Пътищата на живота - и в професионален, и в личен план, са такива, че никога не знаем къде точно могат да ни отведат. И докато в интимния живот това означава гадаене с кого може да осъмнем оженени или поне живеещи заедно, то в бизнес сферата случайността и неочакваното също има своята роля.
Да кажеш, че ще произвеждаш дърва, например, далеч не означава, че реализацията ти ще дойде от тази пазарна ниша. От електронното издание "Бизнес инсайдър" ни предлагат няколко примера за гигантски корпорации, започнали търговската си дейност с един продукт, но станали влиятелни с напълно различен от него.
1. Avon
Дейвид Х. Макконъл започва Avon през 1886 година, като всъщност дори не подозира на какво дава старт. Макконъл продава книги от врата до врата, но за да привлече повече дами за свои клиенти, предлага парфюм като малък подарък заедно с тях. Не след дълго, парфюмът, който Макконъл е раздавал, става по-популярен от книгите, които той продава. По този начин той измества фокуса на дейността си и основава California Perfume Company, станала известна по-късно като Avon.
2. Nokia
Телекомуникационният гигант стартира във Финландия през 1865 г., когато Фредрик Идестам започва производство на хартия на брега на река Тамеркоски. По-късно компанията минава през редица производствени линии и продукти, преди да открие своята пасваща пазарна ниша – телефоните, през 1960 година.
3. Wrigley
Подобно на случая с Avon, Уилям Ригли-младши основава компанията си през 1891 г. първоначално с различна цел – продажба на сапун и бакпулвер. За да примамва клиентите си обаче, той използва не парфюм, а дъвка. В крайна сметка се оказва, че клиентите предпочитат дъвката пред бакпулвера, и така Ригли-младши намира своя път към успеха.
4. Du Pont
Е. И. Дюпон стартира компания, която впоследствие се превръща в един от най-големите химически концерни в света. През 1802 г. френският имигрант в САЩ започва бизнес с барут. В крайна сметка той взима решението да разшири бизнеса си, включвайки динамит и други взривни вещества. След това разгръщане на потенциала на компанията, той продължава все напред и включва най-разнообразни химикали, за да формира лицето на сегашната компания.
5. Tiffany & co.
Световноизвестната бижутерия първоначално е била книжарница, когато е започнала дейността си през 1837 г. под името "Tiffany, Young and Ellis". През 1853 г. обаче фирамата възприема нов курс и сменя основния бизнес – фокусирайки се върху бижутерството като основна търговска цел.
6. Colgate
Началото на компанията за хигиенни продукти е дадено през 1806 г., а първата паста за зъби на Colgate се появява едва през 1873 г. Основателят Уилям Колгейт първоначално е залагал на сапуна, свещите и нишестето като ключови продукти за своята търговия.
7. Xerox
Когато Xerox се появява през 1906 г. като производител на фотографска хартия и фотографско обурудване, компанията е носила името Haloid Company. Фирмата представя това, което ние смятаме за копирна машина, през 1959 г., когато Xerox 914 прави своя дебют.
8.Berkshire Hathaway
Холдингът, начело на който е инвестиционният гуру Уорън Бъфет, първоначално е бил текстилно предприятие, основано през 1839 г. Над сто години по-късно, през 1962 г., Бъфет оглавява компанията и разширява дейността ѝ извън текстилната промишленост, развивайки я в застрахователния и в други сектори.
9.Hasbro
Компанията, която стои зад прословутите „Transformers“ и „G.I. Joe“ започва през 1923 г. като Hassenfeld Brothers. Но братята не започват с играчки, а продават текстилни останки. Тяхната дейност постепенно се измества към училищни пособия преди да направи скок към детските играчки след представянето на г-н Картофена глава (Mr. Potato Head) през 1953 г.
10.Abercrombie & Fitch
Когато Дейвид Абъркомби открива магазин за дрехи през 1892 г. в Ню Йорк, той не е и мечтал да облича ученици и колежани навсякъде по света. Първоначално магазинът е за спортни стоки и екипировка. Абъркомби дори оборудва Чарлз Линдберг за известния му полет над Атлантическия океан. Сегашния облик на марката „Abercrombie & Fitch“ може да намерите и във вашия мол след като „Limited Brands“ купува компанията през 1988 г.
Тази статия ви хареса? Станете фен на страницата на Еcon.bg във Facebook, за да следите всичко най-интересно за
икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!