Когато започвате собствен бизнес, имате нужда от инвеститор, който да повярва във вашата идея и да ви предостави начален капитал. Конкуренцията е огромна - за интереса на един инвеститор се борят по 100 проекта, обясни Светлан Станоев от Института за предприемачи на Сиско по време на лекция “Инвеститорска мотивация”, която се проведе в Софийския университет. Много е важно да знаете ”на какво кълве” инвеститорът, обясни Станоев и обособи 10 правила за това как да привлечете средства, когато стартирате бизнес.
1. Не идеята, а екипът е важен.
“В бизнеса е като в секса. И сам става, но трябват минимум двама, за да бъде наистина весело”, казва един от основателите на “Орбител” Николай Горчилов.
Когато започвате бизнес, трябва да имате стабилен екип зад гърба си. Не е достатъчно да съберете хора със силни CV-та. Важно е тези хора да могат да се сработят, да се допълват, да се получи синергия между тях, обясни Станоев.
2. Бъдете посветени и решени на всичко.
Не е важно какво казвате, а какво показвате. Когато започвате да развивате свой бизнес, трябва да сте готов на всичко. Да бъдете притиснати и да нямате втори вариант е сериозен мотиватор за успех. В началото трябва да работите не за, а въпреки парите, тъй като не можете да очаквате голяма печалба от раз, каза Станоев.
3. Покажете прогрес и реално постигнат резултат.
Придържането към бизнес план не е най-важното при start up компании. То е за големите такива, обясни Станоев. При прохождащите бизнеси всичко е в сферата на допусканията. Разбира се, трябва да имате бизнес план, но не му се предоверявайте, посъветва експертът.
Много по-важно е да сте осъществили връзка с няколко потенциални клиенти. Това показва на инвеститора, че сте извървели първите стъпки. Освен това получавате информация от клиента, която е много ценна. Идеята на предприемача може да се промени според нагласите на клиентите. Парите на клиента са много по-достъпни и евтини от парите на инвеститора, каза Станоев.
4. Изпълнявайте това, което обещавате.
Отношенията между предприемача и инвеститора се базират предимно на очаквания и обещания. Инвеститорите са лесно прогнозируеми, тъй като имат ясна концепция за риск. Колкото по-малка е разликата между очакванията и реализираните цели, толкова по-малък е рискът, съответно по-голяма е готовността на инвеститора да вложи средства във вашия проект. “Господарите на добре звучащите оправдания” не са надеждни партньори. Инвестоторите харесват “господарите на прогнозите, които се сбъдват”, каза предприемачът.
5. Ако не е мащабно, не e рентабилно.
Бизнесите, които могат да увеличат мащаба си бързо, лесно и с минимални разходи, са най-привлекателни за инвеститорите. Такива са тези, които имат лиценз и патент например, обясни Станоев.
Когато става въпрос за пазар, размерът има значение. Над 80% от успешните бизнеси са таргетирали огромни пазари (пример за това е Facebook). Друг вариант е да изберете незает нишов пазар, който да ви осигурява малко, но лоялни клиенти. Или трябва да обхващате поне 1 млн. клиенти, или въобще да избегнете българския пазар, посъветва предприемачът.
6. Цифрите “кълват” на цифри.
За да говорите на един език с инвеститора, трябва да мислите в цифри. Инвеститорът не очаква да сте финансисти, но да можете да боравите с цифри, да ги помните и цитирате.
7. Търсете болката на клиента.
Преди да почнете да произвеждате какъвто и да било продукт или услуга, трябва да сте наясно за какъв проблем на пазара е адресиран той и до колко този проблем е реална болка на клиента. За да бъде болка, проблемът трябва да бъде ясно осъзнат от клиента, той да не може да се справи сам и да е принуден да търси решение. Станоев даде пример с курсове по финанси за нефинансисти на “Сиско”, които са най-посещавани.
8. Задоволете апетита на инвеститора за често повтарящи се приходи.
Добре е да имате бизнес идея, която, веднъж разработена, ще може да функционира и без вас. Създайте бизнес пакет, който да генерира постоянни приходи на определен период от време чрез абонаментни планове например. Така няма да се налага да се притеснявате за средства на всяко тримесечие.
9. Следете актуалните тенденции сред VC-тата (venture capital fund – фонд за рисков капитал - бел. авт.)
Има два вида VC-та. Едните взимат решение какво да финансират на стаден принцип - “модерно” е да се изнвестира в даден сектор, затова инвестират в него. Други избират в какво да инвестират според индивудуалните си наклонности. Не може да се определи кой подход е правилен и кой не - зависи от средата и обстоятелствата. Затова внимавайте с кой се “връзвате”, посъветва Станоев.
10. Осигурете си достъп до клиентите.
Често предприемачът се фокусира върху продукта, но забравя, че ще трябва да го продава. Контактите и опитът в продажбите са много ценни. Първият спечелен клиент е безценен. За всичко друго има финансиране, каза Станоев.