Защо Facebook не трябва да става като Yahoo

14.08.2013 | 13:10
по статията работи: Ивайло Шишеджиев
Най-лошият възможен сценарий за социалната мрежа е да тръгне по стъпките на популярния в началото на века сайт
Защо Facebook не трябва да става като Yahoo

Коментарът е публикуван в сайта "Машъбъл" и представя мнението на Тод Васърман.

Представете си, че е 2020 г., а вие сте на 13 години. Разликата между общуването в реалния живот и интернет е съвсем малка. Вграденият ви компютър осигурява денонощен достъп до имейли, съобщения, споделяне на снимки и видео. Всичките ви приятели са почти винаги на линия и може спокойно да си общувате с тях, все едно сте се видели на живо.

Нямате особена необходимост от „реално“ общуване, освен може би с хората, с които живеете. Социалните мрежи са огромна част от ежедневието на всеки един от нас.

Но къде е Facebook през 2020 г.? Той все още е изключително популярен и значим... за вашите родители. Facebook се е превърнал в това, което Yahoo бе за хората през деветдесетте.

Обратно в 2013 г., Мариса Майер прави отчаяни опити да върне славата на компанията. Все пак, в началото на века Yahoo бе най-посещаваният и използван уебсайт в глобалната мрежа с над 40 млн. потребители месечно. Да, това е по-малко от онези 1.1 млрд. души, които отчита Facebook, но не забравяйте, че преди петнадесет години в интернет имаше едва 140 млн. души.

Разбира се, грешно е да твърдим, че Yahoo е нежелана дестинация в днешно време. Около 700 млн. потребители посещават сайта всеки месец, като в САЩ той си остава донякъде по-популярен от Facebook дори днес.

Но, ако Yahoo се справя не зле, защо тогава Facebook се счита за по-добра компания? Отговорът на този въпрос е свързан с демографията на потребителите. Facebook е най-популярен сред хората, които току-що излизат от тийнейджърските си години (18-24), твърдят от изданието „Машабъл“ и агенция Quantcast. Yahoo, от друга страна, е популярен сред останалите възрасти, но не е предпочитан от 18 до 24-годишните.

Но ще успее ли Facebook да задържи младите си потребители? Според Роб Календър, директор в The Futures Company, отговорът е да. Вземете за пример Apple и Nike – две компании, които поколения наред успяват да останат „готини“.

Проучване, проведено от Календер, твърди, че тийнейджърите са все така обсебени от Facebook. Макар и за момент да е имало спад на посещаемостта, то нещата се връщат по старо му. „Когато хората видяха лелите и дядовците си във Facebook, ентусиазмът им се изпари“, казва Календер, „Но намаляването на старите потребители е незначително“.

Наскоро изданието „Машабъл“ се допита до 13-годишно момиче по въпроса. Младата Руби Шарп обясни нещата така:

„Родителите ни и техните приятели имат Facebook. Не е проблем, че от време на време получавам на стената си съобщения тип „Здравей, сладкишче!“. Проблем са по-скоро снимките, на които приятелите ми ме отбелязват и ми създават неприятности у дома.“

За късмет на Facebook засега няма друга социална мрежа, която да я замени, както тя някога замени MySpace. Като цяло, в момента тийнейджърите по-скоро отделят внимание на мобилни приложения за изпращане на съобщения и снимки.

В такъв случай решаващи за компанията и дали тя ще загуби интереса на младите, подобно на Yahoo, стават бъдещите технологии като Google Glass. Ако компютрите аксесоари се наложат на пазара сред тийнейджърите, то Facebook може да се окаже в затруднено положение. Макар и досега компанията да е успявала да се приспособи към новите технологии, то това не е гаранция за бъдещето. Най-сериозен проблем биха били рекламите – основният източник на приходи за Facebook, заедно с използването на потребителски данни. Много от ползвателите на сайта ще бъдат отблъснати от изскачащи прозорци с предложения, докато се разхождат по улицата.

Разбира се, дори тийнейджърите да изоставят социалната мрежа, Facebook няма да изчезне. Подобно на Yahoo, той винаги ще има лоялни потребители и достатъчно печалби, за да изплаща заплати, а и да пробва по нещо ново от време на време. Но не на това се надяват Марк Зукърбърг и инвеститорите.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
5.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 28.10   312 г. – Битката на Милвийския мост: Константин I побеждава Максенций и става едноличен управител на Римската империя. 1492 г. – Христофор Колумб открива...