През 2018 година приходите от туризъм са 8,4 млрд. лева, което е с 6% повече, в сравнение с предходната година. За последните три години – от 2015 насам, 34% е ръстът на приходите от международен туризъм в страната. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова, предаде БГНЕС.
Ангелкова откри Шестата годишна среща на Националния борд по туризъм (НБТ), която се провежда под мотото „2019 г. – година на вътрешния туризъм, инвестициите и иновациите“, провеждаща се в София. Пред участниците на форума Ангелкова отчете, че по различни данни над 9 млн. са чуждестранните туристи, които са дошли у нас през изминалата година. Тя подчерта, че страната ни се стреми да развива всичките си видове туризъм, а целта е да се превърне в утвърдена целогодишна туристическа дестинация.
„Нашата прекрасна материална база да бъде заета 365 дни в годината. За да можем обаче да постигнем всичко това, са необходими много усилия“, подчерта Ангелкова. Тя прогнозира, че 2019 година също ще бъде динамична за този сектор, а борбата ще бъде „за всеки един турист“.
„Правителството продължава да работи за намаляване на административната тежест. Много е важно да помагаме на бизнеса с намалените административни процедури. Горда съм, че Министерството на туризма е първото, което през ноември месец 2018 г. представи всички услуги електронно достъпни, така че максимално да се пести време и ресурс“, заяви Ангелкова. Тя припомни, че предстои и промяна в наредбата за категоризацията и прекатегоризацията на местата за настаняване и хранене, които отново си поставят за цел да намалят административната тежест и да облекчат бизнеса.
Николина Ангелкова отбеляза и друг важен факт – освен зимния и морския, които са основните видове туризъм у нас, страната ни полага усилия за развитието и на конгресен туризъм, както в София, така и в курортите. На 31 май Министерство на туризма организира и международен инвестиционен форум с участието на много от големите хотелски вериги и туроператори, където ще бъде предложено в „Слънчев бряг“ да бъде изграден конгресен център, който да стане домакин на различни събития.
По време на срещата НБТ поиска бюджетът за реклама на туризма да бъде 1% от приходите, които секторът генерира годишно в икономиката на страната.
Според организацията до момента инвестициите са значително по-малки и това рефлектира върху конкурентоспособността на страната ни. „Заложеният в момента бюджет е крайно недостатъчен за ефективно провеждане на националния туристически маркетинг, непропорционален на приходите и е значително по-малък от този на конкурентните туристически държави“, подчерта Полина Карастоянова, изпълнителен директор на НБТ.
Един от панелите на конференцията е посветен на потенциала на София да се превърне в център на конгресен, културен, младежки и фестивален туризъм, а в подкрепа на това сдружението ще я издигне за Европейска столица на интелигентния туризъм за 2020 година.