Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1.
(1) С тази наредба се уреждат условията и редът за възлагане изпълнението на следните дейности по възпроизводство на горите в държавния горски фонд:
1. събиране и добив на семена и други репродуктивни материали от горско-дървесни и храстови видове;
2. производство на посадъчен материал в горските разсадници;
3. почистване на площи за залесяване;
4. подготовка на почвата за залесяване;
5. подпомагане на естественото възобновяване;
6. залесяване и попълване на горски култури;
7. отглеждане на горски култури;
8. отглеждане на млади насаждения и култури без материален добив;
9. ограждане на горски култури и възобновителни участъци;
10. поливане и торене на горски култури;
11. кастрене на стоящи дървета;
12. направа и поддържане на противопожарни минерализовани ивици;
13. борба с болести и вредители (без авиохимична и авиобиологична) извън горските разсадници;
14. борба с ерозията с изключение на дейностите по проектиране и строителство на противоерозионни съоръжения, които са включени в поименния списък за капиталовите разходи на Националното управление по горите (НУГ) или се финансират със средства от държавни инвестиционни заеми.
(2) Дейностите по ал. 1 могат да се възлагат поотделно или в комплекс от дейности в зависимост от вида им, местонахождението на обекта, в който ще се извършват, сезоните, обема на работата и сроковете за извършването им.
(3) Дейността "залесяване на горски култури" задължително се възлага в комплекс с другите лесокултурни дейности, чието извършване по преценка на възложителя ще осигури нормалното прихващане и растеж на културите.
(4) Дейността по ал. 3 се възлага до възрастта на горските култури, в която приключва провеждането на планова инвентаризация, съгласно чл.66, ал. 2 от Правилника за прилагане на Закона за горите.
(5) Алинея 3 не се прилага, когато залесяването ще се извършва върху предварително подготвена почва или върху почва, на която ще се извършва пълна механизирана подготовка. В тези случаи дейността "подготовка на почвата за залесяване" може да се възлага за изпълнение самостоятелно.
Чл. 2.
(1) Дейностите по чл. 1, ал. 1 могат да се извършват от държавните лесничейства с наети работници по трудов договор.
(2) Държавното лесничейство (ДЛ) може да извършва дейностите по чл. 1, ал. 1 въз основа на одобрена от регионалното управление на горите (РУГ) план-сметка в рамките на общо утвърдения бюджет и численост на НУГ за съответната година, в която конкретно за всеки обект се определят количествените и качествените показатели, които трябва да бъдат постигнати.
Чл. 3. Държавното лесничейство възлага извършването на дейностите по чл. 1, ал. 1 чрез конкурс или пряко договаряне.
Чл. 4.
(1) Кандидатът за изпълнител на дейностите по чл. 1, ал. 1 трябва да е търговец по смисъла на Търговския закон и: 1. когато кандидатства за извършване на дейностите:
а) по чл. 1, ал. 1, т. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12 и 14 - е регистриран в публичния регистър в НУГ за дейностите по чл. 3, ал. 2, т. 2 от Наредба № 31 от 2003 г. за реда и критериите за регистрация за упражняване на частна лесовъдска практика и за извършване на дейности в горския фонд (ДВ, бр. 76 от 2003 г.), с изключение на случаите, когато дейностите по т. 10 и 12 се възлагат самостоятелно;
б) по чл. 1, ал. 1, т. 8 и 11 - има сключен трудов договор най-малко с едно физическо лице, регистрирано за упражняване на частна лесовъдска практика за дейностите по чл.3, ал. 2, т. 1 от Наредба № 31 от 2003 г. за реда и критериите за регистрация за упражняване на частна лесовъдска практика и за извършване на дейности в горския фонд; в) по чл. 1, ал. 1, т. 13 - е лицензиран за извършване на растителнозащитни услуги съгласно Наредба № 32 от 2001 г. за контрол на растения и растителни продукти, торове и хранителни среди и за изпитване, регистрация и контрол на продукти за растителна защита (обн., ДВ, бр. 67 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 34 от 2002 г.; попр., бр. 40 от 2002 г., бр. 44 от 2002 г., бр. 73 от 2002 г.; изм., бр. 93 от 2002 г., бр. 95 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 19 от 2003 г.; попр., бр. 28 от 2003 г.);
2. не е осъден с влязла в сила присъда за престъпление против финансовата, данъчната или осигурителната система, освен ако компетентният орган е допуснал разсрочване или отсрочване на задълженията, за престъпление по служба или за подкуп, както и за престъпление против собствеността или против стопанството, освен ако не е реабилитиран;
3. не е обявен в несъстоятелност и не е в производство за обявяване в несъстоятелност;
4. не е в производство по ликвидация;
5. не е лишен от право да осъществява търговска дейност;
6. отговаря на специфичните технически и технологични изисквания за извършване на дейностите, определени в заповедта за откриването на процедурата и в условията за провеждането й;
7. няма данни за отрицателна търговска репутация в списъка на НУГ по чл. 37, ал. 2 за последните три години;
8. не е "свързано лице" по смисъла на Търговския закон с търговец, който не отговаря на изискването по т. 5.
(2) Изискванията по ал. 1, т. 2 и 5 се отнасят и за управителите или за членовете на управителните органи на кандидатите, а в случай, че членовете са юридически лица - за техните представители в съответния управителен орган.
Чл. 5.
(1) Обстоятелствата по чл. 4, ал. 1, т. 1, буква "а" се доказват със заверено от кандидата копие на удостоверението за регистрация на търговеца за съответната дейност в публичния регистър на НУГ.
(2) Обстоятелствата по чл. 4, ал. 1, т. 1, буква "б" се доказват със заверено от кандидата копие на трудовия договор и удостоверението за регистрация за упражняване на частна лесовъдска практика на наетия регистриран лесовъд за съответната дейност в публичния регистър на НУГ.
(3) Обстоятелствата по чл. 4, ал. 1, т. 1, буква "в" се доказват със заверено от кандидата копие на лиценза за извършване на растителнозащитни услуги съгласно Наредба № 32 за контрол на растения и растителни продукти, торове и хранителни среди и за изпитване, регистрация и контрол на продукти за растителна защита.
(4) Когато управителят или изпълнителен член на управителните органи на кандидата или физическото лице - едноличен търговец, притежава удостоверение за регистрация за упражняване на частна лесовъдска практика, кандидатът може да участва в процедурата и без да има сключен трудов договор по чл. 4, ал. 1, т. 1, буква "б".
(5) Обстоятелствата по ал. 4 се доказват с удостоверение за актуалното състояние на съдебната регистрация на кандидата и копие от удостоверението за регистрация за упражняване на частна лесовъдска практика.
(6) Обстоятелствата по чл. 4, ал. 1, т. 2 се удостоверяват с документ от съответния компетентен орган, а обстоятелствата по чл. 4, ал. 1, т. 3, 4, 5 и 8 - с декларация.
(7) Обстоятелствата по чл. 4, ал. 1, т. 6 се доказват чрез представяне на един или няколко от следните документи:
1. декларация, съдържаща списък на основните договори за изпълнение на лесокултурни дейности в държавния горски фонд през последните пет години;
2. описание на техническото оборудване, собственост на кандидата, или копия от договори за наем и ползване на техника и оборудване, заверени от кандидата.
(8) За обстоятелствата по чл. 4, ал. 1 т. 7 се извършва служебна проверка от възложителя.
Чл. 6. Държавното лесничейство изготвя каталог на обекта в два оригинални екземпляра, който се одобрява от началника на РУГ. Каталогът съдържа:
1. скица на обекта, в който ще се извършва дейността;
2. обща стойност на обекта и стойност на включените в него дейности по чл. 1, ал. 1;
3. специализирани документи;
4. име, адрес и телефон на длъжностното лице, упълномощено от директора на ДЛ да предоставя информация.
Глава втора
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА СТОЙНОСТТА НА ОБЕКТА
(1) При възлагане на дейностите по чл. 1, ал. 1 стойността за всеки обект се предлага от директора на ДЛ и се утвърждава от началника на РУГ.
(2) Стойността на обекта е сбор от стойностите на предвидените за извършване в него дейности. Стойността на всяка от дейностите, предвидени за извършване в обекта, включва:
1. средства за работна заплата, включващи основна заплата (съгласно действащите ведомствени или вътрешни норми на време и/или изработка и договорената в колективен трудов договор заплата по дейности) и доплащания по Кодекса на труда за прослужено време;
2. осигуровки съгласно Кодекса за социално осигуряване, включващи социални осигуровки за всички социални рискове (фонд "Пенсии"; фонд "Безработица"; фонд "Трудова злополука и професионална болест"; фонд "Общо заболяване и майчинство"); вноски за здравно осигуряване и допълнително задължително пенсионно осигуряване;
3. стойност на материалите (семена, фиданки, препарати, вода, електроенергия, горива и др.);
4. разходи за транспорт; разходите за транспорт на работниците се изчисляват въз основа на разстоянието от обекта до най-близкото населено място, от което може да се осигурят работници за изпълнение на дейностите;
5. средства за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работниците, наети от изпълнителя, съгласно Закона за здравословни и безопасни условия на труд;
6. разходи за организация, изпълнение и контрол - до 5 % от разходите по т. 1 до т. 4 вкл.;
7. печалба в размер до 10 % от разходите по т. 1 до т. 4 вкл.
(3) Когато материалите и транспортът по ал. 2, т. 3 и 4 се предоставят безвъзмездно от ДЛ, стойността им не се начислява в началната стойност на обекта.
(4) Стойността за съответната дейност може да бъде определена и въз основа на средната стойност по сключените договори в ДЛ за последните 12 месеца.
Глава трета
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА КОНКУРС
(1) Конкурсът за възлагане на дейности по чл. 1, ал. 1 се организира и провежда от ДЛ, в територалния обхват на дейност на което се намира обектът.
(2) Конкурсът е присъствен.
Чл. 9. Конкурс се провежда за дейности, извършвани извън горските разсадници и със стойност над 15 000 лв. без данък върху добавената стойност.
Чл. 10. Извършването на дейностите по чл. 1, ал. 1 в обекти, за които ДЛ е предвидило и ползване на дървесина, се възлага чрез конкурс по реда на чл.87в, ал. 4, т. 2 от Правилника за прилагане на Закона за горите.
Чл. 11.
(1) Заповедта за провеждане на конкурс се издава от директора на ДЛ след съгласуване с началника на РУГ и съдържа:
1. предмет на конкурса - описание на обекта и дейностите, които ще се извършват в него;
2. стойност на обекта без ДДС и стойност, под която не се сключва договор;
3. размер на гаранцията за участие и на гаранцията за изпълнение, както и условия, ред и срок за внасянето им;
4. условия за плащане на стойността на обекта; 5. квалификационни изисквания за извършване на дейностите;
6. срок за извършване на дейностите; 7. време и начин за оглед на обекта; 8. критерии за оценка на офертите на участниците:
а) предлагана стойност на обекта;
б) начин и условия за плащане на стойността;
в) изисквания за качество;
г) срок за извършване на дейностите;
д) доказателства за търговска репутация на кандидата;
е) съответствие със заложените в специализираните документи и в каталога по чл. 6 технически и технологични изисквания за извършване на дейностите;
ж) други критерии;
9. тежестта на критериите за оценяване в комплексната оценка на офертите;
10. стойност на конкурсната документация и мястото, откъдето може да се закупи;
11. срок и място за подаване на офертата;
12. място, ден и час за провеждане на конкурса;
13. дата за провеждане на повторен конкурс.
(2) Със заповедта по ал. 1 се утвърждава конкурсната документация, която съдържа:
1. проект на договор;
2. проект на обявата за провеждане на конкурса;
3. копие от каталога по чл. 6;
4. списък на документите, които следва да бъдат представени от кандидатите при участие в конкурса;
5. основания за отстраняване на участник.
(3) Към конкурсната документация се прилага копие от заповедта по ал. 1.
Чл. 12.
(1) Всеки кандидат за участие в конкурса представя парична гаранция за участие в абсолютна сума, но не повече от 10 на сто от началната стойност на обекта.
(2) Кандидатът, определен за изпълнител, представя гаранция за изпълнение на договора, която се освобождава след неговото изпълнение. Размерът на гаранцията се определя като процент от стойността на договора, но не повече от 10 на сто.
(3) Гаранцията за изпълнение се представя в една от следните форми:
1. банкова гаранция;
2. парична сума.
(4) Гаранцията за участие не се връща, когато кандидат в конкурса:
1. оттегли предложението си след изтичането на срока за подаване на офертите;
2. подаде жалба срещу решението за класирането - до решаване на спора;
3. е определен за изпълнител, но откаже да сключи договор.
(5) Гаранциите за участие на некласираните кандидати се освобождават в срок 3 работни дни след изтичането на срока за подаване на жалба срещу заповедта за класиране. В същия срок се освобождават гаранциите на всички кандидати при прекратяване на процедурата, с изключение на случая по чл. 17, ал. 1, т. 2.
(6) Гаранциите за участие на класираните кандидати, с изключение на спечелилия, се освобождават в срок до 3 работни дни след сключването на договора.
(7) Гаранциите се освобождават, без да се дължат лихви за периода, през който средствата законно са престояли по сметките на НУГ и неговите структури.
(8) В срок до 3 дни от влизане в сила на заповедта за класиране спечелилият участник представя гаранция по ал. 2 в размер на разликата между дължимата гаранция за изпълнение на договора и внесената гаранция за участие.
Чл. 13.
(1) Конкурсът се оповестява публично не по-късно от 14 дни преди датата на провеждането му чрез обява в местен вестник или в централен ежедневник. В обявата се вписват данните по чл. 11, ал. 1, т. 1, 2, 3, 6, 7, 10, 11, 12 и 13.
(2) Обявата за конкурса се поставя на определените места в сградата на общинската администрация и на ДЛ.
(3) Повторният конкурс се провежда на същото място и в същия час до 7 дни след датата на първия конкурс.
Чл. 14.
(1) След изтичане на срока за подаване на предложенията директорът на ДЛ издава заповед, с която определя състава на комисията за провеждане на конкурса и възнаграждението на членовете, които не са служители на НУГ и неговите структури и специализирани териториални звена. Възнаграждението е за сметка на приходите по чл. 11, ал. 1, т. 10.
(2) Комисията за провеждане на конкурса се състои от 5-има членове, в това число председател и секретар. В състава на комисията задължително се включват правоспособен юрист и икономист. Определят се и двама резервни членове.
(3) В деня и часа, определени за провеждането на конкурса, председателят на комисията проверява присъствието на членовете на комисията. При отсъствие на председателя на комисията функциите му се поемат от секретаря.
(4) Комисията служебно събира доказателства за обстоятелствата по чл. 4, ал. 1, т. 7 и може да изисква допълнителни доказателства за обстоятелствата по чл. 4, ал. 1, т. 1 - 6 и 8.
(5) На заседанието на комисията се води протокол. Ако някой от членовете на комисията има особено мнение, то се отбелязва в протокола и към него се прилагат писмени мотиви. В тридневен срок от приключване на работата си комисията представя на директора на ДЛ протокола и цялата документация, събрана в хода на конкурса.
(6) Член на комисията не може да бъде лице, което:
1. има материален интерес от изпълнението на възложените дейности;
2. е свързано лице по смисъла на Търговския закон с някой от участниците в процедурата или с членове на техните управителни и/или контролни органи.
(7) Членовете на комисията са длъжни да пазят в тайна обстоятелствата, които са узнали във връзка със своята работа в комисията. За обстоятелствата по тази алинея и по ал. 6 те представят декларация при определянето им за членове на комисията.
(8) Комисията взема решения с обикновено мнозинство.
Чл. 15.
(1) Участниците в конкурса представят:
1. документ за закупена конкурсна документация;
2. документ за внесена гаранция за участие;
3. удостоверение за актуално състояние на съдебната регистрация;
4. документ за данъчна регистрация и БУЛСТАТ;
5. удостоверение от компетентните държавни органи, че кандидатът няма изискуеми задължения към държавата и към осигурителни фондове или официален документ за допуснато отсрочване или разсрочване на задълженията;
6. декларация за отсъствие на обстоятелствата по чл. 4, ал. 1, т. 3, 4, 5 и 8;
7. документ по чл. 5, ал. 7, че кандидатът отговаря на техническите и квалификационните изисквания за извършване на дейностите, определени в заповедта за откриване на процедурата и в условията за провеждането й;
8. документ за самоличност на физическото лице, представляващо търговеца при провеждането на процедурата;
9. нотариално заверено пълномощно, когато документите в предложението са подписани от представител;
10. нотариално заверено пълномощно за лицето, което представлява кандидата при отваряне на предложенията;
11. документ по чл. 5, ал. 1, 2 или 3, удостоверяващ някое от обстоятелствата по чл. 4, ал. 1, т. 1;
12. доказателства за търговска репутация съгласно приложение № 1 или декларация, че не е извършвал дейности в държавния горски фонд, включени в чл. 1, ал. 1;
13. декларация, че е извършил оглед на обекта и е запознат с техническите и технологичните изисквания за извършване на дейностите в него;
14. оферта по образец съгласно приложение № 2, поставена в отделен непрозрачен запечатан плик, обозначен с надпис, включващ номера на обекта и името на кандидата, съдържаща предложението на кандидата за позициите, по които ще бъде извършено оценяването и класирането;
15. подизпълнителите, които ще участват при изпълнение на дейностите, и дела на тяхното участие, ако кандидатът предвижда подизпълнители;
16. списък на документите, съдържащи се в предложението, подписан от кандидата.
(2) Когато кандидатът предвижда участие на подизпълнители, те трябва да отговарят на всички изисквания, на които отговаря основният кандидат. Участието на подизпълнители се допуска само за изпълнение на механизирана дейност. Участието на подизпълнители не може да бъде повече от 30 % от общата стойност на механизираната дейност в обекта.
Чл. 16.
(1) Предложенията за участие в конкурса се подават в съответното ДЛ, като се вписват в регистър по образец (приложение № 3). При приемане на предложенията на приносителя се издава документ, върху който се отбелязват датата и часът на подаването им.
(2) Предложенията се депозират в запечатан непрозрачен плик. Върху него се записват името на кандидата и пълното наименование на обекта на конкурса. В плика се поставят документите по чл. 15, ал. 1, с изключение на тези по т. 8 и 10.
(3) Кандидат, който участва за няколко обекта, представя на комисията един комплект документи по чл. 15, ал. 1, т. 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13 и 16. По чл. 15, ал. 1, т. 1, 2, 14 и 15 кандидатите представят документ за всеки обект поотделно.
(4) Присъствието на представител на кандидата при провеждането на конкурса е задължително.
(5) Документите по чл. 15, ал. 1, т. 8 и 10 се представят на комисията при откриването на конкурса.
(6) Участниците в конкурса нямат право да подават повече от едно предложение за един обект, както и да правят допълнения или изменения в предадени вече предложения.
Чл. 17.
(1) Конкурсът се прекратява с мотивирана заповед на директора на ДЛ в случаите, когато:
1. всички предложения не отговарят на предварително обявените условия;
2. кандидатите, класирани на първо и второ място, последователно откажат да сключат договор;
3. отпадне необходимостта за провеждане на конкурса в резултат на съществена промяна в обстоятелствата, включително при невъзможност да се осигури финансиране за изпълнението на дейностите по причини, които възложителят не е могъл да предвиди;
4. се установят нарушения при откриването и провеждането му, които не могат да бъдат отстранени, без това да промени условията, при които е обявен конкурсът.
(2) В случаите по ал. 1, т. 1, 3 и 4 гаранциите за участие в конкурса се освобождават.
(3) В случаите по ал. 1, т. 3, когато се прекратява вече започната конкурсна процедура поради невъзможност за продължаването й или се насрочва нова, участниците, обявени до този момент за спечелили отделни обекти - предмет на конкурса, запазват правата си, произтичащи от класирането, извършено преди прекратяване на процедурата.
(4) Когато конкурсът не бъде проведен по причини, независещи от участниците, и се открие нова процедура за същата дейност и обект, кандидатите, които са закупили документи за прекратената процедура и желаят да участват в новата процедура, не заплащат стойността на новата документация за провеждане на процедурата.
(5) Когато за участие в конкурс в срока за подаване на предложенията е подадено само едно предложение, комисията го отваря и обявява кандидата за спечелил обекта, ако предложението му е изготвено в съответствие с условията за провеждане на конкурса.
(6) Когато за участие в конкурс се яви представител само на един от кандидатите, подали предложения за обекта, комисията отлага процедурата с един час и ако след този срок не се яви друг от регистрираните кандидати, комисията обявява кандидата за спечелил обекта, ако предложението му е изготвено в съответствие с условията за провеждане на конкурса.
(7) Когато на конкурса не се яви кандидат, конкурсът се обявява за непроведен и се провежда на датата за повторен конкурс, определена в заповедта по чл. 11, ал. 1 на директора на ДЛ.
(8) Когато и на датата за повторен конкурс не се яви кандидат, конкурсът се прекратява.
Чл. 18.
(1) След изтичането на срока за предаване на предложенията се изготвя извлечение от регистъра (приложение № 4), което заедно с пликовете се предоставя на председателя на комисията. Председателят обявява откриването на конкурса и неговия предмет. Комисията проверява самоличността на участниците и дали те притежават представителна власт непосредствено преди провеждане на конкурса.
(2) Комисията в открито заседание отваря пликовете с предложенията по реда на подаването им и проверява дали в тях са приложени всички необходими документи.
(3) Комисията не отваря предложението и не оценява офертата на кандидат, чийто представител не присъства при започването на конкурса.
(4) Комисията не оценява и не класира предложение, което не е изготвено в съответствие с условията за провеждане на конкурса.
(5) За всеки обект председателят обявява допуснатите до участие кандидати и техните поредни номера, отстранените участници и основанието за отстраняването им.
(6) Пликовете с офертите се групират за всеки предлаган обект, без да се отварят. След това се пристъпва към обявяване на всеки обект по реда, посочен в обявата.
(7) Председателят на комисията отваря пликовете с офертите за обявения обект по реда на постъпването им.
(8) Представители на кандидатите, допуснати за участие в конкурса за съответния обект, имат право да присъстват при отварянето на пликовете с офертите. Присъствието на представителите на кандидатите се отбелязва в протокола.
(9) Комисията отстранява от участие в процедурата кандидат, който е представил оферта, която е непълна или не отговаря на предварително обявените условия.
(10) На закрито заседание комисията оценява и класира офертите на допуснатите кандидати.
(11) В случай че всички предложени стойности в офертите са по-високи от началната, конкурсът за обекта се прекратява.
(12) За спечелил конкурса се обявява кандидатът, чиято оферта е получила най-високата оценка. При еднаква оценка за спечелил се обявява кандидатът, чиято оферта е получила най-висока оценка по критерия с най-висока тежест. Председателят на комисията обявява и класирания на второ място и закрива конкурса за този обект.
Чл. 19.
(1) Оценката на офертите на кандидатите по критерия "търговска репутация" се извършва, като на всеки кандидат, който е представил доказателства за търговска репутация, се присъждат до 5 % от максималния възможен брой точки по чл. 11, ал. 1, т. 8.
(2) На кандидат, който е представил декларация по чл. 15, ал. 1, т. 12, не се присъждат точки по чл. 11, ал.1, т. 8, буква "д".
Чл. 20.
(1) Комисията изготвя протокол в 3 еднообразни екземпляра - за спечелилия процедурата, за класирания на второ място и за ДЛ. Протоколът се подписва от членовете на комисията. Копие от протокола се предоставя и на некласираните кандидати при поискване.
(2) Протоколът съдържа:
1. състав на комисията;
2. списък на подадените предложения, допуснати до разглеждане и оценяване;
3. списък на предложенията, отстранени от конкурса, и мотивите за отстраняването им;
4. резултати от оценяването на офертите;
5. класирани кандидати;
6. дата на съставяне на протокола.
Чл. 21.
(1) В срок 3 работни дни от получаване на протокола на комисията директорът на ДЛ издава заповед за определяне на резултатите от класирането.
(2) Кандидатите се уведомяват писмено за резултатите от класирането по реда на Гражданския процесуален кодекс.
Чл. 22.
(1) Кандидатите, участващи в конкурса, могат да подават жалби за неспазване изискванията за неговото провеждане по реда на Закона за административното производство.
(2) Жалбите се подават чрез възложителя в 7-дневен срок от обявяване на решението, с което се определя изпълнителят.
Глава четвърта
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА ПРЯКО ДОГОВАРЯНЕ
(1) Директорът на ДЛ след съгласуване с началника на РУГ може да възложи извършването на дейностите по чл. 1, ал. 1 чрез пряко договаряне в следните случаи:
1. когато договорът за възлагането на дейностите в обекта е бил прекратен;
2. за производство на посадъчен материал в горските разсадници;
3. за отстраняване на последици от природни бедствия и производствени аварии;
4. когато дейностите, включени в обекта, са свързани с научни цели и експерименти и е необходимо да бъдат извършени от/с участието на ръководителя на научната задача или експеримента;
5. за обекти с начална стойност под 15 000 лв. без ДДС;
6. когато за обекта е бил обявен конкурс и той е прекратен, с изключение на случаите на чл. 17, ал. 1, т. 3.
(2) В случаите по ал. 1 дейностите се възлагат, след като директорът на ДЛ със заповед утвърди състав на комисията за провеждане на прякото договаряне, стойността, условията и другите допълнителни изисквания в зависимост от спецификата на обекта.
(3) След вземане на решение за провеждане на пряко договаряне възложителят отправя покана за участие до един или няколко кандидати, която съдържа най-малко следната информация:
1. наименование, адрес и телефон за връзка на възложителя;
2. описание на обекта и дейностите, които ще се извършват в него;
3. обща стойност на обекта и стойност на включените в него дейности по чл. 1, ал. 1;
4. място, ден и час за провеждане на преговорите.
(4) В случаите по чл. 23, ал. 1, т. 6 не могат да участват кандидати, които са били класирани на проведения конкурс и са отказали да сключат договор.
Чл. 24.
(1) Преди започване на преговорите за възлагане изпълнението на дейността всеки кандидат представя в ДЛ документите по чл. 15, ал. 1, с изключение на тези по т. 8 и 10.
(2) Комисията провежда прякото договаряне с кандидатите по ал. 1 за определяне на условията на договора съгласно изискванията на възложителя, посочени в поканата.
(3) Съгласие между договарящите се страни се постига, когато предложената стойност е равна или по-ниска от утвърдената по чл. 23, ал. 2 стойност и предложението максимално удовлетворява изискванията на възложителя. В хода на прякото договаряне кандидатът може да промени еднократно предложението си, но не и над стойността, посочена в първоначално представената оферта. Новата стойност се представя в писмен вид.
(4) Направените предложения и постигнатите договорености с всеки кандидат се отразяват в отделен протокол, който се подписва от членовете на комисията и от кандидата.
(5) В тридневен срок от приключването на работата си комисията представя на директора на ДЛ доклад, в който му предлага класиране на кандидатите, както и цялата документация, събрана в хода на провеждането на преговорите.
(6) Въз основа на доклада на комисията директорът на ДЛ в 7-дневен срок издава заповед за определяне на изпълнителя.
Глава пета
ИЗИСКВАНИЯ ПРИ СКЛЮЧВАНЕ НА ДОГОВОР
(1) Директорът на ДЛ сключва договор със спечелилия конкурса или с определения за изпълнител чрез пряко договаряне в едноседмичен срок от влизането в сила на заповедта за определяне на резултатите от класирането.
(2) При отказ на спечелилия участник да сключи договор в срока по ал. 1 се поканва вторият класиран. Ако и той откаже да сключи договор в 7-дневен срок, възложителят прекратява процедурата.
(3) Преди сключването на договора за възлагане изпълнението на дейностите кандидатът, определен за изпълнител, представя доказателства, че е внесена парична гаранция за изпълнение на договора по набирателната сметка на РУГ.
(4) Гаранцията за изпълнение се връща след изготвянето на протокол (приложение № 5) за приемането на обекта. Когато в обекта е извършено залесяване, гаранцията за изпълнение се връща след извършване на плановата инвентаризация съгласно Наредба № 17 от 2000 г. за залесяване и инвентаризация на горските култури (ДВ, бр. 67 от 2000 г.).
(5) Протоколът по ал. 4 се подписва и от представител на изпълнителя, който е регистриран/лицензиран за извършване на съответната дейност.
Чл. 26.
(1) Договорът се сключва в писмена форма.
(2) В договора задължително се включват условията и стойността, при които е спечелен конкурсът/прякото договаряне и се записва името на представителя на изпълнителя, който е регистриран/лицензиран за извършване на съответната дейност.
(3) В случай, че от момента на сключване на договора до началото на неговото изпълнение има срок, по-голям от 30 дни, задължително в договора се включват клаузи за правата и задълженията на двете страни при евентуално възникване на форсмажорни обстоятелства.
(4) В договора задължително се включват клаузи за размера на неустойката, дължима от страните при виновно неизпълнение на договорните задължения, както и за участие на изпълнителя в потушаването на горски пожари в района на ДЛ срещу заплащане на извършените за това разходи.
(5) Неразделна част от договора са: технологичен план, спецификация, изготвена в съответствие с предложението на спечелилия конкурса/прякото договаряне кандидат и други специализирани документи, подписани от двете страни.
Чл. 27.
(1) Възложителят прекратява договора с едностранно писмено волеизявление, когато:
1. по време на действието на договора в резултат на настъпила промяна в обстоятелствата изпълнителят вече не отговаря на някое от изискванията по чл. 4;
2. изпълнителят самоволно е прекратил изпълнението на дейността за срок по-дълъг от 1/3 от времето, необходимо за нейното изпълнение;
3. по време на изпълнение на договора бъде установено, че във връзка с възлагането на дейността изпълнителят е подписал декларация с невярно съдържание;
4. са установени от възложителя в процеса на изпълнение на договора неотстраними отклонения от определените с договора технологични и качествени показатели за извършване на съответната дейност.
(2) В случаите по ал. 1 гаранцията за изпълнение не се връща.
Чл. 28. Възложителят може да прекрати договора за възлагане на изпълнението на дейностите по чл. 1, ал. 1, ако в резултат на обстоятелства, възникнали след сключването му, не е в състояние да изпълни своите задължения.
Чл. 29. Обектът в който ще се осъществява дейността, както и извършената работа се предават и приемат с предавателно-приемателен протокол, изготвен от комисия, включваща представител на възложителя и представител на изпълнителя, който е регистриран /лицензиран за извършване на съответната дейност.
Чл. 30. Когато изпълнителят не изпълни задълженията си в договора поради причини, за които той отговаря, възложителят може:
1. да поиска от изпълнителя за негова сметка да осъществи изпълнението на заложените в договора качествени показатели;
2. да развали договора и да заплати на изпълнителя само реално извършените дейности.
Чл. 31. Контролът по време на изпълнение на възложената работа се осъществява от възложителя в присъствието на представител на изпълнителя, който е регистриран /лицензиран за извършване на съответната дейност, като за отстраняване на констатираните нарушения възложителят дава писмени предписания.
Чл. 32.
(1) Разпоредбата по чл. 30 не се прилага и изпълнителят не дължи неустойка, когато при приемане на извършената работа или при инвентаризация на горските разсадници и култури комисията установи, че неизпълнението на задълженията по договора се дължи на обективни причини - недостатъчно и ненавременно финансиране, природни бедствия (градушка, наводнение, суша, пожари и др.), производствени аварии и паша.
(2) Алинея 1 се прилага в случаите, когато изпълнителят е подал писмено искане до възложителя за извършване на съвместна проверка и за направените констатации е изготвен протокол.
Глава шеста
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ВОДЕНЕ НА РЕГИСТЪР НА ИЗПЪЛНИТЕЛИТЕ
(1) Държавните лесничейства водят регистър на изпълнителите, които извършват дейности по възпроизводство на горите в ДГФ, по чл. 1, ал. 1 в техния териториален обхват съгласно приложение № 6.
(2) Регистърът по ал. 1 служи за статистически цели и за извършване на служебна проверка.
Чл. 34.
(1) В регистъра на изпълнителите се вписват следните данни:
1. пореден номер;
2. наименование на изпълнителя, седалище и адрес на управление, а за едноличен търговец - постоянен адрес;
3. код за регистрация по БУЛСТАТ , данъчен номер и регистрация по ДДС (ако лицето е регистрирано), а за едноличен търговец - ЕГН;
4. име или имена на представители на изпълнителя, регистрирани/лицензирани за извършване на съответната дейност;
5. наименование на дейността, чието изпълнение е възложено;
6. количествени и качествени показатели за дейността съгласно договора;
7. срок за изпълнение на дейността съгласно договора;
8. изпълнение на количествените и качествените показатели;
9. дата на приключване на изпълнението на дейността;
10. търговска репутация на изпълнителя, за изпълнението на дейностите в обекта.
(2) Данните по ал. 1, т. от 1 до 7 се вписват в срок 5 работни дни от датата на подписване на договора.
(3) Данните по ал. 1, т. 8 и 9 се вписват в срок 5 работни дни от подписването на приемателно-предавателния протокол.
(4) Данните по ал. 1, т. 10 се вписват след прекратяването на договора.
Чл. 35.
(1) Директорът на ДЛ със заповед определя длъжностното лице, което води и съхранява регистъра.
(2) Регистърът се води в последователно номерирани и прошнуровани томове, а страниците се номерират по възходящ непрекъснат ред.
(3) За всеки регистриран изпълнител се открива самостоятелна партида.
Чл. 36.
(1) След всяко извършено вписване в регистъра длъжностното лице се подписва.
(2) Последващи вписвания на нови обстоятелства се извършват по начин, който не засяга информацията, съдържаща се в предходни вписвания.
(3) Не се допускат изтривания и зачертаване в регистъра. При поправка на технически грешки, допуснати при вписването, лицето, водещо регистъра, прави забележка и се подписва.
Чл. 37.
(1) При необходимост информацията, съдържаща се в регистъра, може да бъде предоставяна на РУГ и НУГ по служебен ред.
(2) Държавните лесничейства ежемесечно изпращат в РУГ, а те от своя страна в НУГ списък на изпълнителите по дейности с отрицателна търговска репутация.
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 1. По смисъла на тази наредба:1. "Доказателство за търговска репутация" има търговец, който представи препоръки за работата си в държавния горски фонд. В препоръките трябва да е посочено, че търговецът е спазвал условията и сроковете в подписаните договори. Държавните лесничейства, в чийто териториален обхват на дейност кандидатът е извършвал дейности по възпроизводство на горите, изготвят доказателствата за търговска репутация въз основа на регистъра по чл. 33. В случаите, когато търговецът е извършвал дейности на територията на държавните дивечовъдни станции или националните паркове, доказателствата се изготвят от съответните администрации въз основа на отчетните документи към договорите за изпълнение.
2. "Залесяване" е сеене на семена или засаждане на фиданки или резници.
3. "Изисквания за подизпълнител" са:
а) да отговаря на изискванията по чл. 4, ал. 1;
б) да отговаря на техническите изисквания за извършване на възложените дейности, определени в заповедта на началника на ДЛ за откриване на процедурата;
в) да притежава доказателства за търговска репутация.
4. "Кастрене на стоящи дървета" е отсичане на клоните на дърветата до определена височина на стъблото.
5. "Комплекс от дейности" включва повече от една дейност по чл. 1, ал. 1 във възлагателна процедура за изпълнение и постигане на определена цел.
6. "Нормално прихващане" е определеният процент на прихващане в договора между възложителя и изпълнителя, който не може да бъде по-нисък от 80 процента.
7. "Обект" е подотдел или част от него или група от подотдели, както и площи, които не са устроени по Закона за горите, в които ще се извършва дейност или комплекс от дейности по чл. 1, ал. 1.
8. "Отглеждане на горски култури" е дейност, която се извършва в междуредията и в редовете на новосъздадени горски култури с възраст до 3 години (в райони до 1600 м н.в.) и до 5 години (в райони над 1600 м н.в.). Тя се извършва ръчно или механизирано с цел създаване на оптимални условия за растеж и развитие на фиданките и се изразява във: мулчиране, окосяване на трева и храсти, окопаване, изораване, култивиране или брануване, отесване на чима, изсичане или изрязване на издънките.
9. "Отглеждане на млади насаждения и култури без материален добив" е дейност, която е насочена към подобряване състоянието на младите насаждения и култури на възраст, до която от тях не се добива реализуема дървесина, и се състои в отсичане на изостанали, повредени, пречещи и нежелани дървета и храсти.
10. "Подготовка на почвата за залесяване" е ръчна или механизирана обработка на почвата при определени в технологичния план за залесяване условия и параметри.
11. "Подпомагане на възобновяването" е създаване на условия за протичане на естествени процеси за възобновяване на горите (изсичане на подлеса, направа на ръчни тераси, окосяване на трева, разрохкване на почвата, изсичане на нежелан и повреден подраст, подсяване, сеене и залесяване с фиданки и др.).
12. "Попълване на култури" е подготовка на посадните места и залесяване с нови фиданки или семена на мястото на загиналите и повредените такива в горски култури с възраст до 3 години (в райони до 1600 м н.в.) и до 5 години (в райони над 1600 м н.в.).
13. "Репродуктивни материали" са:
а) генеративни единици - шишарки, съплодия, семена и плодове, предназначени за производство на посевен и посадъчен материал;
б) части от растения - листни, стъблени и коренови резници, експланти или зародиши за микроразмножаване, пъпки, отводки, корени, филизи и други части от растения, предназначени за производство на фиданки или за залесяване;
в) посадъчен материал - растения, получени от семена, плодове или части от растения, или фиданки, израснали в резултат на естественото възобновяване.
14. "Специализирани документи" са документи, указващи: технологичните изисквания, схеми, срокове и сезони за изпълнение на дейностите; технически и работни проекти; използваните материали, препарати и торове и др.
15. "Стойност, под която не се сключва договор" е стойността, под която не се сключва сделка и която не може да бъде по-ниска от общата стойност на средствата по чл. 7, ал. 2, т. 1, 2 и 3;
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 2. За процедури, открити преди влизането в сила на тази наредба, се прилагат разпоредбите на Инструкция № 5 от 2002 г. за условията и реда за възлагане изпълнението на лесокултурните дейности (обн., ДВ, бр. 32 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 39 от 2002 г.).§ 3. Тази наредба отменя Инструкция № 5 за условията и реда за възлагане изпълнението на лесокултурните дейности.
§ 4. Наредбата се издава на основание чл.41, ал. 2 от Закона за горите.
§ 5. Изпълнението на тази наредба се възлага на началника на НУГ.
Приложение № 1
към чл. 15, ал. 1, т. 12
ПРЕПОРЪКА
ДЛ .....................................гр. ............................................. дава настоящата препоръка за търговска репутация съгласно чл. 15, ал. 1, т. 12 от Наредба № 2 от 2004 г. за условията и реда за възлагане изпълнението на дейностите по възпроизводството на горите в държавния горски фонд на:.....................................................................................................
.....................................................................................................
(точно наименование на фирмата изпълнител в съответствие с удостоверението за актуално състояние на съдебната регистрация)
Дружеството (ЕТ) изпълни коректно задълженията си, произтичащи от Договор №............./..............; №................/..................; №..................../............................. за възлагане на дейности по възпроизводство на горите в ДГФ, чийто срок за изпълнение към днешна дата е изтекъл.
В потвърждение на неговата коректност и лоялност уверяваме, че:
1. Възложените дейности са изпълнявани съгласно технологичните планове (технологичните карти) качествено и в срок.
2. Лично или чрез наети от него лица не е допускал нарушения при изпълнение на дейностите по възпризводство, установени с констативен протокол или с влязъл в сила акт на директора на ДЛ.
Доказателствата за търговска репутация са изготвени въз основа на регистъра на изпълнителите на дейности по възпроизводство на горите на ДЛ.
Директор:
Приложение № 2
към чл. 15, ал. 1, т. 14
ОФЕРТА
Наименование и адрес
Отдел, подотдел |
Дейност | Количество, мярка | Цена (цифром и словом), лв. | Срок за извършване на дейностите |
Общо за обекта | х | х | ||
1. показатели за качество............................................................................................
2. начин и условия за плащане на цената ..................................................................
3. доказателство за търговска репутация ..................................................................
(посочва се документът, който кандидатът е представил в документацията за участие)
....................................
(подпис на кандидата)
Приложение № 3
към чл. 16, ал. 1
ДЛ: .........................................
РЕГИСТЪР НА ПРЕДЛОЖЕНИЯТА
за участие в конкурс, обявен със заповед №........../................. от директора на ДЛ ......................., заведени, както следва:№ по ред | Входящ № | Име на кандидата | Дата | Час | Забележка | Подпис |
Общ брой на подадените предложения: ............................ Приемането на предложенията приключи на ................... в ................. часа.
Завел регистъра:................................... (име и длъжност)
подпис:
Приложение № 4
към чл. 18, ал. 1
ДЛ: .........................................
ИЗВЛЕЧЕНИЕ ОТ РЕГИСТЪРА НА ПРИЕТИТЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯТА
За конкурс, обявен със заповед №............/............... от директора на ДЛ ....................................... , заведени, както следва:№ по ред | Входящ № | Име на кандидата | Дата | Час | Забележка | |
Брой на предложенията:..................................................... Дата .....................................................................................
Предал: ..................... (име и длъжност, подпис) |
Приел: ............................. (име и длъжност, подпис) |
Приложение № 5
към чл. 25, ал. 4
ОДОБРИЛ
ДИРЕКТОР ДЛ
ПРОТОКОЛ № ......
за приемане на извършени дейности по възпроизводство на горите в обект №........
1. ........................................................................ - зам. директор;
2. ........................................................................ - старши лесничей;
3. ........................................................................ - горски стражар.
И ИЗПЪЛНИТЕЛ ..............................., представляван от:
1. ........................................................................ - лицензиран /регистриран;
2. ........................................................................
се състави настоящият протокол за приемане на извършената работа по възпроизводство на горите.
Страните установиха следното:
I. Извършена е дейност (операция) на обща стойност и общо количество, както следва: ......................................................_.............лв. ................................................ (дка, л.м., бр.) ......................................................_.............лв. ................................................ (дка, л.м., бр.) ......................................................_.............лв. ................................................. (дка, л.м., бр.)
№ по ред | Вид дейност | Отдел, подотдел | Мярка | Количество | Единична стойност по спецификация | Обща стойност |
Общо | x | x | x | x | ||
Словом: .................................................................................... лева.
II. Констатирани са следните отклонения от технологичните изисквания, количеството и качеството на работата:
1. ...........................................
............
Съгласно т ............ от договора възложителят дава на изпълнителя срок от ........... дни за отстраняване на констатираните нередности.
Съгласно т ............ от договора възложителят намалява договореното заплащане с ............... лева. Настоящият протокол се подписа в два еднообразни екземпляра - по един за възложителя и изпълнителя.
ВЪЗЛОЖИТЕЛ | ИЗПЪЛНИТЕЛ |
1. .............................. | 1. .............................. |
2. .............................. | 2. .............................. |
3. .............................. | 3. .............................. |
Приложение № 6
към чл. 33, ал. 1
РЕГИСТЪР
на изпълнителите на дейности по възпроизводство на горите в ДГФ
№ по ред | Наименование и адрес на изпълнителя | Код по БУЛСТАТ, данъчен №, регистрация по ДДС или ЕГН | Име (имена) на регистрираните/лицензираните лица | Наименование на ЛКД | Показатели за дейността по договор | Изпълнение на показателите по дейности: | Търговска репутация | ||||
коли- честве- ни |
каче- стве- ни |
срок за изпълнение |
коли- честве- ни |
каче- стве- ни |
дата на приключване | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |