Да се съдържа достоверна информация във всяка една оферта е сред най-важните условия при провеждането на кампаниите за намаления, заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по bTV радио.
Маргаритов припомни изискванията по закон при обявяването на съобщения за намаления. Някои от тях – стоките да са продавани на старата цена поне 30 дни преди началото на кампанията, самото намаление може да продължи най-малко ден и най-много до един месец. „Но – винаги когато е факт – да бъде обявен периодът, за който ще е валидно, за да си направи потребителят сметката в какъв срок ще може да се възползва от по-ниските цени на определени стоки“, посочи председателят на КЗП.
Намалените стоки трябва да бъдат отделени от останалите в обекта, за да могат хората лесно да се ориентират, обясни още Маргаритов. „Може да се окаже, че големите проценти намаление, изрисувани по витрините, не са съвсем реални не само от гледна точка на самите цени и изчисленията, които могат да не са правилни. Но също така и от гледна точка на това, че отпред пише 60-70-80% намаление, а когато влезете в търговския обект, се оказва, че всъщност реалното намаление за повечето стоки е 20-30%, а някакви единични изключения се продават с такъв голям процент намаление“, обърна внимание той и добави, че по такива конкретни случаи Комисията има произнасяния за нелоялна търговска практика.
Няма законово изискване какъв процент от стоките в обекта трябва да се продават с определена отстъпка, за да може тя да бъде рекламирана от търговеца в брошури и други промоционални материали от кампанията. В никакъв случай обаче потребителите не следва да бъдат заблуждавани относно средната стойност на процента намаление в търговския обект, разясни Маргаритов. „Когато имате 10-15 намалени стоки: ако говорим за магазин за дрехи – блузи, панталони и т.н., и от тях 2/3 или 3/4 са с намаление от порядъка на 20 или най-много 30%, само за това, че две блузки са с намаление 60%, естествено, че е нелоялно търговецът да посочи на витрината си този голям процент“, даде пример той. „Очевидно това въвежда потребителя в заблуждение, кара го да влезе в този обект и вече оттам нататък може да влияе негативно върху избора му“, коментира председателят на КЗП.
„Попадали сме и на случаи, за които са налагани санкции за нелоялна търговска практика при т.нар. „намаление в намалението“. Кампанията стартира, минава един месец и след това търговецът решава, че ще намали още тази стока. Изискването на закона обаче категорично е новият процент намаление да бъде сам по себе си и той да отразява спада на цената спрямо досегашната. А някои търговци кумулират стария процент намаление с новия. По този начин Вие си купувате нещо, което до вчера е струвало определени единици, казва Ви се, че е 50% намалението, но то не е толкова, а е да речем 20%, защото 50% е спрямо цената, на която е продавано преди два месеца. Това заблуждава потребителя относно скалата на спадане на тази цена във времето“, категоричен бе Маргаритов.