Европарламентът иска таксите за ползването на пътища в ЕС да са според пробега

26.10.2018 | 13:00
по статията работи: econ.bg
За да се насърчи по-широкото използване на екологични превозни средства, страните от ЕС ще трябва да определят различни пътни такси на база на генерираните въглеродни емисии
Европарламентът иска таксите за ползването на пътища в ЕС да са според пробега
Снимка: БГНЕС

Страните от Европейския съюз, които прилагат пътни такси обвързани с времето на ползване на пътната инфраструктура, ще трябва да преминат към пътни такси въз основа на изминато разстояние за камиони и автобуси от 2023 г., а за микробуси - от 2027 г., съгласно приетите вчера проекто правила, съобщи пресслужбата на институцията.

Предложените правила трябва да помогнат за постигането на целите на ЕС за намаляване на емисиите от транспортния сектор и да направят по-справедливи пътните такси. Тези правила ще уреждат таксите, които държавите-членки на ЕС вече налагат или предстои да въведат на пътищата от трансевропейската транспортна мрежа.

За да се гарантира, че превозните средства се таксуват в зависимост от действителното използване на пътищата и замърсяването, което генерират, налагането на такси от държавите-членки ще трябва да стане на база изминато разстояние: от 2023 г. за тежкотоварни автомобили и по-големи товарни микробуси (над 2.4 тона), а от 2027 г. за лекотоварни автомобили.

За да се насърчи по-широкото използване на екологични превозни средства, страните от ЕС ще трябва да определят различни пътни такси на база на генерираните въглеродни емисии.

Считано от 2021 г. ако страна членка налага пътни такси за тежкотоварни автомобили и по-големи товарни микробуси, то ще трябва да прилага и т.нар. "такси за външни разходи" - такси за замърсяване на въздуха или за шумово замърсяване от превозните средства. Считано от 2026 г. ако за която и да е част от пътя се прилага такса за външни разходи, то тя трябва да се прилага и за другите категории превозни средства.

С цел да бъдат премахнати съществуващите изключения, позволени от действащите правила, гласуваните промени предвиждат, ако държавите членки налагат пътни такси, то от 2020 г. тези такси да се прилагат за всички тежкотоварни автомобили и по-големите микробуси, които все повече се използват за товарни превози. Настоящите правила позволяват на държавите от ЕС да прилагат изключения за тежкотоварните автомобили под 12 тона и автобусите.

Новите правила ще позволят на страните да определят отстъпки от пътните такси, например при често използване на инфраструктурата от леки превозни средства в райони, които не са гъсто населени и в покрайнините на градовете.

За да се гарантира справедливо отношение към тези, които не използват редовно инфраструктурата, както и към шофьорите от други държави от ЕС, гласуваните проекто правила предвиждат ограничение в цената на краткосрочните винетки за леки автомобили. Евродепутатите допълниха, че винетни стикери трябва да има и за кратки периоди, например за един ден и една седмица.

Парламентът прие позицията си на първо четене с 398 гласа "за", 179 гласа "против" и 32 "въздържал се". За да започнат преговорите със Съвета относно окончателния текст на правилата, министрите на ЕС трябва да приемат своята позиция.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 06.12   963 г. – Лъв VIII е избран за римски папа. 1240 г. – Армията на монголския владетел Бату Хан покорява Киевското княжество. 1534 г. – В Еквадор е...