Какво трябва да знаем преди полет

15.01.2013
по статията работи: Петър Чернев
Най-добрата защита остава надеждно заключеният, опакован куфар, в който не се пренасят ценни вещи и пари, съветват от Летище София
Какво трябва да знаем преди полет
Снимка: Булфото

Удоволствието от пътуването по въздух може да бъде помрачено от закъснение на полета или от проблеми с багажа. Колкото по-често летите, толкова повече се увеличава вероятността да попаднете в ситуация на изгубен, повреден или с липси от съдържанието му багаж. Това може да се избегне с минимална загуба на време и нерви, отбелязват от Летище София.

Преди да потеглите на пътешествие със самолет е важно да знаете:

Всеки багаж, който пътникът поверява на авиокомпанията за превоз в багажните отделения на самолета, трябва да бъде в здрава опаковка и надеждно заключен. При обработката той преминава през много човешки ръце в различните точки от пътуването – отправното, трансферното или крайното летище.

При дългите пътувания с прекачване от полет на полет е препоръчително да се опаковат куфарът или чантата с полиетиленово фолио, което ще ги предпази както от повреда, така и от евентуално „любопитство” по отношение на вещите в тях.

Необходимо е пътникът внимателно да се запознае с общите условия за превоз на багаж на авиокомпанията, с която ще лети. В тях подробно са описани правилата, които превозвачът прилага по отношение на максимално допустими размери, брой и тегло на багажа. Посочени са забранените за превоз по въздух предмети, както и артикули с по-значителна стойност, които могат да бъдат превозвани в регистрирания багаж само ако бъдат изрично декларирани и бъде заплатена допълнителна застраховка. В противен случай авиокомпанията не носи отговорност и при липса пътникът няма да бъде обезщетен.

Общите условия за превоз на багаж се публикуват от всеки превозвач на неговата интернет страница.

На всяко летище обработката на пътническия багаж се изпълнява от наземен оператор, който обслужва полетите на съответната авиокомпания. Това е специализирана и лицензирана за наземно обслужване фирма, която може да е собственост на самия превозвач, на летищния оператор или в много случаи – независима компания.

3 наземни оператора обслужват авиокомпаниите на територията на Летище София - „Летище София” ЕАД (чрез неговата дирекция „Наземно обслужване”), „Суиспорт България” АД и „Голдеър хендлинг” АД (Goldair Handling). Те извършват дейностите по сортиране, транспорт между терминала и самолета и натоварване/разтоварване на пътническия багаж. При необходимост от рекламация можете да разберете кой е обслужващият наземен оператор на авиокомпанията с която пътувате, от сайта на Летище София като натиснете бутон i” срещу съответния полет в разделПолетна информация.

Всеки от трите наземни оператора разполага с гише „Рекламации багажи” (Lost&Found), което се намира в зоната за получаване на багаж, преди митнически контрол. В случай на непристигнал или на повреден багаж се обърнете към тази служба незабавно преди да напуснете територията на летището. Там ще получите нужното съдействие, ще бъде издаден протокол по утвърдения в гражданската авиация образец.

Последваща информация може да бъде получена на обявените от съответните Lost&Found бюра телефони за контакт.

Случва се пътникът да не забележи нередност по багажа си при получаването му на летището и да констатира липса на вещи едва при отваряне на куфара у дома. В такъв случай е необходимо максимално бързо да се свърже с авиокомпанията, с която е пътувал.

Често хората адресират своето оплакване към летищния оператор поради погрешни представи за неговите отговорности. Службите на управляващия летищната инфраструктура и съоръжения орган нямат досег с регистрирания багаж на пътниците. Изключение са единични случаи, когато се налага ръчна проверка по сигурност на багаж. Тя обаче, задължително се извършва в присъствието на собственика на пътната чанта. Всички останали операции се изпълняват от службите на наземния оператор, назначен от авиокомпанията-превозвач.

Ако още на територията на летището установите липса на вещи от багажа си, се обърнете към бюро „Рекламация багажи” на съответния наземен оператор за авиокомпанията, с която сте пътували. Ако сте установили липсата след напускане на летището, се обърнете към офиса на превозвача. Единствено авиокомпанията, която е сключила договор с вас, продавайки ви билет за превоз, е в състояние да се произнесе по рекламацията и да извърши разследване по целия маршрут на пътуването чрез своите обслужващи агенти. Ако рекламацията ви е основателна, превозвачът е този, от когото бихте могли да очаквате обезщетение.

Дали защото жалбите са малък процент от постоянно увеличаващия се брой на пътуващите, дали защото не може напълно да се елиминира човешкото участие в летищното обслужване, или защото е почти невъзможно установяването в коя точка от маршрута – в началното, в трансферното или в крайното летище е пострадал багажът на пътника, най-добрата защита остава надеждно заключеният, опакован куфар, в който не се пренасят ценни вещи и пари. Това става ясно още от информацията на Летище София.

Оцени статията:
5.00/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 26.03   1812 г. – Земетресение разрушава Каракас, Венецуела. 1828 г. – Австрийският композитор Франц Шуберт изнася единствения си публичен концерт. 1841 г. –...