Плановете на Европейския съюз да започне да облага с данъци замърсяващите авиационни горива попаднаха в задънена улица, тъй като 27-те държави членки на блока срещат трудности в постигането на съгласие за това да направят екологичните горива по-евтини, а изкопаемите - по-скъпи, коментираха дипломати, цитирани от "Ройтерс".
Държавите от ЕС преговарят за преразглеждане на енергийните данъци - които не са актуализирани от 2003 г. - с техните нови цели, свързани с климатичните промени.
Но две години след като Европейската комисия за първи път предложи закона за облагане на авиационните горива, сделка все още не се очертава. Страните са в противоречие по редица въпроси, включително дали да се въведе минимален данък за целия ЕС за такива горива, които в момента избягват налози.
"Не очакваме различията между държавите да бъдат разрешени по време на испанското председателство", каза дипломат от страна от ЕС във връзка с това, че Мадрид ще председателства преговорите на ЕС до края на годината.
Промяната на данъчната политика на ЕС е много трудна, защото изисква единодушно одобрение от всички страни в ЕС - което означава, че всяко едно правителство може да я блокира.
Говорител на Еврокомисията коментира, че промяната ще "премахне остарелите изключения и намалените ставки, които в момента насърчават използването на изкопаеми горива".
Съгласно предложението минималната данъчна ставка за авиационно гориво за полети в рамките на Европа ще се увеличава постепенно в продължение на 10 години. Устойчивите авиационни горива ще получат 10-годишна данъчна ваканция, за да се насърчи използването им.
Но някои страни предупреждават срещу мерки, които биха могли да повишат цените на горивата за гласоподавателите преди изборите за Европейски парламент догодина.
"Ако го направят преди изборите, това ще бъде политическо самоубийство", каза друг дипломат от страна на ЕС.
През последната година ЕС прие редица политики за намаляване на емисиите на въглероден диоксид, причиняващи изменението на климата. Но политическият апетит изглежда е намалял, като някои правителства и законодатели се опитаха да блокират или отслабят скорошни зелени закони.
Предложението на ЕС предвижда прилагането на по-високи минимални данъчни ставки за замърсяващите горива като бензина и най-ниските ставки за електричеството и устойчивите горива.
Поддръжниците му казват, че това би направило нисковъглеродния транспорт като електрическите влакове по-конкурентоспособен в сравнение с полетите, базирани на изкопаеми горива, и би увеличило приходите, които правителствата биха могли да инвестират в чист транспорт.
Джо Дарден, директор по авиацията в активистката група "Транспорт и околна среда", смята, че проектозаконът вероятно е "загубена кауза".
"Абсурдно е все още да има изключения за замърсяващите видове транспорт на фона на климатичната криза", каза тя.