Една от дългоочакваните от българския бизнес антикризисни мерки - намаляването на осигурителната тежест, е на път да стане реалност, ако предложенията в Бюджет 2010 бъдат приети. За разлика от други идеи, като депозиране на фискалния резерв в търговски банки или увеличаване на пенсионната възраст и замразяване на държавни заплати и пенсии, това предложение на Министерството на финансите може би не получи нужното внимание.
Ситуацията в момента
По последни данни дефицитът на Националния осигурителен институт (НОИ) за юли възлиза на 196 млн. лв. и достига 558 млн. лв. на годишна база по данни на министъра на труда и социалната политика Тотю Младенов. Основната причина за това е ръстът в безработицата (около 45 хил. по данни на НСИ) от началото на годината, който води до по-малко осигурени лица (спад с около 90 хил.). Осигурителният доход също е по-нисък, което допълнително оказва негативно влияние. Поради влошената икономическа обстановка и състоянието на бюджета на НОИ всички разходи на института от август до края на годината ще се покриват с пари от бюджета.
От началото 2009 г. Републиканският бюджет играе важна роля за приходите на НОИ. В Бюджет 2009 е заложено понижение на пенсионните вноски от работници и работодатели, които съвкупно намаляха от 28% на 18%, като държавният бюджет поема финансирането на 12% от сбора от осигурителните доходи на всички осигурени лица. С други думи общите постъпления по линия на пенсионните осигуровки се увеличават с 2%. Това струва на хазната около 2 млрд. лв. през тази година, към които ще се прибави и целият дефицит на института до края на годината - около 1.4 млрд. лв.
Какво се очаква
Заложените прогнози в проекта на Бюджет 2010 са за безработица от 11.4%, при 6.4% в края на юни т.г. С други думи се очаква почти двойно увеличение на безработните, което неминуемо ще доведе и до още по-голям спад на осигуряващите се лица. Същевременно се предлага намаление на вноската за пенсионно осигуряване с 2%, което допълнително ще окаже натиск върху бюджета на НОИ. Единствената подкрепа за фиска на института ще дойде от увеличението на минималния осигурителен доход с 4.85%, което минимално ще омекоти негативните ефекти.
Предвид прогнозите може да се очаква, че през 2010 г. държавният трансфер под формата на 12% от сбора от осигурителните доходи на всички осигурени лица ще намалее. Това означава, че очакваният дефицит в бюджета на НОИ в края на годината ще бъде още по-голям, отколкото е през тази година, защото разходите в него единствено ще растат.
Липсващият дебат
Факт е, че държавата борави неефективно с парите на данъкоплатците си и всеки лев, който тя не иззема от гражданите, ще бъде по-добре оползотворен. Също така е факт, че ако в бюджета на НОИ има дефицит, той се финансира от държавния бюджет. С други думи с пари от данъчни и неданъчни приходи, т.е. средства които могат да се използват за инфраструктура или образование, се финансира осигурителната система, конкретно НОИ.
Тогава следва да бъде даден отговор на няколко въпроса:
Добра идея ли е намаляването на пенсионните осигуровки с 2%, предвид очакваното влошаване на икономическата конюнктура и неадресираният демографски проблем в страната?
Какъв ще е ефектът за бизнеса в количествено изражение и има ли гаранции, че допълнителните средства ще се използват за запазване на работни места?
Кои сектори ще получат по-малко финансиране, за да бъде запълнена дупката в бюджета на НОИ и какви ще са пропуснатите ползи от това?
Защо точно тези разходни пера се намаляват, а не други?
Какви мерки ще бъдат взети за предотвратяване на по-нататъшно държавно субсидиране на дефицита в института?