Билети и карти за проверка

18.12.2009 | 16:25
по статията работи: Огнян Василев
Акцентът не е върху студените и нередовни автобуси
Билети и карти за проверка

Автор: Огнян Василев ( vasilevz@gmail.com ), Econ.bg

Въпросът с обществения транспорт отдавна е решен в повечето градове, само в София някой е преценил да превърне таксуването в самотаксуване. По този начин се разчита на самосъзнанието на пътниците да си продупчат билетче или да си купят абонаментна карта. А да се разчита на българското самосъзнание е като да кажеш "Елате в 6:00 часа", предвид българската представа за точност. Ако изобщо някой го направи, скоро забелязва, че другите не го правят и се измъкват безнаказано, а след това престава и той да го прави.

 

Защо е нужно билетчето/картата?

Превозният документ има поне 2 основни функции. Разбира се и двете не са добре разбрани.

  1. Чрез закупуването на билетче човек плаща за поддръжката на градския транспорт. Може би ако всички си плащаха, автобусите щяха да са топли и редовни, а шофьорите – доволни. А може би не.
  2. Билетчето от икономическа гледна точка е начин да изключим нежелаещите да ползват дадено обществено благо, освен ако нямат належаща нужда. Например не можем да забраним на някого да ползва уличното осветление, ако не желае да заплати за него. От друга страна можем да въведем такса от 2,40 лв. за личния лекар, за да го ползват хора, които имат нужда, а не всички пациенти, чудещи се как да прекарат свободния си ден. Така че пазарната икономика изисква да се купува билетче. 

Типове контрольори в градския транспорт и как да се предпазим.

Ако все пак не сме си купили нужното билетче с доказана икономическа полза и необходимост, е добре да познаваме основните контрольорски тактики.

       1. Възпитаният и лежерен чичко

Характеристика: Това обикновено е човек над 50, който поздравява всички, желае им приятен ден и слабо се вълнува дали сте с карта или не. 

Как да се държим: Често простото мълчание ни спасява, докато той минава покрай нас. Ако случайно нямате съвест, можете да кажете едно небрежно: Аз съм с карта. Огромна грешка би било да се опитате да спорите с него, че няма смисъл в купуването на билетче, защото това ще развали деня на всички и той просто ще повтори някоя от гореспоменатите причини за съществуване на билетите и картите.

       2. Моралистът/моралистката

Характеристика: Това е човек, който след като установи, че нямате превозен документ, ще ви попита: Не ви ли е срам?, понякога може да направи съпоставка от типа: Как другите могат, а вие не можете!?, а ако много се ядоса ще завърши полемиката с вас по един от следните начини:

  • ако сте под 20 и сте арогантен: Вие по-ниско от това не можете да паднете…
  • за по-възрастните: От такива хора страда държавата!

Как да се държим: И при този тип мълчанието е препоръчително. Ако прецените, че имате нужда от помощ, може да повишите тон. Със сигурност поне няколко пътници ще започнат да обсъждат причините, поради които държавата не върви, и докато се усетите, ще е дошло време да слизате.

       3. Маркетинг-експертът

Характеристика: Този тип контрольори подхождат с интересни маркетингови техники, като: Господине, този билет струва 10 лева, ако не си го купите, ще ви напиша акт и ще трябва да платите 100 лева. Виждате ли, ще ви излезе 10 пъти по-евтино. Какво решавате?

Как да се държим: Моят съвет в такива случаи е: преди да се възползвате от неустоимата оферта, опитайте да се спазарите за цената от 1 лев. В повечето случаи е възможно.

      4. Свраката

Характеристика: В повечето случаи това е жена, която се опитва да задържи у себе си произволен ваш документ, с което да ви убеди да си заплатите глобата. Обикновено това е или транспортна карта, или студентска книжка, или бележник.

Как да се държим: Постарайте се да държите вещите си максимално прибрано, защото както е казал народа: Един миг невнимание…

     5. Дружелюбният

Характеристика: Този тип контрольори обикновено подхождат на принципа: Не се притеснявай, приятелю, дай тука 10 лева и всичко е наред, на всеки се случва да е нередовен.

Как да се държим: В никакъв случай не бъдете невъзпитани към такъв човек, защото в противен случай ще станете свидетел на една "пълна промяна". И добронамереният тон ще се превърне в разговор от едно по-високо ниво.

     6. Новаторът

Характеристика: Новият тренд е контрольорът да маркира картата и ако случайно тя е нередовна, без да се занимава повече с вас ви съобщава, че картата е блокирана по електронен път и ще платите 100 лева глоба.

Как да се държим: Оттук нататък вместо да го игнорирате или да се карате с него, е добре да го помолите да си платите 10 лева глоба. Все пак не забравяйте, че с електронното маркиране контрольорът има всички данни за това кой сте вие, кога, как, къде и защо сте пътувал. Какво да се прави.

 

Има ли нужда от промяна?

Първоначалната идея на електронните документи беше да се ограничи броят на нередовни пътници. Даже имаше слухове, че човек няма да може да се качи на превозно средство без редовен превозен документ. Уви, това далеч не е така. Дано инвестицията в електронната система да не е била голяма, защото при тази ефективност…

И все пак, ако някой ден се въведе по-ефективна система (която няма да предлагам в момента), ще е доста трудно да се изгради обратно в съзнанието на хората, че контролата не е причината да дупчим билет, а органът, който следи за това.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 26.11   1335 г. – Провежда се първата среща на Вишеградската тройка – между кралете на Полша, Унгария и Чехия, на която се формира Антихабсбургски съюз. 1394 г....