Наредба № 129 от 10 януари 2005 г. за одобряване типа на моторни превозни средства от категория L по отношение монтажа на устройства за измерване на скоростта

МТС

Държавен вестник брой: 94

Година: 2006

Орган на издаване: МТС

Дата на обнародване: 05.01.2007

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. (изм., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) условията и редът за одобряване типа на моторни превозни средства (МПС) от категория L по отношение монтажа на устройства за измерване на скоростта (УИС);
2. техническите изисквания към УИС и към тяхното монтиране на МПС;
3. методите за изпитване за съответствие с техническите изисквания.

Чл. 2. (Изм., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Наредбата се прилага към УИС за всички типове МПС от категориите, определени в чл.149, ал. 1, т. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП).

Чл. 3.
(1) Изискванията на Правило № 39 на ИКЕ към ООН са равностойни на определените в тази наредба.
(2) Съобщенията за одобряване типа на УИС и маркировките за одобряване на типа им, издадени по реда на Правило № 39 на ИКЕ към ООН, се приемат за равностойни на издадените по реда на тази наредба.
(3) Маркировките за одобряване на типа УИС, нанесени по реда на Правило № 39 на ИКЕ към ООН, се приемат за равностойни на нанесените по реда на тази наредба.

Глава втора
ОДОБРЯВАНЕ НА ТИПА

Раздел I
Заявление за одобряване на типа

Чл. 4. (Изм., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Типът на МПС по отношение монтажа на УИС се одобрява по реда на Директива 2002/24/ЕО / глава втора, раздел III от Наредба № 117 за одобряване типа на нови моторни превозни средства от категория L (ДВ, бр. 12 от 2005 г.).

Чл. 5.
(1) (Изм., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) За одобряване типа на МПС по отношение монтажа на УИС производителят подава заявление по реда на глава втора, раздел I от Наредба № 117 за одобряване типа на нови моторни превозни средства от категория L до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА "АА").
(2) (Изм., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага попълнен списък с данни в три екземпляра по образец съгласно допълнение 1 от приложението на Директива 2000/7/ЕО - допълнение 1 от приложението с приложено към него съдържание.

Раздел II
Одобряване на типа

Чл. 6.
(1) (Доп., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава сертификат за одобряване типа на МПС по отношение монтажа на УИС, когато са спазени изискванията по тази наредба или Директива 2000/7/ЕО.
(2) (Изм., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно допълнение 2 от приложението на Директива 2000/7/ЕО - допълнение 2 на приложението.

Чл. 7. (Изм., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) За всеки одобрен тип МПС по отношение монтажа на УИС се издава номер на одобряване при спазване на изискванията за образуване на номера съгласно Приложение V от Директива 2002/24/ЕО - раздел V от приложение № 1 на Наредба № 117 за одобряване типа на нови моторни превозни средства от категория L.

Чл. 8. (Отм., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз).

Чл. 9. (Изм., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)
(1) Мерките за осигуряване съответствието на продукцията се предприемат съгласно разпоредбите на глава пета от Наредба № 117 за одобряване типа на нови моторни превозни средства от категория L / Директива 2002/24/ЕО.
(2) Специфичните условия за осигуряване на съответствието на продукцията по отношение на точността на УИС са посочени в приложението на Директива 2000/7/ЕО - приложението.

Чл. 10.
(1) Производителят писмено информира изпълнителния директор на ИА "АА" при изменения на одобрения по реда на тази наредба тип МПС.
(2) (Изм., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) В случай на изменение на одобрен по реда на тази наредба тип МПС се прилагат разпоредбите на глава шеста от Наредба № 117 за одобряване типа на нови моторни превозни средства от категория L - Директива 2002/24/ЕО.

Глава трета
ТЕХНИЧЕСКИ ИЗИСКВАНИЯ И ИЗПИТВАНИЯ

Чл. 11. (Изм., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) На всяко МПС по чл. 2 се монтира УИС, отговарящо на техническите изисквания, определени в приложението на Директива 2000/7/ЕО - приложението.

Чл. 12. Изпитването на точността на УИС се извършва по метода, посочен в приложение № 4.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. (Изм., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) По смисъла на тази наредба:
1. "Производител" е физическо или юридическо лице, което отговаря пред компетентните органи по одобряване типа за всички въпроси, свързани с процеса на одобряване типа и за осигуряването на съответствието на производството с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производство на МПС, система, отделен технически възел или компонент, които са предмет на одобряване на типа.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 2. Наредбата се издава на основание чл.138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата.

§ 3. (Изм., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) С наредбата се въвеждат изискванията на Директива на Европейския парламент и на Съвета 2000/7/ЕО от 20 март 2000 г. относно устройствата за измерване на скоростта за дву- и триколесните моторни превозни средства и за изменение на Директива 92/61/ЕИО относно одобряването на типа на дву- и триколесните моторни превозни средства.

Приложение
към чл. 5, ал. 2
(Ново, ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора
за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Изисквания за целите на одобряване типа на МПС по отношение на монтажа на устройства за измерване на скоростта

1. (*) Определения
По смисъла на това приложение:
1.1. "Тип превозно средство по отношение на неговото УИС" са ПС, които не се различават съществено по следните характеристики:
1.1.1. обозначение на размера на гумите, избрани от гамата на нормално монтираните гуми;
1.1.2. общо предавателно отношение, включително понижаваща предавка, ако е монтирана такава (използван предавател или редуктор);
1.1.3. тип УИС; така както той се определя от:
1.1.3.1. допустимото отклонение в точността на измерващия механизъм на УИС;
1.1.3.2. техническата константа на УИС;
1.1.3.3. обхвата на отчитаните скорости.
1.2. "Нормално монтирани гуми" са типът или типовете гуми, предвидени от производителя на въпросния тип МПС и посочени в списъка с данни - Приложение II на Директива 2002/24/ЕО.
Гумите за сняг не се считат за нормално монтирани гуми.
1.3. "Нормално работно налягане" е даденото от производителя на ПС при определена температура налягане на въздуха в гумата, увеличено с 0,2 bar.
1.4. "УИС" е частта от оборудването, предназначена да показва на водача скоростта на неговото ПС във всеки момент.
1.4.1. "Допустимо отклонение в точността на измерващия механизъм на УИС" е точността на самия механизъм на измерване на скоростта, изразена чрез изобразените горна и долна граница на скоростта за изобразена гама от скорости.
1.4.2. "Техническа константа на УИС" е отношението между оборотите или импулсите в минута и определена отчетена скорост.
1.5. "Маса в готовност за движение" е масата, определена в забележка (г) от приложение II на Директива 2002/24/ЕО.
2. Изисквания
2.1. Скалата на УИС се разполага в прякото зрително поле на водача ясно четлива през деня и през нощта. Обхватът на нанесените на скалата скорости е достатъчно широк, за да включва максималната скорост, посочена от производителя, за типа ПС.
2.2. Когато УИС е със скала, а не с цифрово изображение, скалата следва да бъде разграфена разбираемо.
2.2.1. Скалата на УИС, предназначени за дву- и триколесни мотоциклети, се разграфява на деления от 1, 2, 5 или 10 km/h, а стойностите на скоростта се изобразяват, както следва:
2.2.1.1. когато най-високата стойност, посочена на скалата, не превишава 200 km/h, стойностите на скоростта се изобразяват на интервали не по-големи от 20 km/h;
2.2.1.2. когато най-високата стойност, посочена на скалата, надхвърля 200 km/h, стойностите на скоростта са изобразени на интервали не по-големи от 30 km/h.
2.2.2. Скалата на УИС, предназначени за мотопеди, се разграфява на деления от 1, 2, 5 или 10 km/h, а стойностите на скоростта са изобразени на интервали не по-големи от 10 km/h, като най-високата скорост, посочена на скалата, не трябва да надхвърля 80 km/h.
На скалата ясно се изобразява и скоростта "45 km/h" (или 25 km/h при мотопеди с намалена мощност).
2.2.3. При ПС, предназначени за продажба в държава членка, в която се използват мерни единици от имперската система, УИС се разграфява също в mph (мили в час); деленията са 1, 2, 5 или 10 mph. Стойностите на скоростта се изобразяват на интервали не по-големи от 20 mph, като се започне от 10 или 20 mph.
2.2.4. Допуска се изобразяването на стойностите на скоростта да не е равномерно.
2.3. При изпитване на точността на УИС се спазва следната процедура:
2.3.1. Превозното средство се оборудва с един от типовете гуми със стандартни размери, както са определени в т. 1.2. За всеки тип УИС, предвиден от производителя за монтиране, се извършва изпитване.
2.3.2. Натоварването на оста, задействаща УИС, съответства на това на масата в готовност за движение.
2.3.3. Референтната температура при скоростомера е равна на 296 К ± 5 К.
2.3.4. По време на всяко изпитване налягането на гумите съответства на нормалното работно налягане, определено в т. 1.3.
2.3.5. Превозното средство се изпитва при следните скорости:

Максимална скорост (Vmax), посочена от производителя (km/h)

Скорост по време на изпитване(km/h)

Vmax ≤ 45 80 % Vmax
45 < Vmax ≤ 100 40 km/h и 80 % от Vmax (ако получената скорост по време на изпитването е равна или по-голяма от 55 km/h)
100 < Vmax ≤ 150 40 km/h, 80 km/h и 80 % от Vmax (ако получената скорост по време на изпитването е равна или по-голяма от 100 km/h)
150 < Vmax 40, 80 и 120 km/h

2.3.6. Изпитвателната апаратура, използвана за определяне на действителната скорост на ПС, е с точност ± 0,5 %.
2.3.6.1. В случай че изпитването се провежда на полигон, повърхността му е равна и суха и осигурява достатъчно сцепление.
2.3.6.2. В случай че изпитването се провежда на динамометричен стенд, валовете му имат диаметър не по-малък от 2 m (не по-малък от 400 mm при УИС, предназначени за мотопеди).
2.3.7. Отчетената скорост не трябва да бъде по-ниска от действителната скорост. При посочените в т. 2.3.5 скорости по време на изпитване съотношението между отчетената по УИС скорост V1 и действителната скорост V2 и скоростите по време на изпитване трябва да бъде:
0 ≤ (V1 - V2) ≤ 0,1 x V2 + 4 km/h.
3. Съответствие на производството
3.1. Мерките за осигуряване съответствието на продукцията се предприемат съгласно разпоредбите на глава пета от Наредба № 117 за одобряване типа на нови моторни превозни средства от категория L / Приложение VI на Директива 2002/24/ЕО.
3.2. Приема се, че производството на УИС отговаря на изискванията на чл. 9, ал. 2, когато при условията, посочени в т. 2.3.1 - 2.3.6, съотношението между скоростта V1, отчетена от УИС, и действителната скорост V2 е:
0 ≤ (V1 - V2) ≤ 0,1 x V2 + 4 km/h - за мотопеди;
и
0 ≤ (V1 - V2) ≤ 0,1 x V2 + 8 km/h - за двуколесни и триколесни мотоциклети.

Допълнение 1
Списък с данни по отношение монтажа на УИС за тип дву- или триколесно моторно превозно средство
(прилага се към заявлението за одобряване на типа, когато то е направено независимо от заявлението за одобряване типа на ПС)

Пореден № (посочва се от заявителя): ...............................
Заявлението за одобряване на монтажа на УИС за тип дву- или триколесно моторно превозно средство съдържа следните точки от буква А на Приложение II на Директива 2002/24/ЕО:
0.1,
0.2,
0.5,
0.6,
2.1,
2.1.1,
4.7 до 4.7.8,
5.2,
5.2.2.

Допълнение 2

ИА "АА"

Сертификат
за одобряване на типа по отношение монтажа на УИС на тип дву- или триколесно моторно превозно средство

ОБРАЗЕЦ

Протокол № ..............., издаден от техническа служба .....................................
.......................................................... от дата ......................................................
Номер на одобряването на типа: .......................................................................
Номер на разширението: ....................................................................................
1. Марка или търговско наименование на превозното средство: ....................
2. Тип на превозното средство: ..........................................................................
3. Наименование и адрес на производителя: ..................................................... ...............................................................................................................................
4. Наименование и адрес на упълномощения представител на производителя
(в случай че е приложимо): .................................................................................. ...............................................................................................................................
5. Превозното средство е представено за изпитване на:..................................
6. Одобрението е издадено / отказано (1)
7. Място: ...............................................................................................................
8. Дата: ................................................................................................................
9. Подпис: ............................................................................................................

(*) Номерацията отговаря на използваната в Директива 2000/7/EO.
(1) Излишното се зачертава.

Приложение № 1
към чл. 5, ал. 2
(Отм., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора
за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Приложение № 2
към чл. 6, ал. 2
(Отм., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора
за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Приложение № 3
към чл. 11
(Отм., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора
за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Приложение № 4
към чл. 12
(Отм., ДВ, бр. 94 от 2006 г. – в сила от датата на влизане в сила на Договора
за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив