Фирмите започват да разбират нуждата от кредитен рейтинг

16.11.2005 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Създава се възможност за избор на най-добри условия при финансиране

 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

Г-н Mихайловски, какво означава за една компания наличието на кредитен рейтинг?

Христо Михайловски:

 

Това е оценка за кредитоспособността на фирмата, за възможността й да изплаща навреме задълженията си. От една страна, наличието на кредитен рейтинг има благоприятно влияние за самата фирма, а от друга - има значение за икономическата обстановка в отрасъла, в който работи фирмата. Наличието на кредитен рейтинг създава възможност за избор от страна на фирмата на най-добри условия при финансиране, при контакт с финансови институции, при емитиране на облигации, търсене на чужд инвеститор. Кредитният рейтинг дава ясна, независима външна оценка за фирмата. Това прави много по-прозрачно състоянието и информацията за него, което предразполага инвеститори и партньори. Наличието на кредитен рейтинг подобрява и условията при контакт и работа с различни партньори и контрагенти - доставчици, клиенти. Кредитният рейтинг показва достатъчната кредитоспособност и финансова възможност на компанията да посреща различни задължения. 

Какво представлява изработването на един кредитен рейтинг?

Христо Михайловски:

Изработването и присъждането на кредитен рейтинг включва изработването на доклад, който представлява най-задълбоченият и детайлен анализ, който съществува в момента на българския пазар. Този анализ дава представа за реалното състояние на фирмата, съдържа подробна оценка за нейните силни и слаби страни. Прави се сравнителен анализ с преките й конкуренти в рамките на отрасъла, в който работи, и се посочват конкретни области, в които фирмата има или няма конкурентни предимства. Освен това в анализа, който изработваме за бъдещото развитие, може да се извлекат изводи за промяна на стратегията на развитие на фирмата, за маркетингова, производствена стратегия и т.н. Кредитният рейтинг е и реклама за съответната компания. Една фирма с присъден рейтинг подава ясен сигнал към обществото, че има желание да подобрява дейността си независимо от нивото, на което се намира в момента. Когато възложителят разреши присъденият му рейтинг да бъде публичен, той не може, а и не би искал, следващата година да има по-лоша оценка.

По отношение на съответния отрасъл и на икономиката кредитният рейтинг прави много по-ясни правилата, при които работи фирмата, много по-прозрачен сектора, защото всеки разбира какъв е неговият партньор. Така се изгражда един морал на поведение, който влияе ползотворно за развитието както на отрасъла, така и на икономиката.
Първият кредитен рейтинг за българска фирма у нас е изработен от Българска агенция за кредитен рейтинг /БАКР/ през 2003 г. Ключова за БАКР бе именно 2003 г., когато сключихме споразумение с Индийската агенция за кредитен рейтинг ICRA, което включва адаптиране на тяхната методология за българския пазар. Последните заключения на нашия партньор сочат, че изготвяните от нас доклади по нищо не отстъпват от тези на водещите агенции. В т. нар. Книга първа, която сме предали в Банков надзор на БНБ, се посочва, че изпълняваме всичките 6 критерия за избираемост по Базел II за признаване на кредитна агенция. 

Българските фирми възползват ли се от възможността да имат такава оценка, търсят ли услугите ви?

Христо Михайловски:

Като първа агенция в България БАКР на практика развива този пазар. Все по-често наши клиенти са фирми, които сами ни намират, търсят ни и влизат в контакт с нас. БАКР успя да спечели доверието на клиентите си - наши клиенти са както големи, така и малки и средни фирми. Това е и нормалният път за развитие на регулацията за кредитен рейтинг в една страна. Първо се появяват агенции за кредитен рейтинг, които печелят доверието, след което влиза и регулацията за този вид дейност. България се движи точно по този път. През последната година БАКР достигна 60% от рейтинговия пазар в България по брой присъдени кредитни рейтинги. Други агенции, които са изработили такива оценки у нас, са Moody’s, S&P и Fitch. Фирмите започват да разбират предимствата и нуждата от присъждане на кредитен рейтинг. Пазарът се развива добре, но проблемът е, че е силно ограничен. Международните агенции присъдиха рейтинги основно на големите банки, на четири големи общини и на някои големи корпорации. От- тук нататък всички други не само компании, но и институции, общини, трудно биха се рейтинговали при големите международни агенции поради ценовите им равнища. 

Какво показва съпоставката между една голяма международна агенция за кредитен рейтинг и една местна, каквато е БАКР?

Христо Михайловски:

Влизането в сила на стандарта Базел II от края на 2006 г. регламентира използването на местни агенции за кредитен рейтинг. Международните агенции са възникнали като местни, но глобализацията на пазарите в един момент предопределя тяхното прерастване в международни. Финансовите условия на големите агенции са непосилни за голяма част от играчите в по-малките страни. Освен това рейтингът, който присъждат те на корпорации, общини или други субекти в дадена държава, може да бъде най-много равен на този на самата държава. В момента на България той е BB или BBB в зависимост от агенцията, която го е присъдила. Базел II дава предимства при корпоративен рейтинг между BBB- и ААА. Затова международната агенция не може да послужи при стандарта Базел II. 

Какво показват докладите, които изготвяте като изводи за състоянието на реалния сектор в България?

Христо Михайловски:

Анализите, които изготвяме при изработването на кредитен рейтинг на фирма от даден сектор, показват наличието на позитивно развитие на реалния сектор. Това е обяснимо, тъй като макроикономическите условия в страната се подобряват. Има нарастване на чуждестранните инвестиции, а това зависи от подобряването на цялостния икономически живот в страната. Мениджърите, които идват при нас, много добре разбират рисковете във връзка с влизането ни в ЕС. Съответните отрасли на евросъюза имат различни характеристики като ефективност, производителност, ликвидност от тези у нас. Ако българските фирми не вземат доста бързо мерки за сравнимост на тези коефициенти, те може да бъдат изметени от пазара.

 

Българска агенция за кредитен рейтинг е независима частна компания, създадена през 2002 г. Има договор с Индийската агенция за кредитен рейтинг /ICRA Limited/ за методологическо сътрудничество и съвместно изготвяне на кредитни рейтинги. ICRA е асоцииран партньор на световния лидер в присъждането на кредитни рейтинги Moody’s. Агенцията работи в сътрудничество и с БТПП, браншови организации и институции, Японската агенция за кредитен рейтинг.


 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 04.07   1054 г. – Свръхнова с наименование SN 1054 е забелязана за пръв път от династията Сун, араби и вероятно от американски индианци в близост до звездата Зета Таури. За...