Основните проблеми пред българските и европейските онлайн потребители са недостигът на информация за търговците и за стоката или услугата, която те купуват. Това стана ясно от
думите на Игнат Арсенов - директор на Европейския потребителски център в България, по време на пресконференция на тема: "Европейският онлайн пазар. Нелоялни търговски практики и измами по
интернет" в БТА.
Хората предпочитат все по-често да пазаруват онлайн. Основните проблеми и жалби от страна на потребителите са свързани с доставката на продукта - това са 35% от всички жалби.
30% от потребителите се оплакват, че продуктът или услугата, за които са платили, са различни от тези, които са получили, че имат дефекти и др., посочи Арсенов.
10% от потребителите са имали проблем с цената и начина на плащане на стоката/услугата (става дума най-вече за доставките и таксите, които се начисляват и които не винаги търговците включват в
цената, която са обявили).
Други 10% от потребителте имат проблем с договорните условия, които не са прочели и в които има указания за плащането и доставките на продуктите.
Оказва се, че с течение на времето проблемите се запазват едни и същи. Към днешна дата най-много оплаквания има към сайтове за онлайн пазаруване от Германия, Франция, Великобритания, Испания и
Холандия. Това според Арсенов е съвсем нормално, тъй като в тези държави има най-добре развита онлайн търговия и повечето добри оферти идват от онлайн магазини от тези страни. Напълно логично е
страните, от които идват и повечето оплаквания за онлайн пазаруване, да са те, обясни Арсенов.
Той даде и няколко съвета за това, на което трябва да обръщат внимание потребителите, когато пазаруват онлайн:
- Проверете има ли данни за физическия адрес на търговеца (в случай, че се наложи да върнете стоката);
- Внимателно проучете сайта от който ще пазарувайте - избягвайте малките и неизвестни сайтове, защото рискът да ви измамят е по-висок;
- Проверете безопасността на начина на плащане и като цяло на данните ви в интернет. Оказва се, че най-сигурният начин да се плаща е чрез кредитна карта, тъй като при проблем плащането може да се оспори
Иван Бъчваров от Комисията за защита на потребителите (КЗП) посочи, че повечето жалби, които пристигат в комисията, са свързани с липсата на достатъчно информация за търговеца и отказ от негова страна да приеме върната стока в рамките на седем дни след получаване на стоката от потребителя.
Бъчваров обясни, че потребителите имат право да върнат стоката до 7 дни, след като са я получили, както и да направят рекламация, ако не са доволни и да си получат обратно парите.
Друго често нарушение е непредоставянето на стоката като за тези случаи се уведомява и полицията, защото това нарушение се води онлайн измама.