Още през миналата година броят на туристите, посещавали София, постепенно започна да се възстановява. А в летните месеци столицата беше посетена от 140-150 хиляди души месечно. Все още са далеч нивата на предкризисната 2019 г. (над 1.1 млн. туристи). На територията на София са пренощували близо 600 хил. туристи, което е увеличение с 44% спрямо 2020 г., когато са били малко под 420 хиляди. С 52% водещ дял сред пренощувалите туристи имат тези от България, срещу 48% за чуждестранните. Това съобщиха от Столичната община.
Като брой туристи, водещи сред чуждестранните пазари през миналата година са Германия, САЩ, Италия, Румъния, Франция, Израел, Турция. Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова по време на форум „Българският турист - ключът към сезон 2022 г.“
Общо реализираните нощувки за миналата година възлизат на малко над 1.3 млн., което представлява ръст от 50% спрямо 2020-а, когато те са били приблизително 900 хиляди. Важно е да се отбележи, че независимо от факта, че българските туристи са с 4% повече от чуждестранните, то последните реализират 14% повече нощувки.
"Общинското предприятие „Туризъм“ кандидатства и беше прието за пълноправен член на асоциацията „Маркетинг на градовете в Европа (European Cities Marketing). Членството в асоциацията ще способства за по-доброто позициониране на София сред всички активни туристически дестинации и столици в Европа", съобщи столичният кмет.
По време на ковид кризата Столична община подкрепи туристическия бизнес с решение на Общинския съвет. За 2020 г., 2021-а и първото тримесечие на тази година общият размер на предоставените облекчения от Столична община е над 7.4 млн. лева.
Предстои Общинският съвет да вземе решение по доклад на кмета за въвеждане на данък за стаи и апартаменти за гости. Към момента регистрираните такива в столицата са над 500.
За София особено значение имат пътуванията с цел бизнес и участие в конференции, семинари, фестивали. За привличането на туристи допринася богатата културна програма на София, особено утвърдени фестивали, които привличат устойчиви посетители. Такива са фестивали като „Ей ту Джаз“, „София филм фест“, „Софийски музикални седмици“, „Опера в парка“ и др. Все по-голяма популярност набира и Центърът за съвременно изкуство „Топлоцентрала“, където се представят съвременни творци и проекти.
През 2021 г. бяха създадени три специализирани туристически продукта, които имат за цел създаването на допълнителен интерес към София, привличане на повече посетители за по-дълъг престой. Това е "Карта на уличното изкуство (графити) в София" (на български и английски език). Тя се явява естествено продължение на подкрепата, която Столична община оказва на градското улично изкуство. Този продукт показва града през нова перспектива, добавяйки тази „галерия на открито“ към културното наследство на столицата. В първото издание на Картата са включени 20 произведения на уличното изкуство, оформени в туристически маршрут в централна част на столицата.
Създадена е „Градска винена карта на София“ с цел популяризиране на над 40 места за качествено българско вино в София, както и Карта „Опознай птиците на София“, включваща 5 маршрута.