Преди да се появи интернет, единственият начин да се привлече вниманието на потребителите бе чрез платена реклама в медиите - телевизии, радио, вестници. Или пък ако успеете да
убедите някой журналист да напише статия за вас, чрез която хората да разберат за съществуването ви.
Днес обаче ситуацията е напълно различна, защото имате възможността директно чрез интернет да разкажете своята история, т.е. да представите своята компания или своя продукт. Така
без да се налага да давате дори и стотинка посредством всички канали за информация в интернет можете да достигнете до невероятно множество от потенциални клиенти.
Как да бъде направено това по правилния начин разказа световно известният специалист по онлайн маркетинг и вирусни кампании Дейвид Миърман Скот, който вчера проведе своя New Marketing Masterclass в София. Econ.bg беше златен медиен партньор на семинара.
В потвърждение на думите му бе историята на бостънската зъболекарка д-р Смит (Helaine Smith), която години наред е плащала по 2 хил. долара за реклама в т. нар. каталог "Жълти
страници" (Yellow Pages) на Бостън (това е каталог, подобен на телефонен указател на всички фирми и услуги в големия американски град).
Въпреки сумата, която плащала за реклама обаче, месечно клиентелата ѝ си оставала сравнително скромна, затова зъболекарката прибегнала до нестандартен подход - създала елекронна книга (в PDF
формат), в която обвързала хубавата усмивка с подобряването на сексуалния живот на хората и... успехът дошъл мигновено.
Книгата Healthy Smile, Healthy Sex се сваляла безплатно, има
симпатично графично оформление и открива буквално нова магистрала от възможности пред всички, занимаващи се с маркетинг. Книгата показва, че с едно-единствено действие, неизискващо кой знае колко
инвестиции от страна на зъболекарката, и с помощта на многото блогъри в интернет, може да се получи най-печелившата реклама.
Блогърите започват да пишат за книгата, все повече хора посещават стоматологията й. Лица като холивудския актьор Бен Афлек с посещението си при нея я правят още по-популярна и в крайна сметка
бизнесът й се разраства до 1 млн. долара годишно, след което д-р Смит успешно го продава.
Най-важната пречка, с която се е преборила д-р Смит, е преодоляването на първоначалния страх от изоставянето на традиционната реклама и обръщането й към креативността.
Един от най-важните аспекти на това маркетинговата ви инициатива да бъде успешна е да бъдете себе си и да сте открити с потребителите си, изтъкна
Дейвид Миърман Скот (на снимката вляво). И веднага даде интересен пример - показателно за това са Twitter страниците на избрания за втори мандат президент на САЩ Барак Обама и конкурента
му в надпреварата Мит Ромни. На пръв поглед те изглеждат еднакви, но туитовете на Ромни от първия до последния звучат повече като реклама, докато при Обама има сериозна доза откровеност, човечност
- те звучат така, сякаш неволно сте уловили американския президент докато говори с децата си и се държи като обикновен американец. Това обяснява и защо Обама има с пъти повече последователи, а
най-разпространяваната снимка в Twitter стана тази, на която той е прегърнал
съпругата си след постигането на победата в изборите, осигуряваща му още 4 години като стопанин на Белия дом.
Ако старите правила в маркетинга бяха да си купите внимание чрез реклама през медиите, като репортаж за бизнеса ви и чрез наемане на персонал по продажбите, то новият маркетинг се фокусира
върху публикуването на информация в Мрежата, която след това може да бъде споделена от хората в социалните мрежи и блоговете.
За да привлечете хората към себе си, трябва да създадете интересна информация и да я насочите към правилните хора.
Според Миърман Скот (на снимката вляво) хората и бизнесите трябва да се отличат именно с интересното съдържание, което генерират. Той даде пример със сайтовете на хотелите по света -
всички са еднакви. Всички имат снимка на началната си страница, показваща стая с прекрасно легло и пухкави възглавници, всички имат опция за резервация на стая онлайн. Единствената разлика между
сайтовете е в цвета и десена на възглавничките.
Има разбира се и изключения като сайта на хотела Chaa Creec в Белиз. Огромна част от хората, направили си резервация за хотела, идва от интернет търсачките.
Причината е, че собственикът на хотела публикува информация, която не се отнася директно за хотела, а за самото място, за възможностите за туризъм. Статиите, които той публикува на сайта на хотела,
са включително и за забележителности в околностите на хотела, но същевременно са включени в различни туристически пакети.
80% от информацията на сайта на хотела са статии за мястото и историята на Белиз, а едва 20% - за самия хотел. И това е печеливша стратегия, защото по ключови думи търсачките успяват да индексират
именно страницата на Chaa Creec. Успехът на този хотел показва, че новата рекламна стратегия трябва да се насочи към правилното съдържание, защото хората не се интересуват от хотела или от мястото,
а от себе си.
В интернет вие сте това, което публикувате. Затова ако информацията, която публикувате за себе си в Мрежата е тривиална, то най-вероятно вие не сте по-различен, нито компанията, нито услугата ви.
Един от основните изводи, свързани с новия маркетинг, постановява, че трябва да се научите да предоставяте интересна информация, която да бъде насочена към потребителите.
Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката,
предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!