Автор на статията: Ралица Стоянова, Econ.bg
По принцип съм негативно настроена към т.нар.
социални сайтове от рода на Myspace, Facebook и българските им еквиваленти Perfekten, Impulse и други. Винаги съм ги смятала просто за
сайтове, в които тинейджъри качват свои снимки и след това ги коментират...допреди няколко дни, когато прочетох следното заглавие в известен всекидневник – „Вече връчват призовки и по Facebook”. Това
заглавие ме накара да се замисля за все по-голямата роля и все повечето функции, които изпълняват тези сайтове. Те не са просто място, в което да „початиш” с познати и непознати хора и да разгледаш
снимките им, а средство за масова комуникация, за лесен обмен на полезна информация.
Не можем да говорим за конкретна възрастова граница на потребителите на тези сайтове, но е грешно доскоро общоприетото твърдение, че те са предимно тийнейджъри и младежи. Повечето от посетителите на
социалния сайт MySpace например са на възраст над 35 години. Не толкова важна обаче е таргет групата на тези сайтове. Важното е, че чрез тях светът се превръща в глобално село. Нека да разгледаме как
възникват някои от тези сайтове, което е и може би част от отговора на въпроса защо те са толкова популярни.
Facebook води до "пристрастяване към приятелството” *
Facebook е уебсайт, предоставящ безплатна социална мрежа. Отворен е на 4 февруари 2004 година. Към 2008 г. потребителите на сайта са 123,9 млн. На 15 октомври 2008 г. броят на снимките, поместени в
социалната мрежа, е достигнал 10 милиарда. В края на 2007 г. Microsoft инвестира в сайта $15 млрд., а създателят му – компютърният програмист Марк Цукерберг, на 23 години стана най-младият милиардер
в света. В момента той води дело със свои състуденти от Харвард, които го обвиняват, че е откраднал от тях идеята за социалния сайт.
Myspace – само за снимка
MySpace следва Facebook със 114,6 млн. потребители. Сайтът е създаден през юли 2003 г. от Том Андерсън и Крис Деулф. Социалният сайт e едно от петте най-посещавани уебместа в САЩ. На него се дължат
4,46 % от всички посещения на сайтове в Америка, както и 80% от посещенията на сайтовете от типа социални мрежи в страната. През 2005 г. Рупърт Мърдок купува компанията Intermix, която управлява
Myspace за 580 млн. долара. Първоначалната идея на сайта е била да свързва в киберпространството звездите с техните фенове. Оказва се, че младите хора умират да си показват снимки и да си разменят
мнения и днес Myspace.com е един от най-популярните сайтове в света.
А как е в България?
Пример за български социален сайт е Perfekten.com. Сайтът има над 200 хил. потребители, което за мащабите на родна България никак не е малко. Основният фокус на сайта са снимки от клубове, събития,
снимки на потребители (естествено!), програма и реклама на клубове и др.
Въпреки че, както казах, не съм привърженик на социалните сайтове, не мога да отрека, че те придобиват все по-голяма популярност в целия свят. Те са новият начин за комуникация, свързват хора от
целия свят. Много е просто – кликваш върху опцията „предложи приятелство” и се сдобиваш с чисто нов приятел от другия край на света. Освен това са увлекателни – в тях можеш да загубиш часове,
гледайки всевъзможни снимки на познати и непознати лица. Тези сайтове обаче ограничават до голяма степен правото на лично пространство, защото изнасят на показ живота на потребителите. Потребителите
пък от своя страна май точно това целят – да покажат къде, кога с кого са били. Пък и твърде ревностното пазене на личното пространство води само до интровертни настроения и депресии в крайна сметка,
така че за какво ли ни е... :)
В заключение няма да напиша клишето, което се очаква от мен – че интернет комуникацията не е пълноценна, че по този начин хората се отчуждават и забравят да общуват истински и прочие. Защото няма как
да забавим прогреса и да върнем времето, когато хората са изпращали писмата си по гълъб, и слава Богу! Просто трябва да съумяваме да консумираме умерено новия начин на комуникация. Защото тя е като
храната в McDonald’s – много вкусна, стига да не прекаляваш...
Е, може и аз да се регистрирам във Facebook или Mypsace. Все пак няколко нови приятели никога не са излишни, пък дори и само за да запълват в непринудени разговори и преглеждане на снимков материал
скучните неделни следобеди.
*Мнение, изказано от Дейвид Смолууд, експерт по зависимости в клиниката Priory в Лондон