Иновациите не са това, което бяха

16.03.2012 | 14:23
по статията работи: Георги Георгиев
"Време е да се предефинира самото понятие", казва специалистката по корпоративни иновации Дорийн Лоренцо
Иновациите не са това, което бяха
Снимка: Архив

 

Въпреки множеството проучвания на казуси и на мнения на експерти, които сме чели за важността на иновациите в бизнеса, в реалния живот много от фирмите не успяват да бъдат истински иновативни. Тази позиция e защитена от Дорийн Лоренцо, президент на глобалната иновационна компания frog, в статия, публикувана в сайта на CNN.

Според г-жа Лоренцо липсата на инoвативност у много компании не означава, че те на могат да измислят достатъчно добри нови идеи или че не разполагат с достатъчно креативни служители. Вместо това може да се окаже, че иновациите не могат да се приложат на практика, тъй като мениджмънтът и служителите са затънали в проекти, които отвличат вниманието им и не ги водят към прилагането на истински нововъведения и изобретения.

В допълнение, много от бариерите пред корпоративните иновации се крият във външни фактори, които трудно биха могли да се преодолеят. Тези препятствия може да са свързани със световната икономическа криза, стагнацията в цели браншове (като печатните медии, телевизията или инвестиционното банкиране) и дори с промените в глобалния финансов ред, свързан с възхода на икономиките на големите източни държави.

Но според Дорийн Лоренцо когато става дума за иновации, вероятно най-сериозната дилема, пред която е изправен бизнесът, е свързана със самата концепция. Тя трябва непрекъснато да бъде премисляна, за да остане актуална.

Глобалният барометър на иновациите (наскоро публикувано от GE глобално изследване, обхващащо близо 3 хиляди изпълнителни директори от 22 държави) показва, че 92% от мениджърите считат, че иновациите са „основната съставка за създаването на по-конкурентна национална икономика. 82% пък споделят, че иновативното мислене е най-добрият начин за създаване на работни места в страните им,

Друг важен момент от изследването е, че според 88% от мениджърите през това столетие компаниите ще се иновират по начини, които „тотално се различават от познатите в историята“. Вече няма да е достатъчно да се създаде "iPod-ът" в съответна индустрия или да се следват точно стъпките на Apple, коментира Дорийн Лоренцо. Компаниите трябва да се научат да мислят по различен начин и да търсят нови пътища на развитие, ако искат да останат в играта.

Като пример за успешни иновативни компании г-жа Лоренцо посочва IBM и Google. Първата успява да остане в бизнеса вече 100 години благодарение на непрекъснатите промени в стратегията си на развитие, изоставяйки основния си бизнес и насочвайки се към по-перспективни дейности. Така през последните десетилетия IBM прекрати в голяма степен производството на хардуер и се насочи към сферата на услугите.

По същия начин днес постъпва и онлайн гигантът Google. През последните години компанията е основният конкурент на Yahoo! През 90-те години на XX в. се занимава с проектирането на автономни коли, системи за добив на екологично чиста енергия, а съвсем наскоро навлезе и в бизнеса с мобилни телефони, купувайки мобилното звено Motorola.

В статията си за CNN Дорийн Лоренцо изброява няколко от тактиките, които мениджърите могат да изпробват, за да поддържат иновативния дух на компаниите:

  1. Опитайте се да избягате от стандартните бизнес модели. Вземете за пример Sanofi, която обяви сериозен прогнозен ръст на печалбите в периода 2012-2015 г. Изправен пред изтичащи патенти на някои от добре познатите си лекарства, днес фармацевтичният гигант се насочва към създаването на мобилни приложения за контрол върху диабета. Едно от тях например ще следи приема на храна при диабетно болните и нивата на кръвната им захар.
  2. Наемете различен вид служители. Тук Дорийн Лоренцо дава пример със собствената си компания frog, в която биват наемани хора с най-различен професионален опит в миналото. Така наред с мениджърите, инженерите и дизайнерите, в редиците на компанията попадат бивши циркови акробати и специалисти по пърформанс. Те ефективно помагат в реализирането на проекти на компании, попадащи в списъка Fortune 500, давайки свежи идеи и решения на различни проблеми.
  3. Събирайте възможно най-много данни за клиента си, така че да го познавате максимално добре. Това не означава обаче да влезете в ролята нa корпорация от типа "Big Brother", която иска да следи поведението на останалите. Използвайте тези данни, за да разберете по какъв начин можете реално да подобрите продуктите и услугите си. В случая г-жа Лоренцо дава пример с McDonalds, които са проследили и анализирали потока от клиенти и на база на тази информация са променили дизайна на закусвалните си, така че да направят движението в тях максимално удобно.
  4. Приемете социалните медии като нещо различно от платформи за придобиване на публичност. Вместо това разглеждайте този тип сайтове като възможност за безплатно проучване на нови продукти и идеи за услуги. Стремете се да избягвате типичното реактиво отношение към всяка нова социална платформа от тип „хайде веднага да направим акаунт на компанията си тук и да го използваме за маркетинг“. Макар че понякога тази тактика може да се окаже полезна, като показва, че сте запознати с новите тенденции, тя може да доведе до загуба на ценно време и ресурси, коментира Лоренцо. Вместо това се стремете бъдете наистина актуални като например следите тенденциите на случващото се в новите социални мрежи. Така можете да накарате екипа си да следи дали забелязва някакви културни, естетични или дори поведенчески тенденции в нови мрежи като Pinterest, които могат сериозно да подпомогнат разработвания от вас проект.

Изказаните тук съвети са разбира се само примерни начални точки за бъдещата промяната в компанията, уточнява Дорийн Лоренцо. Те могат да бъдат редактирани и подменяни по всякакъв начин, така че да съответстват на целите на компанията. Ако не се замисляте и над този въпрос, то дали може да се каже, че имате мислене на истински иноватори?

Оцени статията:
5.00/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 25.03   708 г. – Константин е избран за папа. 717 г. – Лъв III е коронясан за византийски император. 1306 г. – Робърт Брус става крал на Шотландия. 1655 г....