Специално за ECON.BG
Г-н Попов, Глобал Файнанс инвестира 2 милиона лева във веригата Фамилия. За какво ще използвате тези средства?
Христо Попов:
Основната ни цел е да поддържаме магазини, които предоставят добро обслужване на клиентите. Поставили сме си три цели. Първо, да създадем магазини, които са изключително удобни за нашите клиенти. Да можете вечер да слезете по чехли при нас и да си купите това, от което имате нужда. Второто е качеството на продукцията. Искаме да сме сигурни, че ако си купите пържоли от нас, това са най-хубавите пържоли, които могат да се купят в България, ако си купите хляб, това да е най-хубавият хляб. Третата насока, в която ще инвестираме е обслужването. Стартирали сме "Училище "Фамилия" и всеки служител, който започва работа в магазините ни, преминава едноседмично обучение. Идеята е вечер да слезете при нас, едно приятно усмихнато момче или момиче да ви каже: "Добър вечер, как е семейството?" и да си купите продукти, в чието качество да сте сигурни.
Какво различно от конкурентните вериги ще предложи Фамилия за привличане на клиенти?
Христо Попов:
Хората в България вече имат няколко опции на пазаруване. Единият вариант е да се качите на колата си, да влезете в един магазин заедно с още двайсетина души, да се наредите на каса № 14 с още шест човека, с пълна количка и 45 минути по-късно да бъдете вкъщи. Втората опция е да слезете по чехли долу в магазина, да ви посрещнат с "как си?" и да купите нещата, от които имате нужда. Ние се стремим да бъдем второто. Да бъдем добрия комшия, да бъдем част от квартала, да бъдем приятел, кварталния магазин. Вие да се познавате с хората вътре, те да ви познават, да станем част от живота на всеки един квартал. Как ще изглежда входът, в който живеем, как ще изглежда улицата, по която ходим, зависи от нас. Там, където има магазини "Фамилия" се опитваме, заедно с нашите съкварталци, да направим квартала по-добро място за живеене. Искаме да бъдем добрия комшия.
Колко магазина имате в страната?
Христо Попов:
В момента имаме 15 магазина, като планираме в близко време да удвоим бройката.
Обявихте, че ще стартирате програма Активния съсед. Какво включва тя?
Христо Попов:
"Активният съсед" е точно това – ние помагаме на кварталите, където сме. Например, в община "Оборище" инвестирахме заедно, за да направим парка Заимов приятно място за разходки. Не става въпрос само за пари, искаме заедно с нашите съседи активно да се грижим за това кварталът да става по-добър. Отделно, искаме да поканим наши клиенти и заедно с тях да разработваме това, което те искат да има в магазина, защото това става техният магазин. Програмата "Активният съсед" означава да работим заедно, за да имаме по-добро място за живеене и да попитаме клиентите какво искат да намират в магазина до тях.
Предвиждате ли облекчения за лоялни клиенти?
Христо Попов:
Да, но нека да останат изненади. Надяваме са догодина да можем да стартираме една интересна програма. В момента сме си поставили за задача да изучим опита на най-добрите в света в тази област и да се опитаме да го пренесем в българската действителност.
Колко работни места сте открили досега в България?
Христо Попов:
В момента в магазини "Фамилия" работят около 300 човека. На месец откриваме 50-60 нови работни места, което е доста тежка програма.
Споменахте за двата основни вида пазаруване. Какви тенденции очаквате на пазара на хранителни стоки?
Христо Попов:
Мисля, че и двете тенденции ще се развиват. Пазарът ще се консолидира. Повечето от малките самостоятелни магазини ще се развиват все по-трудно. Ще се оформят два типа пазаруване. Единият е "weekend" пазаруване, при което през почивните дни се пазарува за една-две седмици напред. Това не е присъщо на българите, но малко по малко една част от хората започват да се ориентират към този тип пазаруване. Вторият тип пазаруване е т.нар. "convenience" пазаруване, при което хората пазаруват за удобство. Същото е с градския транспорт. Ако искате да отидете до Младост и нямате кола, имате две опции. Едната е градският транспорт. Това означава, че трябва да отидете до спирка, която е далече от вас, да изчакате автобуса, да пътувате с още много хора и да слезете на спирка, която може да не е много близо до целта ви. Това е единият вид пазаруване. Вторият вид е с такси. Таксито ви взима и ви кара, където искате. Това е вторият вид пазаруване.