„Предприемачите са луди хора“. С тези думи серийният предприемач и настоящ собственик на соковете „100% think fresh” Христо Попов* започна своята публична лекция на тема "По-трудно ли е да си
предприемач в България, в сравнение с другите страни?", която се проведе в аулата на Софийския университет на 25 септември.
„Изборът да бъдете предприемачи не зависи от вас“, каза Попов на присъстващите. „Това е вирус, който или носите в себе си или не“. Има обаче и няколко предпоставки за това да станете предприемачи,
според Попов.
Първата е правилната мотивация. Ако мотивацията ви са парите, значи не сте за тази работа. Втората е да имате огромно его и да си вярвате. На пазара няма незаети
ниши. Топлата вода е измислена, въпросът е да намерите своето място. Като добри примери за това Попов даде Майкъл Дел и Стив Джобс, които са направили своите продукти конкурентоспособни на вече
развити пазари.
Добрите предприемачи имат различен подход към нещата, които искат да променят, от посредствените. Попов даде пример с двамата бизнесмени, които отишли да проучат пазара на обувки в
Африка. Единият бил обезсърчен, защото там никой не носел обувки, а другият се зарадвал, че ще може да предложи продукт на незает пазар.
Попов олицетвори идеята за добрия предприемач и с метафора за това как морковът и кафето реагират, когато се потопят във вряла вода. Морковът омеква, а кафето променя средата – точно както
успешните предприемачи.
Попов открои три грешки, които стартиращите предприемачи могат да допуснат:
Първата е да бъдат твърде суетни и да преследват бърза печалба, вместо продажби. „Царят на бизнеса е кешът. Затова е много важно да знаете къде са парите“, каза Попов. Той
посъветва стартиращите предприемачи да не ползват банки и да не харчат повече, отколкото имат.
Втората е да не изберат подходящите партньори. Правенето на бизнес е продължителен процес. В този процес с вашия партньор трябва да имате еднакво отношение към хората, към парите,
към риска. Да намерите такъв човек е трудно. Заради това Попов посъветва стартиращите предприемачи да играят без партньор, ако е възможно.
Третото е да сформират добър екип. Не какво, а кой трябва да бъде първият въпрос, който започващите бизнес хора трябва да си зададат. Най-важното, за да реализирате и най-великата
идея, е да съберете правилните хора на правилното място. Попов даде пример с веригата заведения за кафе Starbucks. Когато ги питат какво кара служителите им постоянно да се усмихват, от компанията
отговарят „Ние не караме хората да се усмихват. Ние наемаме хора, които са усмихнати“. Наемете готини хора и само махайте препятствията пред тях, посъветва Попов.
Той изтъкна, че е погрешно екипите да се ограничават в стандартното работно време от 9 до 18 часа. Добрите служители нямат работно време, а отговорности.
Важно за добрите предприемачи е да имат така нареченото „мислене на огледалото“ - когато нещо хубаво се случи да гледат през прозореца, а когато срещнат провал – в огледалото.
„Не е важно колко пъти бъркате и колко пъти пъти сте прави. Важното е, когато бъркате, колко губите и когато сте прави, колко печелите. Идеята е накрая да сте на плюс“, обясни бизнесменът.
Попов представи нерадостната статистика, според която от 100 фирми 10 оцеляват след първата си година, а 5 след петата. „Цифрите са срещу вас“, изтъкна той и продължи с мрачните данни.
„Статистически е по-вероятно да се самоубиете, отколкото да направите 1 млрд. лева. Нека да не ви пука, че има вероятност да се самоубиете“, посъветва той бъдещите предприемачи.
*Христо Попов е основател на 31 компании в сферата на търговията, бързо оборотните стоки, недвижимите имоти, интернет търговията и е типичен пример за това, което в други страни по света
наричат "сериен предприемач".