Докато поднови грохналия подвижен състав БДЖ ще ползва под наем 8 локомотиви с бригадите им. Държавните железница са пуснали обществена поръчка с пет позиции за заемането на машините в деня преди Бъдни вечер, става ясно от сайта на дружеството.
Поръчката обяви в интервю пред "Монитор" изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" инж. Никола Василев. Мотивът е да се запушат малките дупки в графика на движение, което е признато и в решението за наем на локомотиви. Междувременно усилията на ръководството на железниците е ремонт на собствените локомотиви, вагони и мотриси, и към придобиване на нов подвижен състав.
Наемането на осемте локомотива с машинисти ще бъде за срок от шест месеца с възможност за подновяване на договора по два пъти с по още шест месеца.
Прогнозната стойност на обществената поръчка е 6,4 млн. лева без ДДС за година и половина.
В средата на декември стана ясно, че четири от големите производители в търга за нови локомотиви на БДЖ "Бомбардие транспортейшън" ГмбХ, ДЗЗД "Сименс Трон”, консорциум "Екселор-Е.Л." и ”Щадлер рейл Валенсия" С.А. Прогнозната стойност на поръчката е 57,5 млн. лева без ДДС за доставка и поддръжка на 10 нови електрически локомотива. Планираното приключване на поръчката е до края на март 2020 г., а предполагаемата доставка на първите нови локомотиви е до 18 месеца след подписването на договора.
В същото време ръководството на БДЖ подписа договора за ремонта на мотрисите "Сименс”. За пет години избраният от железниците румънски клон на френския гигант "Алстом" първо ще обнови, а после и ще поддържа срещу 137 млн. лева 46-те мотриси на жп превозвача. Предстои да се бъде обявявена и процедурата и за
доставка на 16 електромотрисни 4-вагонни влака с по 250 места или общо 4000 места, които ще обслужват средните дестинации – пътувания до 3 часа, от типа на Пловдив-Бургас, Горна Оряховица-Варна и др. Поръчката им ще бъде на стойност до 120 млн. евро или средна цена на седалка от порядъка на 25-30 000 евро.
Много стари, но издържали на времето 10 електрически локомотиви на БДЖ – Шкода, също ще бъдат ремонтирани. Срещу над 20 млн. лв. с ДДС търси бързо обновяване на машините от сериите 4400 на "Шкода". Очаква се модернизация и на 5 броя румънски локомотиви, 46-а серия.
Поръчките са част от плана на министерството на транспорта за тотално реновиране на влаковия състав на БДЖ до 2024 г., когато договорът на дружеството с държавата приключва и ще трябва да се конкурира на свободния пазар.