Сезонът на летните отпуски вече настъпи, а с него зачестиха и оплакванията на потребителите от туристическите услуги, които им се предоставят. Недобрите условия в хотела, некачествената храна и лошото обслужване могат да провалят почивката ни. Какво да направим, ако това, което получаваме като услуга и продукт по време на ваканцията ни, не отговаря на това, което сме очаквали и за което сме платили?
Органът, който следи за нарушения на правата ни по време на лятната отпуска, е Комисията за защита на потребителите (КЗП). Тя има отворени приемни във Варна, Бургас, Созопол, Албена, Златни пясъци и Слънчев бряг.
Какви са най-честите нарушения на туристическите ни права?
"Най-често оплакванията на туристите са за несъответстие между това, което са видели в рекламата за дадения туристически продукт, и това, което е на място", обясни Христо Трендафилов от
КЗП пред TV7.
Често се рекламира, че даден хотел е 4-звезден и очаквате да получите услугите, които съответстват на тази категория, но отивайки на място, виждате, че хотелът е с 3- или 2-звезди.
Понякога е обявено, че хотелът предлага паркинг и интернет, а на място се оказва, че няма. Друго нарушение е липсата на грамаж в менюто на заведенията за хранене и развлечения или пък разминаване в
цената, която е обявена в менюто и това, което идва като сметка.
Оператори обещават допълнителни екскурзии при пакетни почивки, а когато се отиде на място се оказва, че или ги няма, или трябва да се плащат допълнително, обясни Трендафилов.
Какво да направим, ако правата ни са нарушени?
Първо разговаряйте със самия хотелиер или ресторантьор, за да се опитате с него да постигнете решение на проблема. Този начин е най-бърз и удачен, съветва експертът. Ако не успеете да постигнете
споразумение, обърнете се към КЗП, която да извърши проверка. Органът ще се сезира при жалба, подадена по електронен път или в някой от офисите му. Проверката се извършва в срок от един месец по
закон. Комисията извърва и превантивен контрол в хотели и заведения в разгара на летния сезон.
Може ли да си вземем парите обратно?
Комисията за защита на потребителите може да санкционира търговец (глобите за нелоялна търговска практика са от 1000 до 10 000 лева), но не може да го задължи да върне парите на клиента, обясни
Тредафилов. Тя съдейства само за доброволно решаване на спора. Ако такова не бъде постигнато, може да се стигне до съд.
Първо се опитайте да постигнете договорка на място, посъветва експертът.