Стопява се разликата в степента на доверието на потребителите в пазарите на стоки и услуги в Източна и Западна Европа. Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в сутрешния блок на ТВ „Европа”, като се позова на данните от наскоро публикувано изследване на Европейската комисия.
„Потребителите от източноевропейските държави имат все по-голямо доверие в търговците, с които осъществяват сделки. Това показва, че те стават все по-добре информирани за своите потребителски права и за това как да реагират, когато виждат, че могат да станат жертва на некоректна практика. Подобно самочувствие им помага да имат и по-голямо доверие, защото мигновената реакция всява респект у търговеца и той вече не е толкова убедителен в опита си да заблуди потребителя”, коментира Маргаритов.
Председателят на КЗП посочи, че оповестените резултати от проучването на Европейската комисия на пазарите на дребно в държавите-членки сочат ръст на потребителското доверие в най-чувствителните зони, каквито са сферата на финансовите и комуналните услуги и на телекомуникациите. По думите му тези сектори продължават да бъдат най-проблемни предвид това, че там има най-много потребители, но добрата новина е, че тенденцията е в положителна посока.
Според Маргаритов от голямо значение за подобряването на общата пазарна среда са въведените от ЕК периодични сондажи, чрез които на принципа на социологическото изследване се следи динамиката на отношението и доверието на потребителите. По думите му това е изключително прагматично, тъй като на база получените резултати се подготвят предложения за законодателни промени в тази област.
„Повишаването на доверието във финансовите услуги – един от най-чувствителните сектори, се дължи на това, че има нова директива за потребителските кредити и законодателствата в държавите-членки в последните години бяха оптимизирани, за да се сведат до минимум рисковете от това да бъде осъществявана нерегламентирана дейност или пък дори регламентирана, тя да утежнява неимоверно задълженията на потребителите по отношение на техните заеми от финансови институции”, даде пример председателят на КЗП.
„Трябва да анализираме очертаващите се като чувствителни сектори и да търсим там още по-добри идеи за оптимизиране, за да може потребителите, за които всичко това се прави, да бъдат още по-спокойни и още по-сигурни в пазара, на който ежедневно интервенират”, подчерта Маргаритов.
„Ние наваксваме доста изгубено време, но хубавото е, че тенденцията е за стопяване на дистанцията между Изтока и Запада. Това се случва включително през общоевропейските политики за потребителска защита, които са безспорни”, каза още председателят на КЗП. Той посочи като примери инициативите във връзка с развитието на дигиталния пазар и преодоляването на двойния стандарт при потребителските продукти. „Един динамичен процес, в който се надявам, че нашето темпо ще става още по-ускорено и при следващото проучване тенденцията, която откроихме, ще бъде такава, а именно – все още може да съществуват известни разлики и специфики, но ние се доближаваме и като потребителско поведение и култура, и като качество на предлаганите стоки и услуги на пазара”, завърши Маргаритов.