Трябва да има опция за обявяване на личен фалит от граждани, които са изтеглели кредит, но по някаква сериозна причина не могат да го изплащат, каза пред Нова телевизия омбудсманът Мая Манолова. „Ако човек внезапно остане без работа или се разболее, той не може да се справя с вноските по кредита си. Към момента около един милион българи имат проблеми с плащането на сметките си, но не всички те са със свръхзадължения”, обясни Манолова.
Според нея изпадналите в подобно затруднение хора обикновено минават в сивата икономика или бягат в чужбина, за да спасят себе си и семействата си. „Така се съсипват десетки хиляди човешки съдби. Това не е добре и за държавата”, коментира още омбудсманът.
Тя предлага, след преценка на положението на конкретния гражданин, да може той да се споразумее със своя кредитор за разсрочване или дори редуциране на дължимата сума. Трябвало да има вариант и за изплащане на кредита на по-късен етап, когато длъжникът си намери работа или оздравее. „България е единствената страна в Европейския съюз, в която няма закон за личния фалит”, каза омбудсманът.
Тя коментира и темата за определянето цените на ток, парно, вода и природен газ, което преди дни отнесе до Конституционния съд.
„Всеки гражданин трябва да може да оспорва тарифите, защото това са обществени услуги, които се предоставят в условията на монопол”, каза Манолова. Тя обясни, че цените на услугите на мобилните оператори, например, няма да могат да се обжалват, защото в този сектор има пазарна икономика и потребителите имат избор.
„Не казвам, че цените трябва да бъдат по-ниски или по-високи, а че в една правова държава трябва да има достъп до съд, който да разглежда такива жалби”, категорична бе Манолова.
Тя смята още, че трябва да се създаде механизъм за контрол и върху претенциите на банките. „Те са единствените субекти, които, без нищо да доказват, могат да се сдобият с изпълнителен лист за сума, посочена от тях, и да отнемат цялото ви имущество”, коментира омбудсманът.