Във връзка прекъснатото топлоподаване към много от софийските квартали през последните дни адвокат Ирина Константинова обясни в ефира на "Хоризонт", че неустойката, която клиентите, останали без парно и топла вода могат да получат, е колкото стойността на това, което биха заплатили за топлинната услуга, ако тя беше доставена: Тоест се касае за някаква сума, която се определя примерно за рамките на 2-3 дни. И съответно тази сума би могла да се претендира за заплащане като неустойка.
В интервю за предаването "Преди всички" адвокат Константинова призова засегнатите абонати да подадат жалби до "Топлофикация" в най-кратък срок за доброволно уреждане на спора.
При отказ на топлофикационното дружество от доброволно изплащане клиентите могат да потърсят правата си в съда. Ирина Константинова поясни - Неустойката е сума, която се претендира за заплащане, без да е необходимо да се доказват действително претърпените вреди, и в този смисъл това е един облекчен начин на потребителя да получи сумата, с която се приема, че е ощетен. Но за два-три дни се сещате, че тази сума не би могла да е кой знае колко голяма.
А другото специфично нещо е, подчерта Ирина Константинова, че каква е сумата, която е трябвало да бъде начислена за тези два-три дни, се определя отново от страна на "Топлофикация".
Тоест потребителят на практика няма адекватен механизъм, с който да прецени каква сума би могъл да търси като неустойка за тези дни, през които е останал без топлинна енергия.
Ако причинените вреди надхвърлят сумата, които се дължат като неустойка, те също могат да бъдат претендирани, обаче трябва да бъдат доказани, допълни адвокат Константинова.