Идеите са като децата... повечето от тях са ужасни

29.05.2013
по статията работи: Петя Бързилска
Пет въпроса за проверка дали идеята си струва
Идеите са като децата... повечето от тях са ужасни

Идеите приличат малко на децата – някои от тях са чудесни, а  повечето са ужасни. Но и в двата  случая се срещат навсякъде. Така започва коментарна статия в изданието Venture Village на Адам Флетчър, създател на онлайн магазина за нестандартни дрехи и аксесоари Hipstery.

Според резюмирания от нас материал, посветен на креативното мислене  и бизнес инициативите, идеите, също както и малчуганите, обикалят наоколо, вдигат шум, изискват внимание, съревновават се помежду си... 

И докато родителите им изглежда ги обичат, то вие (като страничен наблюдател) сте по-скоро безразличен към тях. Така е, докато не се сдобиете със свои – идеи / деца. Тогава те ще изискват цялото ви внимание и време, ще ви принуждават да жертвате части от живота си заради тях, а след това ще вземат от вас всичко, каквото могат.

Въпреки това вие ще ги обичате. За децата е ясно, но конкретно за идеите – също. Толкова ще сте горди  и заслепени от техните качества, че е възможно да нямате възможност да ги оцените обективно. А ако някои идеи са чудесни, а други ужасни – как бихте могли да прецените какви точно са вашите?

Ето пет въпроса, които е добре  да си задавате в такива случаи:

1. Съществува ли такова нещо в момента?

Не правете грешката да си мислите, че ако нещо не съществува или е  много малко разпространено, то, реализирайки идеята си за него, непременно ще имате успех. Доста често отсъствието  на даден продукт или услуга от пазара означава, че пазарът няма нужда от подобни продукти или услуги. Разбира се, не винаги е така, но имайте едно наум.

Обратно, ако идеята ви вече е приложена  от други хора, просто се постарайте да сте по-добри от тях в това, което правите.

2. Можете ли да обясните идеята си с едно изречение?  
 
Освен ако не искате идеята ви да остане завинаги само в главата ви и да й се наслаждавате само вие, трябва да я комуникирате по някакъв начин.

Рядко е толкова лесно, колкото звучи. Хората, макар и изпълнени  с добри намерения, са доста често заети, мързеливи или капризни. Те са добронамерени, но просто не можете да разчитате, че ще бъдат също толкова ентусиазирани от идеята ви, както сте вие самите. Само най-ясно и сбито представените идеи могат да си проправят път до завладените от куп други мисли глави.

Най-добрият подход е да синтезирате  идеята си в едно просто изречение. Дори и това, което сте замислили  да е страхотно, за останалите не е, докато не го обясните по страхотен  начин. Без значение дали слушателят ще е клиент, учител, инвеститор или майка ви, принципът е един и същи – обяснявайте просто и увлекателно.

3. Отлежала ли е  достатъчно идеята ви?

Когато сме ентусиазирани или вдъхновени от нещо, се случва да имаме свръхизобилие от идеи. „Защо и  аз да не направя така?“, „Ами ако се захвана с това...“. В такива моменти всичко ви се вижда възможно, постижимо и идеално за вас като вид дейност.  
 
Все пак изчакайте първоначалният ентусиазъм да се охлади. Ако е нужно ден, седмица или месец. Дайте си време да се върнете към досегашния си начин на живот и преразгледайте идеята. Поставете се в ситуация, в която се прибирате вечер у дома след работа или тежък ден, изпълнен с досегашната ви дейност. Седнете на дивана изморени, включете телевизора и си спомнете за идеята. Готови ли сте да се откажете от почивката си и вечерното домашно мързелуване, за да се захванете с наистина тежката работа около осъществяването на идеята? Ако отговорът е да – действайте!

4. Сигурни ли сте,  че идеята ви ще е полезна за другите?

Ако я приемате всеотдайно като своя, ако сте сигурни, че осъществяването й ще ви донесе радост, ако силно желаете да реализирате проекта си..., все пак се замислете – дали замисленото ще е полезно и за останалите. Не е задължително останалият свят да е на същото мнение като вас. Всеки е уникален сам по себе и, наистина, бихте могли да родите уникално полезна и приложима идея, но е възможно и да е толкова уникална, че да „работи“ единствено във вашата глава.

Единственият начин да разберете  отговора е да се допитате до другите около вас.

5. Можете ли бързо  да приложите идеята? 

Добрите идеи са като метафорите, можете да ги използвате лесно при различни обстоятелства. Лошите идеи имат обратното свойство. Ако ще отнеме твърде много време, при задействано изпълнение, да стигнете от точка А до точка Б, може би идеята ви не е добра. 

Възможно е проектът да е твърде огромен или да изисква прекалено много инвестиции. Опитайте да раздробите изпълнението на няколко по-малки стъпки и преценете как на практика ще се справите с тях. Фокусирайте се върху онези части, които ще донесат най-голяма стойност за вас и за останалите. Като същевременно ще струват най-малко време и пари.

Успех с идеите и тяхното изпълнение!

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
5.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...