Може ли туризмът да премине към биткойни

22.02.2021 | 14:40
по статията работи: econ.bg
Какви рискове и възможности носи криптовалутата за сетълменти между участниците на пазара?
Може ли туризмът да премине към биткойни
Снимка: под лиценза на creative commons

Експлозивният ръст на курса на биткойн, надвишил 57 000 долара през февруари, се превърна в повод за оживена дискусия в професионалните медии за пътувания. По-специално порталът Phocuswire се запита дали криптовалутите могат да се превърнат в средство за сетълмент при трансгранични плащания между купувачи и доставчици на услуги. 

Откакто биткойнът се появи за първи път през 2009 г. като оригинална децентрализирана цифрова валута, което означава, че не се контролира от банки или правителство, няколко туристически компании вече го приеха като начин на плащане.

Една от първите беше онлайн туристическата агенция CheapAir, която премина към плащания в криптовалута още през 2013 година. Първоначално компанията използва процесор на трета страна за конвертиране на биткойни в долари, които след това могат да бъдат изплащани на авиокомпании и хотели, тъй като на практика всички доставчици все още изискват плащане в „класическа“ валута.

С течение на времето CheapAir създаде своя собствена технология за обработка на биткойни. Въпреки това, съоснователsj и главен изпълнителен директор на компанията Джеф Клее твърди, че необходимостта от обмен криптовалути за пари е една от пречките за неговото широко приемане в туристическата индустрия.

„Би било много по-лесно за всички, ако продавачите приемат криптовалута. Сега трябва да обменяме за долари и да плащаме на доставчика отделно “, казва той. 

„Това прави биткойните и други виртуални валути непривлекателни за много туристически посредници. Необходима е широка инфраструктура, обучение, за да могат служителите Ви да обяснят всичко на обаждащите се клиенти“. 

Компанията инвестира сериозно в подходящата инфраструктура и обучение на персонала, но дори и сега транзакциите в криптовалута представляват само „едноцифрени“ проценти от продажбите на CheapAir. Има обаче определени плюсове.

„Клиентите, които плащат с биткойн, обикновено са много лоялни и са склонни да купуват по-скъпи продукти ... първокласни билети и престой в луксозни хотели“, казва Джеф Клий.

Друг пример е испанската компания OTA Destinia, която приема биткойни от 2014 г. Главният оперативен директор Рикардо Фернандес казва, че макар да представлява само около 2% от продажбите на платформата, предложението за плащане на биткойн е привлякло нишови клиенти от цял свят.

„До 2020 г. връзката между цената на биткойн и броя на резервациите беше пряка - колкото по-висока беше цената, толкова повече беше броят на резервациите. През 2020 г., когато биткойнът скочи рязко, подходът на клиентите се промени. Сега, ако цената се повиши, броят на резервациите намалява, защото хората гледат на криптовалутата вече като на инвестиция“, казва Фернандес.

Travala, австралийска онлайн туристическа агенция, основана през 2017 г., работи не само с биткойни, но и с 25 други виртуални валути, включително собствената си, наречена AVA.

Съоснователят и главен изпълнителен директор на компанията Хуан Отеро твърди, че месечният оборот достига няколко милиона долара, а около 70% от тази сума е в криптовалута. Според него по-нататъшното нарастване на плащанията в "крипто" е неизбежно.

„Ние сме едва в началото на това, което ще бъде истинска финансова революция, когато хората преминават от фиатни пари към криптовалута“, казва той. - Когато плащате с криптовалута, това е почти моментално, почти безплатно и поверително. Освен това няма допълнителни такси за кредитни карти или чакащи обработка или отказ на плащане. Чрез плащане с криптовалута се елиминират всички проблеми и разходи, свързани с традиционните плащания с кредитни карти. "

Пълният преход към „крипто“ обаче има своите недостатъци. Томас Хелдорф, вицепрезидент на авиокомпаниите и пътуванията за Worldpay, твърди, че основният риск е колебанията на обменните курсове.

„Ако приемете биткойн, ще трябва да приемете риска, че стойността му може както да скочи, така и да се срине по време на конверсията, а това прави  бизнеса непредсказуем“, казва Хелдорф.

Истинска алтернатива, според него, може да бъде цифровата валута, емитирана от правителства или централни банки. Това би улеснило по-бързата обработка на плащанията, както и ще осигури стабилността на поддръжката като на хартиените валути. В момента централните банки на страни като Китай, Сингапур, Швеция и дори Русия проучват възможността за емитиране на цифрова валута.

„Подкрепените от правителството цифрови валути са просто цифрови изображения на валутата, която представляват. Стойността им не се променя. И това е сертифициран инструмент за цифрово плащане, който не може да бъде фалшифициран. Това е следващата стъпка в еволюцията “, казва Халфорд.

Авиокомпаниите и други доставчици на туристически услуги трябва да започнат подготовка за прехода на цифрова валута още сега, каза той. По-специално, разработете стандарти и системи за свързване на дигитален тип плащане към запис на пътуването.

„Всички знаем, че са необходими години, за да бъдат одобрени тези спецификации от IATA и други играчи на пазара, така че мисля, че сега е подходящият момент да помислим за нови масивни възможности за плащане, да се подготвим и може би да станем първата индустрия, която ще може да приема такива трансгранични плащания “, казва Халдорф.

Подобна автоматизация, по негово мнение, ще стимулира широкото възприемане на интелигентни договори и технологии в туристическата индустрия.

Чрез обвързването на цифровите валути на централната банка с интелигентен договор - механизмът, който управлява криптовалутите, базирани на блокчейн, - процесът на плащане между пътници, посредници и доставчици ще бъде по-бърз и безпроблемен.

„Интелигентният договор има определени правила за това какво се случва в каква ситуация, така че няма нужда от клиринг и сетълмент. Без фактури, банкови преводи и чекове. Резервацията, самата поръчка, съдържа финансова стойност и цялата необходима информация и това позволява да се прехвърлят пари между страните по сделката, докато се предоставят услугите", коментира още той.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 31.10   475 г. – Ромул Августул е провъзгласен за римски император. 802 г. – Никифор I е провъзгласен за византийски император. 1470 г. – Хенри VI за втори път...