Наредба № 2096 от 5 декември 2006 г. за условията и реда за издаване и отнемане на свидетелство за извършване на аеронавигационно обслужване в обслужваното гражданско въздушно пространство на Република България

МТ

Държавен вестник брой: 102

Година: 2006

Орган на издаване: МТ

Дата на обнародване: 19.12.2006

Раздел I
Общи положения

Чл. 1.
(1) С тази наредба се определят:
1. условията и редът за издаване и отнемане на свидетелство за извършване на аеронавигационно обслужване (СИАО) и изискванията към лицето, подало заявление за издаване на свидетелство;
2. начинът за организиране и провеждане на проверките за изпълнение на изискванията към лицето, подало заявление за издаване, или на което е издадено СИАО;
3. условията и редът, при които част от проверките по т. 2 могат да се извършват и от други признати от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД "ГВА") и утвърдени от министъра на транспорта организации.
(2) Наредбата не се прилага за дейности, различни от извършването на аеронавигационно обслужване.

Чл. 2.
(1) Аеронавигационно обслужване може да се предоставя само от лица, притежаващи валидно свидетелство за извършване на аеронавигационно обслужване.
(2) Всяко лице, на което е издадено СИАО, подлежи на контрол от ГД "ГВА". При установени нарушения на действащи норми, стандарти и правила в гражданското въздухоплаване правото за извършване на аеронавигационно обслужване може да се прекрати от ГД "ГВА" частично, изцяло, временно или постоянно.

Чл. 3. Издаването, изменението, подновяването, временното преустановяване на действието и отнемането на СИАО се извършват от главния директор на ГД "ГВА".

Чл. 4.
(1) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" създава и поддържа регистър, в който се вписват актуални данни за издадените СИАО.
(2) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" води служебни дела за всички лица, на които е издадено СИАО. В делата се съхранява информация за издаването, продължаването, валидността на СИАО и измененията в тях, както и документите, издадени по повод упражнявания контрол.
(3) Условията и редът за воденето на регистъра и служебните дела се определят със заповед на главния директор на ГД "ГВА".

Раздел II
Изисквания и проверка за издване на СИАО

Чл. 5.
(1) Свидетелство за извършване на аеронавигационно обслужване се издава на лица - кандидати за доставчици на аеронавигационно обслужване (ДАНО), които отговарят на общите изисквания за вида услуга, която ще осигуряват, съгласно приложение № 1, както и на специфичните изисквания съгласно приложения № 2 – 5.
(2) Свидетелство за извършване на аеронавигационно обслужване може да се издаде и когато по време на експлоатационната проверка по чл. 7 са констатирани недостатъци, които не застрашават безопасността на въздухоплаването, като ГД "ГВА" дава писмени предписания за отстраняването им в срок до 3 месеца.
(3) Лицата по ал. 1 подават заявление по образец (приложение № 6) до главния директор на ГД "ГВА", към което прилагат:
1. удостоверение за актуално състояние;
2. декларация, че лицето не е в открито производство по несъстоятелност или в производство по ликвидация;
3. правилник за устройството на дейността, учредителен договор или устав, в зависимост от правно-организационната форма на лицето, който описва организационната структура и управление;
4. бизнес план за 5 години;
5. годишен икономически план за предстоящата година;
6. система за управление на безопасността;
7. система за управление на качеството;
8. сертификат EN ISO 9001 или еквивалентен;
9. списък на наръчниците за работа и обобщен доклад за тях;
10. система за управление на сигурността в ДАНО;
11. данни за човешките ресурси - политика за планиране на персонала, политика за кадровото обезпечаване на дейностите, процедури за подбор и назначаване на персонала, програма за развитие на персонала, програма за обучение на персонала;
12. застраховка;
13. документи за финансова стабилност - външни финансови одити;
14. годишни доклади за извършваната дейност;
15. програма за качеството, съдържаща процедури, удостоверяващи съответствието с приложимите изисквания, стандарти и процедури;
16. данни за недвижими имоти и/или вещи, осигуряващи съответния вид предоставяно обслужване;
17. открито и прозрачно предоставяне на обслужване;
18. документ за платена такса за издаване на СИАО.
(4) Заявлението по ал. 3 се разглежда от ГД "ГВА" в 30-дневен срок от датата на подаването му.
(5) Ако заявлението по ал. 3 не съдържа необходимите данни и документи, заявителят се уведомява писмено за констатираните недостатъци, като му се дава 30-дневен срок за отстраняването им. В този случай срокът по ал. 4 започва да тече от момента на получаване на коригираното заявление.

Чл. 6.
(1) В 5-дневен срок от подаване на заявлението за издаване на СИАО главният директор на ГД "ГВА" със заповед назначава комисия, която се ръководи от председател - водещ инспектор, която извършва проверка на заявителя. Комисията консултира и подпомага заявителя, като:
1. провежда срещи с официални представители на заявителя за получаване на пълна информация за характера, мащаба и вида на предлаганото аеронавигационно обслужване, организационната структура, основните принципи на управление, установените равнища на упълномощаване, задълженията на отговорните специалисти, заемащи ключови длъжности в структурата на ДАНО;
2. разработва план за действие на изискващата се предварителна оценка и следващата се експлоатационна инспекция на цялата организация на заявителя и обсъжда плана със съответните му длъжностни лица;
3. осигурява консултации с персонала на заявителя по възникнали проблеми и въпроси по време на процедурите за издаване на СИАО и разяснява правилата и методите за установяване на съответствие с установените стандарти;
4. организира оценката на документите по чл. 5, ал. 3 и ако е необходимо, дава препоръки за разработване или подобряване на съдържанието на съответните документи;
5. организира оценката на предлаганата от заявителя система за водене на необходимата документация по заявените за сертифициране видове аеронавигационно обслужване;
6. определя какви демонстративни или пробни действия ще трябва да проведе заявителят;
7. води кореспонденцията със заявителя и подготвя делото му по чл. 4, ал. 2, като завежда в него и всички констатирани в процеса на експлоатационната проверка недостатъци и дадени на заявителя предписания и препоръки;
8. привлича други инспектори и експерти, определени от ГД "ГВА", за решаване на възникнали въпроси и проблеми по време на предварителната проверка; 9. консултира с главния директор на ГД "ГВА" всички противоречиви и спорни въпроси, възникнали по време на предварителната и експлоатационна проверка.
(2) Комисията по ал. 1 извършва предварителна оценка на заявлението на лицето в съответствие с изискванията по приложения № 1 – 6 и изготвя писмен доклад до главния директор на ГД "ГВА" в 10-дневен срок от издаването на заповедта по ал. 1. В доклада изрично се посочва дали искането за издаване на съответното СИАО може да се приеме или се налагат изменения, като в този случай се посочват и мотивите за това.

Чл. 7.
(1) Главният директор на ГД "ГВА" писмено уведомява заявителя за възможните изменения, произтичащи от предварителната оценка по чл. 6, ал. 2, които трябва да се отразят в искането за СИАО.
(2) Ако в 5-дневен срок от уведомяването по ал. 1 заявителят изпълни предписаните изменения, се дава ход на експлоатационната проверка за годността да извършва аеронавигационно обслужване в съответствие с исканото обслужване. При неизпълнение на условията по ал. 1 със заповед на главния директор на ГД "ГВА" процедурата се прекратява.
(3) Експлоатационната проверка се извършва в срока по чл. 5, ал. 4 и включва съответните дейности и изисквания по приложения № 1 – 6, които имат отношение към исканото СИАО. Констатираните недостатъци се отразяват в инспекторски предписания, които заедно с протокола от проведените проверки се връчват на заявителя.
(4) Когато в процеса на експлоатационната проверка се установи, че заявителят не е в състояние да изпълнява аеронавигационно обслужване в съответствие с изискванията за исканото СИАО, на заявителя се предлага да внесе необходимите изменения в заявлението си в определен от главния директор на ГД "ГВА" срок, като в този случай процедурата се спира. Предложението е писмено и мотивирано, като се подписва от главния директор на ГД "ГВА".
(5) Ако в определения по ал. 4 срок заявителят не внесе необходимите изменения в заявлението си, със заповед на главния директор на ГД "ГВА" процедурата се прекратява.
(6) Всеки член на комисията по чл. 6 изготвя доклад съобразно своята компетентност, който се предоставя на председателя за изготвяне на окончателен доклад.
(7) Комисията по чл. 6 изготвя доклад за извършената експлоатационна проверка и предоставя на главния директор на ГД "ГВА" заключение за годността на заявителя да предоставя аеронавигационно обслужване в съответствие с исканото СИАО.

Чл. 8.
(1) Когато в процеса на експлоатационната проверка се установи, че кандидатът за издаване на СИАО не отговаря на изискванията по наредбата, главният директор на ГД "ГВА" мотивирано отказва издаването на СИАО.
(2) Отказът по ал. 1 и прекратяването на процедурата по чл. 7, ал. 2 и 5 подлежат на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Раздел III
Издаване на СИАО

Чл. 9.
(1) Свидетелството за извършване на аеронавигационно обслужване се издава по образец (приложение № 7) и съдържа:
1. националния орган за контрол, който е издал свидетелството;
2. наименованието на заявителя;
3. сертифицираните видове обслужване;
4. датата на издаване и срока на валидност на свидетелството.
(2) Към СИАО могат да бъдат приложени документи, налагащи допълнителни условия и изключения, свързани със:
1. недискриминационен достъп до услугите за ползвателите на въздушното пространство и изисквано ниво на тези услуги, включително равнище на безопасност и на оперативна съвместимост;
2. оперативните спецификации за определени видове обслужване;
3. периода от време, до който обслужването трябва да бъдат предоставено;
4. различните видове оперативно оборудване, което трябва да се използва за определено обслужване;
5. ограничаване на операциите по обслужване, различни от операциите, които са свързани с осигуряването на аеронавигационно обслужване;
6. договори, споразумения или други ангажименти между доставчика на аеронавигационно обслужване и трета страна, които засягат обслужването (видовете обслужване);
7. предоставяне на информация, която се изисква за проверка на съответствието на обслужването с общите изисквания, включително планове, финансова и оперативна информация, както и съществени промени във вида на предоставяното аеронавигационно обслужване;
8. други условия, които не са специфични за аеронавигационното обслужване като условия, свързани с временното или окончателното прекратяване на действието на свидетелството.
(3) Свидетелството за извършване на аеронавигационно обслужване се издава от главния директор на ГД "ГВА" в 10-дневен срок от приключване на проверката на комисията по чл. 6.

Чл. 10.
(1) Свидетелството за извършване на аеронавигационно обслужване се издава със срок на валидност до 5 години по преценка на ГД "ГВА" в зависимост от всеки отделен случай. Първоначално издаденото СИАО е със срок на валидност до 6 месеца.
(2) Издадените СИАО се вписват в регистъра по чл. 4, ал. 1.

Раздел IV
Изменения и продължаване срока на валидност на СИАО

Чл. 11.
(1) За продължаване срока на валидност на издадено СИАО ДАНО подават заявление до главния директор на ГД "ГВА" не по-късно от 30 дни преди изтичане на срока за валидност на свидетелството.
(2) Към заявлението по ал. 1 се прилагат документите по чл. 5, ал. 3.

Чл. 12. Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" продължава срока на валидност на СИАО след проверка на организацията и дейността на ДАНО, в резултат на която са установени съответствието и спазването на всички изисквания за издаденото СИАО.

Чл. 13.
(1) Изменения в издадено СИАО се извършват по заявление на ДАНО, подадено не по-късно от 30 дни преди планираната от него дата за влизане в сила на съответното изменение. В заявлението се посочват конкретните искания за внасяне на изменения в издаденото СИАО. Към заявлението се прилагат съответните документи по чл. 5, ал. 3.
(2) В случай че ДАНО иска изменение на вида аеронавигационно обслужване, за който вече има сертифицирано обслужване, заявлението се подава 10 дни преди планираната дата за осъществяването му.
(3) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" внася изменения в издадено СИАО, само ако ДАНО докаже, че е в състояние да изпълнява всички изисквания, норми и стандарти, приложими за съответното изменение. В този случай срокът на валидност на СИАО не се променя.

Чл. 14.
(1) При постъпило заявление по чл. 13 главният директор на ГД "ГВА" със заповед определя комисия с функции по чл. 6 и разпорежда извършването на експлоатационна проверка на доставчика за изменението на СИАО.
(2) Когато в процеса на експлоатационната проверка по ал. 1 се установи, че доставчикът не е в състояние да извършва аеронавигационно обслужване в съответствие с изискванията за исканото изменение, главният директор на ГД "ГВА" мотивирано отказва изменението на СИАО.
(3) Отказът за изменение на СИАО по ал. 2 подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Раздел V
Изключения

Чл. 15.
(1) По изключение от изискванията по чл. 5, ал. 1 може да се заяви извършване на аеронавигационно обслужване само в обслужваното гражданско въздушно пространство на Република България, като заявителят се откаже от взаимно разпознаване на СИАО в границите на Единното европейско небе (ЕЕH).
(2) В случаите по ал. 1 се подава заявление за издаване на СИАО, ограничено за обслужване само в гражданското въздушно пространство на Република България.

Чл. 16.
(1) Завителят може да подаде заявление по чл. 15, ал. 2, когато извършва или планира да извършва обслужване на една или повече категории въздушно движение:
1. авиация с общо предназначение;
2. специализирани авиационни работи;
3. търговски въздушни превози, ограничени до въздухоплавателни средства с максимална излетна маса, по-малка от 10 t, или с по-малко от 20 пътнически седалки;
4. търговски въздушни превози с по-малко от 10 000 движения на година независимо от максималната излетна маса и броя на пътническите седалки, като под "движения" се разбира сумата от излитанията и кацанията, която се изчислява като средна стойност за предходните три години.
(2) Зявителят за предоставяне на ограничено аеронавигационно обслужване, който не е доставчик на обслужване на въздушното движение, трябва да има брутен годишен оборот, равен или по-малък от 1 000 000 евро от извършваното или планираното аеронавигационно обслужване.
(3) В случай че по обективни причини заявителят не може да предостави доказателства, че отговаря на критериите по ал. 2, ГД "ГВА" може да приеме аналогични числа или прогнозни резултати по отношение на условията по ал. 1 и 2.
(4) При подаване на заявление по чл. 15, ал. 2 заявителят предоставя на ГД "ГВА" и доказателства за съответствие с посочените изисквания по ал. 1 - 3.

Чл. 17.
(1) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" може да разреши на заявители, които отговарят на изискванията по чл. 15 и 16, и специфични изключения, съобразени с тяхното участие в управлението на въздушното движение във въздушното пространство на Република България.
(2) Разрешенията по ал. 1 се дават само за следните изключения по приложение № 1:
1. по т. 1 - изискване за техническа и оперативна компетентност и възможности;
2. по т. 3.1 - управление на безопасността;
3. по т. 5 - човешки ресурси;
4. по т. 8.1 - открито и прозрачно извършване на обслужване.
(3) На заявители, които предоставят летищно полетно информационно обслужване от не повече от една работна позиция на всяко летище, ГД "ГВА" може в допълнение на изключенията по ал. 2 да разреши и други изключения, съобразени с участието на заявителя в управлението на въздушното движение в обслужваното въздушно пространство на Република България.
(4) Разрешения по ал. 3 се дават само за изискванията по т. 3 от приложение № 2 и включват:
1. отговорност за управление на безопасността, както и на външни услуги и доставки;
2. прегледи на безопасността;
3. изисквания за безопасност при оценка и намаляване на риска във връзка с промени във функционалната система.
(5) Не се допуска даване на разрешения за изключения от изискванията по приложения № 3 – 5.

Чл. 18. Главният директор на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" издава разрешенията по чл. 16 - 17, като:
1. определя същността и обхвата на изключенията в списъка на сертифицираните обслужвания, приложен към СИАО, като посочва и правното основание за това;
2. определя срока на валидност на СИАО по отношение на изключенията;
3. контролира доставчиците на аеронавигационно обслужване за съответствие с изискванията за разрешените изключения.

Раздел VI
Доказване на съответствие

Чл. 19. При поискване от ГД "ГВА" ДАНО представя всички документи, необходими за доказване на съответствието с общите изисквания по приложение № 1.

Чл. 20.
(1) Доставчик на аеронавигационно обслужване с валидно СИАО е длъжен да уведоми ГД "ГВА" за планирани промени, свързани с извършваното обслужване, които могат да окажат влияние върху съответствието с приложимите общи изисквания или с условията в списъка на сертифицираните обслужвания, приложен към свидетелството.
(2) Доставчик на обслужване на въздушното движение с валидно СИАО е длъжен да уведоми ГД "ГВА" за планираните от него промени, свързани с безопасността при обслужването.

Чл. 21.
(1) В случай че ДАНО, притежаващ валидно СИАО, престане да изпълнява общите изисквания или условията, приложени към свидетелството, в едномесечен срок главният директор на ГД "ГВА" издава задължителни писмени предписания на доставчика за предприемане на коригиращи действия.
(2) Предписанията по ал. 1 се връчват незабавно на съответния ДАНО.
(3) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" извършва проверка за изпълнението на коригиращите действия и писмено уведомява ДАНО за резултатите от нея.

Чл. 22.
(1) В случай че коригиращите действия по чл. 21, ал. 1 не са изпълнени в указания срок, ГД "ГВА" предприема принудителни административни мерки към ДАНО за постигане на съответствие с приложимите общи изисквания, включително отнемане на свидетелството.
(2) Мерките по ал. 1 се предприемат при осигуряване непрекъснатост на аеронавигационното обслужване.

Раздел VII
Инспекции

Чл. 23.
(1) Главният директор на ГД "ГВА" въвежда и организира изпълнението на програма за постоянен контрол на дейността на ДАНО, притежаващи СИАО.
(2) Програмата по ал. 1 включва планови и извънредни инспекции на ДАНО, притежаващи СИАО.
(3) На всеки ДАНО се извършва планова инспекция най-малко веднъж на 6 месеца.
(4) Извънредните инспекции се провеждат за осигуряване на постоянен контрол върху сертифицираните обслужвания, приложени в СИАО на ДАНО.
(5) Главният директор на Главна дирекция "Гражданската въздухоплавателна администрация" утвърждава комплект проверовъчни листове, които отразяват наличието на съответствие и/или спазване от страна на ДАНО на нормите, правилата и процедурите, обект на плановите или извънредните инспекции.
(6) Доставчикът се уведомява за плановите инспекции писмено най-малко 3 дни преди тяхното провеждане.
(7) Проверка относно компетентността на постоянно наетите от доставчика лица се извършва във всички случаи на издаване на ново СИАО, продължаване срока на действие или изменение на СИАО.
(8) След всяка инспекция се изготвя протокол. Констатираните недостатъци се описват в протокола от инспекцията, като копие от протокола се връчва на ДАНО, а оригиналът се прилага към служебното му дело по чл. 4, ал. 2.
(9) По решение на главния директор на ГД "ГВА" се извършват извънредни инспекции в случаите на авиационни произшествия или сериозни инциденти или когато ДАНО се отклонява от действащите норми, правила и процедури.

Чл. 24.
(1) Всички лица, на които са издадени СИАО, са длъжни да осигуряват достъп на инспекторите по въздухоплаването до:
1. всички недвижими имоти и/или вещи, осигуряващи съответния вид предоставяно обслужване;
2. информация, свързана с предоставянето на АНО;
3. данни за персонала и информация относно оценка на финансовото му състояние.
(2) Служителите на ГД "ГВА" са длъжни да не разгласяват получената при или по повод изпълнение на служебните им задължения информация за ДАНО.

Чл. 25.
(1) За констатирани недостатъци в организацията, подготовката и предоставянето на обслужването/ията, поддържането на квалификацията на персонала, наръчниците за работа на доставчика или допуснати несъответствия със сертифицираните обслужвания се издават инспекторски предписания от инспектора, констатирал недостатъка.
(2) В предписанията по ал. 1 се посочват недостатъците, които са свързани със създадения риск за безопасността на полетите, начинът и срокът за отстраняването им, който не може да бъде повече от 6 месеца.

Чл. 26. В случаите на констатиране в дейността на притежателя на СИАО на неблагоприятни тенденции и фактори, значителни съкращения и текучество на оперативния и техническия персонал, финансови задължения към оперативния и техническия персонал, бюджета, общественото осигуряване, по договорни правоотношения и други финансови задължения ГД "ГВА" завишава контрола относно спазването на изискванията за безопасност на предоставяното обслужване както и финансовия контрол за тяхното осигуряване.

Чл. 27. Инспекторите от ГД "ГВА" забраняват предоставянето на обслужване, когато неговото осигуряване е в нарушение на наредбите и стандартите, регламентиращи гражданското въздухоплаване, като за целта издават инспекторски предписания.

Чл. 28. В случаите, когато констатираните недостатъци застрашават пряко безопасността на полетите, инспекторските предписания подлежат на незабавно изпълнение след внасянето им в деловодството на доставчика или след връчването им на съответните длъжностни лица на доставчика.

Раздел VIII
Наблюдение за съответствие с приложимите изисквания

Чл. 29. Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" ежегодно инспектира доставчиците на аеронавигационно обслужване за съответствие с условията на издадените СИАО.

Чл. 30.
(1) За дейностите си по чл. 23 ГД "ГВА" разработва и ежегодно обновява програма за инспекции на всички доставчици на аеронавигационно обслужване с валидни СИАО.
(2) Програмата по ал. 1 се основава на оценка на рисковете за различните дейности, съставляващи извършваното обслужване.
(3) Разработването на програмата по ал. 1 се консултира с доставчиците на аеронавигационно обслужване и при необходимост с други национални контролни органи.
(4) С програмата по ал. 1 се планира периодичността на инспекциите на различните места.

Раздел IX
Правила за безопасност в дейността на инженерния и техническия персонал

Чл. 31.
(1) За обслужване на въздушното движение и обслужване по комуникации, навигация и обзор главният директор на ГД "ГВА" издава правила за осигуряване на безопасността на дейността на инженерния и техническия персонал, който изпълнява оперативни дейности, свързани с безопасността.
(2) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" осигурява контрол върху дейността на инженерния и техническия персонал, определен да изпълнява оперативни задачи, свързани с безопасността.
(3) При наличие на основания и след разследване ГД "ГВА" предприема съответни действия към доставчик и/или неговия технически и инженерен персонал, които не отговарят на изискванията по т. 3.3 от приложение № 2.
(4) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" проверява и удостоверява, че са налице процедури, договорености и механизми, които гарантират, че трети страни, изпълняващи оперативни дейности, свързани с безопасността, отговарят на изискванията по т. 3.3 от приложение № 2.

Раздел Х
Процедури за извършване на партньорски проверки
(В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Чл. 32.
(1) Партньорските проверки се извършват в съответствие с чл. 9 от Регламент № 2096/2005 ЕС.
(2) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" изготвя списък с национални експерти, които могат да участват в партньорски проверки на национални контролни органи на държави - членки на Европейския съюз. Одобреният от министъра на транспорта списък се изпраща на Европейската комисия.

Чл. 33. При получаване на уведомление от Европейската комисия и списък с експерти за партньорска проверка на националния контролен орган (НКО) главният директор на ГД "ГВА" предлага на министъра на транспорта за одобрение списък с експерти.

Чл. 34.
(1) В 3-месечен срок от получаване на доклад от партньорска проверка по чл. 33, който съдържа препоръки, главният директор на ГД "ГВА" предлага на министъра на транспорта становище по доклада от проверката.
(2) Становището по ал. 1 може да съдържа забележки към доклада от проверката, както и мерки за предприети или планирани действия по изпълнение на препоръките от проверката в определения за това срок. Становището се изпраща на Европейската комисия.

Чл. 35.
(1) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" може да признава организации, които да извършват проверки по чл. 1, ал. 1, т. 2 при условията и по реда на Регламент № 550/2004 ЕС.
(2) Министърът на транспорта утвърждава признатите организации по ал. 1.

Допълнителна разпоредба

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Специализирани авиационни работи" означава полет на въздухоплавателно средство, при който то се използва за специализирани услуги, свързани със селско стопанство, строителство, фотографиране, землемерски снимки, наблюдение и патрулиране, търсене и спасяване или реклама по въздуха.
2. "Функционална система" означава комбинация от системи, процедури и човешки ресурси, организирани за извършване на определена функция в контекста на управлението на въздушното движение.
3. "Обща авиация" означава полет на гражданско въздухоплавателно средство, различен от търговския въздушен транспорт или авиацията с общо предназначение.
4. "Опасност" означава всяко състояние, събитие или обстоятелство, което може да предизвика авиационно произшествие.
5. "Обслужваща организация" означава организация, отговорна пред доставчика за извършване на аеронавигационно обслужване за предоставянето на инженерни и технически услуги в подкрепа на обслужването на въздушното движение, комуникациите, навигацията или обзора.
6. "Риск" означава комбинацията от общата вероятност или честотата на възникване на вреден ефект, породен от опасност, и степента на сериозност на този ефект.
7. "Осигуряване на безопасност" означава функционираща система от планирани и систематични действия, необходими за постигане на адекватна увереност, че даден продукт, услуга, организация или функционална система постигат приемлива или допустима безопасност.
8. "Цел по безопасност" означава количествено или качествено твърдение, което дефинира максималната честота или вероятност, при която се очаква възникване на дадена опасност.
9. "Изискване по безопасност" означава средство за намаляване на риска, дефинирано от стратегията за намаляване на риска, която постига определена цел по безопасност, включително организационни, оперативни, процедурни, функционални изисквания, изисквания, свързани с функционирането или съвместимостта, както и екологични характеристики.

Заключителни разпоредби

§ 2. Тази наредба се издава на основание чл.16в, ал. 3 от Закона за гражданското въздухоплаване и осигурява прилагането на Регламент 2096/2005 ЕС във връзка с Регламент 549/2004 ЕС и Регламент 550/2004 ЕС.

§ 3. Наредбата влиза в сила от датата на обнародването й в "Държавен вестник" с изключение на разпоредбите на раздел X, които влизат в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз.

Приложение № 1
към чл. 5, ал. 1 (pdf)

Приложение № 2
към чл. 5, ал. 1 (pdf)

Приложение № 3
към чл. 5, ал. 1 (pdf)

Приложение № 4
към чл. 5, ал. 1 (pdf)

Приложение № 5
към чл. 5, ал. 1 (pdf)

Приложение № 6
към чл. 5, ал. 3 (pdf)

Приложение № 7
към чл. 9 (pdf)

Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив