Какво трябва да знаем, когато пазаруваме онлайн

05.11.2012
по статията работи: Елица Елефтерова
Колкото по-популярно става онлайн пазаруването, толкова повече нарушения има
Какво трябва да знаем, когато пазаруваме онлайн

Основните проблеми пред българските и европейските онлайн потребители са недостигът на информация за търговците и за стоката или услугата, която те купуват. Това стана ясно от думите на Игнат Арсенов -  директор на Европейския потребителски център в България, по време на пресконференция на тема: "Европейският онлайн пазар. Нелоялни търговски практики и измами по интернет" в БТА.

Хората предпочитат все по-често да пазаруват онлайн. Основните проблеми и жалби от страна на потребителите са свързани с доставката на продукта - това са 35% от всички жалби.

30% от потребителите се оплакват, че продуктът или услугата, за които са платили, са различни от тези, които са получили, че имат дефекти и др., посочи Арсенов.

10% от потребителите са имали проблем с цената и начина на плащане на стоката/услугата (става дума най-вече за доставките и таксите, които се начисляват и които не винаги търговците включват в цената, която са обявили).

Други 10% от потребителте имат проблем с договорните условия, които не са прочели и в които има указания за плащането и доставките на продуктите.

Оказва се, че с течение на времето проблемите се запазват едни и същи. Към днешна дата най-много оплаквания има към сайтове за онлайн пазаруване от Германия, Франция, Великобритания, Испания и Холандия. Това според Арсенов е съвсем нормално, тъй като в тези държави има най-добре развита онлайн търговия и повечето добри оферти идват от онлайн магазини от тези страни. Напълно логично е страните, от които идват и повечето оплаквания за онлайн пазаруване, да са те, обясни Арсенов.

Той даде и няколко съвета за това, на което трябва да обръщат внимание потребителите, когато пазаруват онлайн:

  • Проверете има ли данни за физическия адрес на търговеца (в случай, че се наложи да върнете стоката);
  • Внимателно проучете сайта от който ще пазарувайте - избягвайте малките и неизвестни сайтове, защото рискът да ви измамят е по-висок;
  • Проверете безопасността на начина на плащане и като цяло на данните ви в интернет. Оказва се, че най-сигурният начин да се плаща е чрез кредитна карта, тъй като при проблем плащането може да се оспори

Иван Бъчваров от Комисията за защита на потребителите (КЗП) посочи, че повечето жалби, които пристигат в комисията, са свързани с липсата на достатъчно информация за търговеца и отказ от негова страна да приеме върната стока в рамките на седем дни след получаване на стоката  от потребителя.

Бъчваров обясни, че потребителите имат право да върнат стоката до 7 дни, след като са я получили, както и да направят рекламация, ако не са доволни и да си получат обратно парите.

Друго често нарушение е непредоставянето на стоката като за тези случаи се уведомява и полицията, защото това нарушение се води онлайн измама.

Оцени статията:
5.00/4
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...