Автор: Дженифър Кинг, Software Advice. Превод: Александър Димитров (a.dimitrov@econ.bg), Econ.bg
Първите седмици на ново работно място са преживяване, което може да е както позитивно, така и негативно – но във всички случаи доста трескаво. В общия случай сте затрупани от истинска лавина от запознанства, въведения в материята, работни срещи и обучения, административни задачи, които все още са ви непознати и какво ли не друго. И докато всичко това е част от вграждането на един работник в неговата нова работна среда, то има още 6 неща, които новопостъпилите в длъжност трябва да обмислят и изпълнят. Тези шест неща ще ви подготвят за множество успехи занапред, казва в блога Software Advice Дженифър Кинг, специалист по човешки ресурси.
1. Подгответе внимателно представянето си пред хората
Напълно ясно е колко важна роля играе първото впечатление от дадена личност. Това важи и за вас, така че се постарайте да направите най-добро впечатление на прима виста пред своите нови колеги и
шефове. Преди да се запознаете с хората, разчертайте мислено какво точно ще им кажете.
Това включва предварително подготвени отговори на очакваните от вас въпроси като каква позиция ще заемате, какво сте учили в университета, какви са личните ви
характеристики, професионални квалификации и какво ли не друго. Истината е, че за да поискат хората да комуникират с вас, трябва да им дадете някаква причина, някакъв стимул.
2. Дефинирайте ролята си и как ще бъдете оценени в работния процес
Отговорностите и задълженията, които имате на работното си място, е твърде възможно да не бъдат константни и да се променят от време на време. В такъв случай никога не се свенете да попитате
например мениджъра си за това какво точно е променено и как се очаква да се адаптирате вие. Дефинирането на това какво, как и защо трябва да вършите нещата, ще ви е много полезно, когато започнете
даден проект с новопостъпилите си задължения.
Важно е и да разберете как точно и в каква степен ще се оцени вашето представяне на работа. Лиза Кваст, която е консултант по развитието на кариерата и изпълнителен директор на Career Woman Inc, дава следния съвет:
„Научете точния критерий, по който работодателят ви ще съди за това доколко успешно вършите своята работа. Когато настъпи времето на тази оценка, вие със сигурност няма да искате изненади. Така че не се притеснявайте и поискайте от вашия мениджър да ви даде обяснение по какъв начин се измерва успехът на вашата дейност“.
3. Научете как функционира бизнесът на вашата компания
Преди да започнете да допринасяте за успеха на дадена компания е нужно да осъзнаете методиката ѝ, как всъщност функционира тя. Какви са целите на този бизнес? Каква е йерархичната (ако има такава)
структура? По какъв точно начин се върши дейността в компанията?
Дайте си известно време, за да се „гмурнете“ в новото работно място – така ще разберете къде точно се намирате и вие в цялата схема. Според Трейси МакКарти от SilkRoad Technology, тук се крие разликата между добрите и страхотните служители.
„Страхотните служители се опитват да разберат и наместят нещата преди да предприемат някакви действия и да взимат решения относно бизнеса“, казва тя.
Хората, които задават въпроси и наистина желаят да разберат функционирането и целите на бизнеса се оказват и най-кадърните работници. Тези, които не задават въпросите, а чакат отговорите сами да дойдат при тях, в най-добрия случай бихме могли да определим като „добри служители“.
4. „Интервюирайте“ шефа си
Това звучи малко странно, но според Лиза Кваст е повратно за това да бъдете успешни в работата си. „Разучете и разберете какво притеснява шефовете ви и измислете идейни начини, по които да се
справите с техните страхове“, упътва тя.
Освен всичко друго, все пак искате и да поддържате добра връзка с вашия мениджър – не за да се подмазвате, а поради факта, че всички брънки на една компания трябва да си взаимодействат добре. Опипайте почвата и проследете (и разберете) метода, по който най-добре ще върви вашият комуникационен модел. Простичък пример – вижте дали вашият шеф желае да провеждате лични дискусии относно бизнеса и вашите проекти всяка седмица, или пък не желае директен контакт и му стига от време на време да пращате по някой и друг имейл.
Добра практика е и да се интересувате относно вижданията на шефовете относно целите на вашия екип.
5. Бъдете амбициозни, но не прекалявайте с това
Твърде възможно е да се опияните бързо и да желаете още от началото да допринасяте много и да поправяте всичко, което не харесвате в работния процес на дадена фирма. Желанието ви за промяна е нещо
много хубаво, но трябва да внимавате с него. Като новоназначен служител понякога едва ли ще разполагате с информация защо точно нещо е така, както е, и може да допуснете грешка в преценката
си.
Трейси МакКарти споделя следното:
„Ако изведнъж се появите и започнете да правите промени, без много-много да разбирате защо, може да се окаже, че желаете да поправите нещо, което не е нужно да бъде поправяно. Или пък може да давате „нови“ идеи, които вече са били предлагани. Винаги задавайте въпроси, за да разберете къде и как можете да бъдете по-ефективни“.
Евелин Уолтър от Inspirato добавя следния съвет:
„Не е лошо да желаете да давате съвети, но внимавайте с начина, по който ги предлагате. Не е добра идея да се появите с гръм и трясък и да подхванете всички проблеми в даден отдел. Ако желаете
да нарпавите промяна, бъдете по-деликатни. Екипът ви е по-добре сам да достигне до просветление от типа „какво бихме правили без теб“, отколкото вие да му го хвърлите в лицето“.
6. Бъдете проактивни по време на процеса на вашето въвеждане в бизнеса
Възможно е програмата на компанията ви за вашето въвеждане в нейното функциониране да се изчерпва с един „ориентационен“ ден и кратко запознанство с екипа, с който ще работите. В такъв случай,
бъдете проактивни и дискутирайте с мениджърите си плана за обучение и какво се очаква от вас да постигнете за първите си три месеца на работното място.
Тук съветът на Уолтър е следният:
„Бъдете агресивни, но без да се изхвърляте, при уговарянето на срещи с шефовете си, дискусии относно проектите, отговорностите си и обучението си. Създайте свой добре оформен времеви план. В
края на определения от вас срок – 30, 60 или пък 90 дни, задължително направете оглед на извършеното от вас и вземете поуки как да постигнете по-голяма успеваемост“.
Всички тези неща искат доста време и енергия и може да не се случат в рамките на две-три седмици или пък месец. Но информативността, готовността да задавате въпроси, да откривате подходящия комуникационен модел и да осъзнаете как точно функционира бизнесът, от който сте част, ще повлияят както на авторитета ви, така и на възможността да дадете по-качествен принос за компанията си.