Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1.
(1) (Доп., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) С наредбата се определят методите за регулиране на цените на електрическата енергия, правилата за тяхното образуване или определяне и изменяне, редът за предоставяне на информация за внасяне на предложенията за цените и за тяхното утвърждаване или определяне на цените.
(2) (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) С наредбата се определя начинът за компенсиране на невъзстановяемите разходи, както и на разходите, произтичащи от задължения към обществото по Закона за енергетиката.
(3) (Нова, ДВ, бр. 62 от 2007 г.) С наредбата се определят критериите за определяне на добавките при преференциалните цени на електрическата енергия, произведена от възобновяеми енергийни източници и от комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия.
(4) (Нова, ДВ, бр. 62 от 2007 г.) С наредбата се определят условията и редът за заплащане на цените за пренос на количествата електрическа енергия, постъпили в електропреносната мрежа или потребени от мрежата, както и цените за достъп до електропреносната мрежа.
Чл. 2. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) По реда на наредбата се регулират цените, по които:
1. (Отменена от 01.07.2007 г.) производителите продават електрическа енергия на обществения доставчик и/или на обществените снабдители;
2. (Отменена от 01.07.2007 г.) общественият доставчик продава електрическа енергия на обществените снабдители и на потребители, присъединени към преносната мрежа;
3. (В сила от 01.07.2007 г.) производителите в рамките на определената им от комисията разполагаемост по чл. 21, ал. 1, т. 17а от Закона за енергетиката продават електрическа енергия на крайните снабдители и/или на обществения доставчик;
4. (В сила от 01.07.2007 г.) общественият доставчик продава на крайните снабдители изкупената на основание чл. 21, ал. 1, т. 17а от Закона за енергетиката електрическа енергия;
5. (Отменена от 01.07.2007 г.) обществените снабдители продават електрическа енергия на потребители, присъединени към съответните разпределителни мрежи, или на други обществени снабдители;
6. (В сила от 01.07.2007 г.) крайните снабдители продават електрическа енергия на битови потребители и предприятия с по-малко от 50 души нает персонал и с годишен оборот до 19,5 млн. лв.;
7. производителите и преносното предприятие, съответно общественият доставчик и разпределителните предприятия, продават, съответно купуват, електрическата енергия, необходима за компенсиране на технологичните разходи по преноса, съответно по разпределението;
8. се заплаща за пренос на електрическа енергия през съответните електропреносна и/или електроразпределителни мрежи, с изключение на цените за транзитен пренос;
9. се осъществява присъединяване към електропреносната и/или електроразпределителните мрежи;
10. се заплаща за достъп до електропреносната и електроразпределителните мрежи.
Чл. 3. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) За осъществяване на правомощията си по ценовото регулиране Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, наричана по-нататък "комисията", извършва текущо наблюдение върху дейността на енергийните предприятия и регулаторни прегледи.
(2) Текущото наблюдение от комисията върху дейността на енергийните предприятия включва анализ и оценка на информацията за отчетните им резултати по време на текущия ценови период, представена съгласно индивидуални и/или общи указания за всички лицензианти, в т.ч.:
1. анализ и оценка на отчетното общо финансово състояние на енергийното предприятие;
2. анализ и оценка на прогнозните технически и икономически показатели, утвърдени в цените, и отчетените за периода;
3. анализ и оценка на постигнатите показатели за качество;
4. регулаторен одит, по решение на комисията, за прилагането на правилата по чл. 5, включително финансовите резултати от регулираната дейност.
(3) Регулаторните прегледи включват:
1. анализ и оценка на отчетната информация за базисната година и прогнозна информация за следващия ценови период, предоставена от енергийните предприятия, производителите, обществения доставчик, преносното предприятие, електроенергийния системен оператор, обществените снабдители/крайните снабдители и разпределителните предприятия;
2. утвърждаване на:
а) прогнозните необходими приходи и цените на енергийните предприятия, включително икономически обоснованите разходи за дейностите по съответните лицензии и възвръщаемост на капитала;
б) продължителността на регулаторния период при регулиране чрез стимули, както и стойностите на ценообразуващите елементи, въз основа на които енергийните предприятия предлагат за утвърждаване цени за следващ ценови период в рамките на регулаторния период.
Чл. 4. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) Комисията прилага следните основни методи на ценово регулиране:
1. "Норма на възвръщаемост на капитала" ("разходи плюс") с регулаторен период не по-кратък от една година, при който комисията след регулаторен преглед утвърждава цени въз основа на утвърдени необходими приходи, включващи прогнозни икономически обосновани разходи и възвръщаемост, както и прогнозни количества; следващ регулаторен преглед се извършва по указания на комисията или по заявление на енергийното предприятие при съществени отклонения между одобрените и действителните разходи и/или възвръщаемост в зависимост от резултатите по чл. 3, ал. 2; по време на регулаторния период цените могат да бъдат променяни при наличие на обстоятелства, чието настъпване не е могло да бъде предвидено при утвърждаването на цените и води до съществено изменение на утвърдените им ценообразуващи елементи и на финансовото състояние на енергийното предприятие;
2. регулиране чрез стимули с регулаторен период от 2 до 5 години:
а) "Горна граница на цени", при който комисията утвърждава цени на енергийното предприятие за първата година от регулаторния период и ги изменя в края на всяка година от регулаторния период по следната формула:
Цt = Ц(t - 1) . (1 + И - X) t,
където:
Цt е цената за съответната година от регулаторния период, подлежаща на утвърждаване от комисията;
И - индексът на инфлация за предходен отчетен период съобразно нейното влияние върху разходите на предприятието;
t - съответната година от регулаторния период;
X - коефициентът за подобряване на ефективността;
б) "Горна граница на приходи", при който комисията утвърждава необходимите приходи на енергийното предприятие за първата година от регулаторния период и ги изменя в края на всяка година от регулаторния период по следната формула:
НПt = НП(t - 1).(1 + И - Х)t +/- Z,
където:
НПt са необходимите годишни приходи на енергийното предприятие за съответния ценови период от регулаторния период, подлежащи на утвърждаване от комисията;
И е индексът на инфлация за предходен отчетен период съобразно нейното влияние върху разходите на предприятието;
t - съответната година от регулаторния период;
X - коефициентът за подобряване на ефективността;
Z - абсолютната стойност на разликата между прогнозни и отчетени разходи за предишен ценови период; в случаите, когато прогнозните разходи са по-високи от отчетените, необходимите приходи се намаляват за следващия ценови период, и обратно - когато отчетените разходи са по-високи от прогнозните, необходимите приходи се увеличават с тази сума за следващия ценови период; корекцията със Z се прави за разлики в разходите за покупка и продажба на електрическа енергия, както и за разлика в разходи, предизвикани от промяна в броя на потребителите.
(2) В допълнение към методите по ал. 1, т. 2 комисията прилага показатели въз основа на изпълнението (качество на енергията, качество на обслужването), като признатите необходими приходи на енергийното предприятие се коригират с изпълнението на определените от комисията целеви показатели и разликата между прогнозните и реализираните инвестиции. Необходимите приходи се намаляват в съответствие с разликата между отчетеното неизпълнение на целевите показатели за качество и допустимото отклонение съгласно методика, утвърдена от комисията.
(3) Комисията определя цените на електрическата енергия, произведена от възобновяеми енергийни източници, в т. ч. от водноелектрически централи с инсталирана мощност до 10 MВт, и по комбиниран начин от всяка централа на производителя за комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия, като определя преференциални цени за тази енергия.
Чл. 5.
(1) Счетоводството на енергийните предприятия се осъществява и финансовите отчети се съставят в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството и приложимите счетоводни стандарти.
(2) За целите на регулирането енергийните предприятия водят счетоводна отчетност съгласно изискванията на чл.37 от Закона за енергетиката.
(3) Правилата за осъществяването на счетоводната отчетност за целите на регулирането се приемат с решение на комисията.
(4) Правилата по ал. 3 представляват Единна система за счетоводно отчитане (ЕССО) за целите на регулирането, която осигурява стандартизиран подход в счетоводната система на енергийните предприятия.
(5) (Доп., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Формата и съдържанието на финансовите отчети за регулаторни цели са неразделна част от ЕССО.
(6) Енергийните предприятия прилагат ЕССО чрез сметкоплан, приет от комисията.
(7) Финансовите отчети за регулаторни цели се придружават от доклади и допълнителна информация, показваща спазването на всички разпоредби на наредбата, както и на показателите за изпълнението, свързани с качеството на услугите.
(8) Комисията дава задължителни указания за формата и съдържанието на информацията, необходима за целите на ценообразуването.
(9) Правилата се изменят по инициатива на комисията или по предложение на енергийните предприятия.
(10) Правилата се прилагат от началото на календарната година, следваща датата на приемането им или на тяхното изменение.
Чл. 6. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) Комисията може да утвърждава регулираните по наредбата цени по компоненти според дадени от нея указания:
1. цена за енергия в левове за мегаватчас или неговите производни;
2. цена за мощност/разполагаемост в левове за мегават/мегават по час или техните производни;
3. други компоненти в зависимост от структурата на разходите.
(2) Комисията може да утвърждава общи цени за услугите, които включват като свои компоненти две или повече услуги с регулирани цени.
(3) Цените за присъединяване към мрежите могат да бъдат посочвани в левове в зависимост от заявената мощност, ниво на напрежение или други показатели.
Чл. 6а. (Нов, ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Общественият доставчик, обществените снабдители и крайните снабдители могат да прилагат по-ниски от утвърдените или определените от комисията цени, при условие че това не води до кръстосано субсидиране между групите потребители.
Чл. 7.
(1) (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Ползвателите с предоставена електрическа мощност 100 кВт и повече заплащат надбавка върху стойността на активната електрическа енергия в зависимост от използваната реактивна електрическа енергия при средномесечен фактор на мощността по-малък от 0,9 през дневната и върховата зона на денонощието.
(2) (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Количеството използвана реактивна електрическа енергия, за което се заплаща надбавка по ал. 1, е положителната разлика между количеството използвана реактивна електрическа енергия и произведението на количеството използвана активна електрическа енергия и коефициент, съответстващ на средномесечния фактор на мощността, съгласно формулата:
Ер пл = Ер изп - 0,49 . Еа изп,
където:
Ер пл - количество реактивна електрическа енергия, за което са заплаща надбавката, кВарч;
Ер изп - количество използвана реактивна електрическа енергия от потребителя по зони на денонощието, определена по отчетените показания на средството за търговско измерване на реактивна електрическа енергия, кВАрч;
0,49 - коефициент, съответстващ на средномесечен фактор на мощността - косинус "фи" равен на 0,9;
Еа изп - количество използвана активна електрическа енергия от потребителя по зони на денонощието, определена по отчетените показания на средството за търговско измерване на активна електрическа енергия, кВтч.
(3) (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Ползвателите по ал. 1 заплащат надбавка за използваното количество реактивна електрическа енергия (Ер пл), определена по реда на ал. 2 по цена за 1 кВАрч, равна на 10 на сто от цената за 1 кВтч активна електрическа енергия от средната продажна цена на обществените/крайните снабдители за предходната календарна година.
(4) (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Ползвателите по ал. 1 заплащат надбавка за отдаденото през цялото денонощие количество реактивна електрическа енергия, определено по показанията на средствата за търговско измерване, на цена за 1 кВАрч, равна на цената за 1 кВтч активна електрическа енергия от средната продажна цена на обществените/крайните снабдители за предходната календарна година.
(5) (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Когато ползвателите по ал. 1 произвеждат електрическа енергия от възобновяеми енергийни източници и/или по комбиниран начин, заплащането на отдаваната и потребяваната реактивна електрическа енергия се урежда с договора за продажба на електрическа енергия.
(6) Начините за измерване на количеството реактивна електрическа енергия са регламентирани в Правилата за измерване на количествата електрическа енергия съгласно чл. 83, ал. 1, т. 6 от Закона за енергетиката.
Чл. 8.
(1) Комисията определя показатели за качество на енергията и качество на обслужването за всяка лицензионна дейност и техните годишни целеви нива.
(2) Показателите за качество на енергията и за качество на обслужването са елементи от лицензията.
(3) За целите на ценовото регулиране постигането на всеки от целевите показатели е мярка за цялостното изпълнение на лицензионната дейност от енергийното предприятие.
Чл. 9.
(1) (Доп., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) За гарантиране интересите на потребителите комисията коригира необходимите приходи на енергийното предприятие за всеки ценови период от регулаторния период в зависимост от изпълнението на показателите за качество на енергията и за качество на обслужването през предходната година.
(2) (Доп., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) В случай че за даден ценови период средното изпълнение на показателите за качеството на енергията и за качество на обслужването от енергийното предприятие не достига целевите показатели, съответното ниво на изпълнение се отразява в намаление на необходимите приходи за следващия ценови период по методика, утвърдена от комисията.
Глава втора
ОБРАЗУВАНЕ НА ЦЕНИТЕ
Раздел I
Ценообразуващи елементи
Чл. 10. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Утвърдените от комисията необходими годишни приходи за съответната дейност по лицензията включват икономически обосновани разходи и възвръщаемост на капитала по следната формула:
НП = Р + (РБА . НВ),
където:
НП са необходимите годишни приходи;
Р - утвърдените годишни разходи за дейността по лицензията;
РБА е утвърдената регулаторна база на активите;
НВ - нормата на възвръщаемост на капитала за регулаторния период.
Чл. 11.
(1) (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Видовете разходи, които са пряко свързани с лицензионната дейност и могат да бъдат включени в необходимите приходи, се определят с указанията по чл. 5, ал. 8.
(2) (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Комисията утвърждава прогнозен размер на разходите по ал. 1, като преценява тяхната икономическа обоснованост въз основа на представените от енергийното предприятие доказателства по чл. 11, ал. 3, на сравнителни анализи при използване на данни от националната и международната практика и като взема предвид резултатите от текущото наблюдение при отчитане принципите на регулирането по Закона за енергетиката.
(3) (Доп., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Комисията изисква от енергийното предприятие да представи обосновка и доказателства за всички или за отделни разходи, както и за връзката им с изпълнението на условията по лицензията.
(4) Извън разходите по ал. 1 цените могат да включват признати от комисията невъзстановяеми разходи, свързани с прехода към конкурентен енергиен пазар, както и разходи, произтичащи от изпълнението на задължения към обществото, включително свързани със сигурността на снабдяването.
(5) (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) За целите на ценовото регулиране комисията не включва в утвърдените прогнозни разходи:
1. (изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) разходи, свързани с продажба на енергия по свободно договорени цени;
2. разходи, които не са свързани с извършването на лицензионната дейност;
3. (изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) разходи, за които комисията обосновано приеме, че не са в интерес на потребителите, или разходи, които не са необходими за изпълнение на лицензионната дейност;
4. данъци, свързани с корпоративното подоходно облагане на печалбата;
5. санкции и/или глоби, наложени от държавни органи или от комисията, както и лихви за забавяне, неустойки и други плащания, свързани с неизпълнение по сключени договори.
Чл. 12. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) Комисията признава като невъзстановяеми разходите, за които е установила безспорно, че произтичат от извършени инвестиции или сключени сделки преди влизането в сила на Закона за енергетиката и не могат да бъдат възстановени от енергийното предприятие поради създаването на конкурентен енергиен пазар. Тези разходи се компенсират чрез цените на всички потребители и се определят по следната формула:
НВР = А - В - С,
където:
НВР са признатите невъзстановяеми разходи, които се компенсират чрез цените на потребителите;
А - прогнозните годишни разходи за следващата година за покупка на електрическа енергия по дългосрочни договори, сключени преди влизането в сила на Закона за енергетиката;
В - прогнозните годишни приходи от продажба на пазара на електрическа енергия на същото количество електрическа енергия, закупено по дългосрочни договори, сключени преди влизането в сила на Закона за енергетиката;
С - годишният размер на разходите, които комисията приема, че може основателно да бъдат намалени в резултат на действия на енергийното предприятие за намаляване на неговите невъзстановяеми разходи.
(2) Общият размер на признатите от комисията невъзстановяеми разходи се включва в необходимите годишни приходи на преносното предприятие в утвърдената цена за пренос на електрическа енергия през електропреносната мрежа.
(3) Разходите по ал. 2 се възстановяват като част от стойността на услугата от всички потребители на електрическа енергия въз основа на тяхното измерено потребление в съответствие с Правилата за търговия с електрическа енергия.
(4) В случай че действителните приходи на енергийното предприятие осигуряват различен от прогнозния размер приходи за покриване на признатите невъзстановяеми разходи, разликата се отразява в утвърдените необходими приходи на енергийното предприятие за следващия ценови период.
Чл. 13. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) Признатите от комисията разходи на енергийните предприятия, произтичащи от наложени им задължения към обществото, се компенсират чрез цените, които заплащат всички потребители.
(2) Общият размер на признатите от комисията разходи, свързани със задължения към обществото, се включва в необходимите годишни приходи на преносното предприятие в утвърдената цена за пренос на електрическа енергия през електропреносната мрежа.
(3) Разходите по ал. 2 се възстановяват като част от стойността на услугата от всички потребители на електрическа енергия въз основа на тяхното измерено потребление.
(4) В случай че действителните приходи на енергийното предприятие осигуряват различен от прогнозния размер приходи за покриване на разходите, свързани със задължения към обществото, разликата се отразява в признатите необходими приходи на енергийното предприятие за следващия ценови период.
(5) Начинът за компенсиране на разходите, произтичащи от наложени задължения към обществото на съответните енергийни предприятия, и механизмът, по който тези разходи се установяват по размер и се възстановяват на енергийните предприятия, които са ги претърпели, се определят в методика, утвърдена от комисията.
Чл. 14. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Утвърдената от комисията регулаторна база на активите, придобити възмездно от енергийното предприятие и пряко свързани с лицензионната дейност, е признатата стойност на активите, върху която енергийното предприятие получава възвръщаемост от вложения капитал, и се изчислява по следната формула:
РБА = А - Ф - Ам + ОК + И,
където:
РБА - регулаторна база на активите;
А - призната стойност на активите, които се използват и имат полезен живот, определена на базата на цената на придобиването им;
Ф - балансова стойност на активите, които са придобити по безвъзмезден начин;
Ам - амортизация, определена за регулаторни цели за периода на използване на активите за извършване на лицензионната дейност;
ОК - необходим оборотен капитал;
И - прогнозен среден номинален размер на инвестициите, одобрени от комисията, които ще бъдат извършени през регулаторния период, в случаите на регулиране по чл. 4, ал. 1, т. 2.
Чл. 15.
(1) (Изм. и доп., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Определената от комисията норма на възвръщаемост на капитала за регулаторния период е равна на прогнозната средно претеглена цена на капитала (СПЦК). Средно претеглената цена на капитала е определената от комисията норма на възвръщаемост на привлечения и на собствения капитал на енергийното предприятие, претеглена според дела на всеки от тези източници на финансиране в утвърдената целева структура на капитала.
(2) (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Нормата на възвръщаемост на капитала се определя като реална норма преди данъчно облагане по следната формула:
където:
НВ - норма на възвръщаемост на капитала преди данъчно облагане;
Дск - дял на собствения капитал в общия капитал;
НВск - норма на възвръщаемост на собствения капитал след данъчно облагане;
ДС - корпоративен данък по Закона за корпоративното подоходно облагане, %;
Дпк - дял на привлечения капитал в общия капитал;
НВпк - норма на възвръщаемост на привлечения капитал, която е в съответствие с пазарната норма.
Раздел II
Разпределяне на необходимите приходи по групи потребители. Тарифни структури
(Загл. изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
Чл. 16. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) Енергийните предприятия могат да предлагат за утвърждаване от комисията различни тарифни структури по групи потребители, отразяващи разпределените необходими приходи за предоставяне на услугата за всяка група въз основа на представено проучване за стойността на услугата.
(2) Групите потребители се утвърждават от комисията по предложение на енергийните предприятия в зависимост от сходни характеристики на потребление и/или по друг признак.
(3) Цените от тарифната структура могат да включват следните компоненти: цена за енергия, цена за мощност и други компоненти в зависимост от структурата на разходите съгласно указанията на комисията.
Чл. 17. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) Комисията може да определя часови, сезонни и други тарифни структури за групите потребители по чл. 16, ал. 2 въз основа на техническа и икономическа обоснованост с оглед баланса на електрическите мощности.
(2) Методите на ценово регулиране чрез стимули се прилагат и към отделните цени от тарифните структури по ал. 1.
Чл. 18. (Отм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
Раздел III
Образуване на цени. Заплащане на цени за пренос и за достъп до електропреносната мрежа
(Загл. изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
Чл. 19.
(1) (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Цените на електрическата енергия, продавана от производители на обществения доставчик, на обществените снабдители/крайните снабдители или на преносното предприятие за компенсиране на технологичните разходи по преноса, се образуват въз основа на утвърдените прогнозни необходими годишни приходи съгласно чл. 10 и на прогнозното количество нетна електрическа енергия.
(2) (Изм. и доп., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Цената може да включва компонентите: цена за мощност, цена за енергия, както и други компоненти в зависимост от структурата на разходите съгласно указанията на комисията по чл. 5, ал. 8.
(3) (Изм. и доп., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Цените на производители с дългосрочни договори за продажба на електрическа енергия и разполагаемост, се образуват в съответствие с условията на дългосрочните договори, одобрени от комисията.
(4) (Отм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(5) (Отм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(6) (Отм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
Чл. 19а. (Нов, ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) Преференциалните цени на електрическата енергия, произведена от възобновяеми енергийни източници, се определя като не по-ниска от 70 на сто от средната продажна цена за предходната календарна година на обществените или крайните снабдители и добавка, определена от комисията съгласно приети от нея указания, по следните общи критерии, валидни за всички възобновяеми енергийни източници:
1. вида на технологията;
2. големината на инсталираната мощност;
3. наличния ресурс на първичния енергиен източник.
(2) За определяне на преференциалните цени на електрическата енергия, произведена от водноелектрически централи с инсталирана мощност до 10 MW, комисията прилага и следните специални критерии:
1. наличие на горен изравнител, който позволява непрекъсната работа на централата с номинална мощност най-малко два часа в денонощие;
2. наличие на долен изравнител за централите, които работят по зададен от министъра на околната среда и водите месечен график за използване на водите на комплексните и значимите язовири.
(3) За определяне на преференциалните цени на електрическата енергия, произведена от ветрови електрически централи, комисията прилага и следния специален критерий - наличен ресурс на първичния енергиен източник при пълни ефективни годишни часове на работа на ветровите генератори:
1. до 2250 часа включително;
2. над 2250 часа.
(4) За определяне на добавката към преференциалните цени на електрическата енергия, произведена при прилагане на технологии, различни от посочените в ал. 2 и 3, комисията извършва анализ на:
1. инвестиционните разходи за типа технология;
2. разходите за производство според вида технология;
3. норма на възвръщаемост на капитала за всеки вид технология за използване на възобновяеми енергийни източници при съобразяване със специфичния риск.
Чл. 19б. (Нов, ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) Преференциалната цена на електрическата енергия, произведена по комбиниран начин от централите с комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия, се определя съобразно приети от комисията указания на база индивидуалните разходи за производство и добавка по групи производители.
(2) Групите производители и добавките за всяка от тях се определят от комисията по следните критерии:
1. преобладаващ характер на основния топлинен товар - за технологични нужди или за отопление, климатизация и горещо водоснабдяване;
2. вид на използваното гориво;
3. технология на комбинираното производство;
4. мощност на централата/инсталацията.
Чл. 20.
(1) (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Цените при продажба на електрическа енергия от обществения доставчик на обществените снабдители/крайните снабдители, на разпределителните предприятия за компенсиране на технологичните разходи по разпределение и до 1 юли 2007 г. на потребители, присъединени към преносната мрежа, се образуват въз основа на утвърдените прогнозни необходими годишни приходи съгласно чл. 10 и утвърденото прогнозно количество електрическа енергия за съответния регулаторен или ценови период.
(2) (Изм. и доп., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Цените могат да включват компонентите: цена за мощност, цена за енергия, както и други компоненти в зависимост от структурата на разходите съгласно указанията на комисията.
(3) (Отм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
Чл. 21.
(1) (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Цената за пренос на електрическа енергия по електропреносната мрежа, заплащана от всички ползватели, се образува въз основа на утвърдените прогнозни необходими годишни приходи съгласно чл. 10 и утвърденото прогнозно количество пренесена електрическа енергия за съответния регулаторен или ценови период.
(2) (Изм. и доп., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Цената може да включва компонентите: цена за мощност, цена за енергия, както и други компоненти в зависимост от структурата на разходите съгласно указанията на комисията.
(3) (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Преносното предприятие възстановява чрез цената за пренос определените от комисията технологични разходи по преноса на електрическа енергия.
(4) (Нова, ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Потребителите, присъединени към преносната мрежа, и ползвателите на преносната мрежа, които осъществяват износ на електрическа енергия, заплащат цената за пренос на преносното предприятие.
Чл. 21а. (Нов, ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) Цената за достъп до електропреносната мрежа, заплащана от всички ползватели на мрежата и от потребителите, снабдявани чрез преки електропроводи, се образува въз основа на утвърдените прогнозни необходими годишни приходи на електроенергийния системен оператор съгласно чл. 10 и прогнозното количество сумарна консумирана мощност (почасова) за съответния период.
(2) Цената може да включва компонентите: цена за мощност/разполагаемост, цена за енергия, както и други компоненти в зависимост от структурата на разходите съгласно указанията на комисията.
(3) Потребителите, присъединени към електропреносната мрежа, потребителите, снабдявани чрез преки електропроводи, и ползвателите на преносната мрежа, които осъществяват износ на електрическа енергия, заплащат цената за достъп до мрежата на електроенергийния системен оператор.
Чл. 22. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) Цените при продажба на електрическа енергия от обществен снабдител на непривилегировани потребители, присъединени към разпределителните мрежи до 30 юни 2007 г., и от крайните снабдители на битовите потребители и предприятията с по-малко от 50 души нает персонал и с годишен оборот до 19,5 млн. лв., които не са се възползвали от правото си да избират лицето, от което закупуват електрическа енергия от 1 юли 2007 г., се образуват въз основа на утвърдените прогнозни необходими годишни приходи съгласно чл. 10 и утвърденото прогнозно количество електрическа енергия за продажба.
(2) Цените могат да включват компонентите: цена за мощност, цена за енергия, както и други компоненти в зависимост от структурата на разходите съгласно указанията на комисията по чл. 5, ал. 8.
(3) Необходимите приходи се изменят всяка година от регулаторния период с коефициент за инфлация, намален с коефициент за ефективност и с разлики между прогнозни и действителни показатели за предишни ценови периоди.
Чл. 23. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) Цената за пренос на електрическа енергия през разпределителната мрежа се образува въз основа на утвърдените прогнозни необходими годишни приходи съгласно чл. 10 и утвърденото прогнозно количество електрическа енергия за разпределение.
(2) Цената може да включва компонентите: цена за мощност, цена за енергия, цена за достъп до разпределителната мрежа, цена за отчитане, както и други компоненти в зависимост от структурата на разходите съгласно указанията на комисията.
(3) Необходимите приходи се изменят всяка година от регулаторния период с коефициент за инфлация, намален с коефициент за ефективност и с разлики между прогнозни и действителни показатели за предишни ценови периоди.
(4) Електроразпределителните предприятия възстановяват чрез цената за пренос на електрическа енергия през разпределителната мрежа определените от комисията технологични разходи за съответната разпределителна мрежа.
Чл. 24. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Цените по чл. 20 и 22 ежегодно при доказана необходимост се изменят в съответствие с промените в покупните цени на електрическата енергия.
Чл. 25.
(1) Цените за присъединяване на производители са индивидуални и включват действителните разходи за изграждане на съоръженията за присъединяване към мрежата на преносното или разпределителното предприятие. Ако присъединяването на производител изисква разширение и реконструкция на преносната или разпределителната мрежа, цената за присъединяването му включва и разходите за това разширение и реконструкция.
(2) (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Цената за присъединяване на потребители се определя по групи потребители в зависимост от заявените максимална мощност и ниво на напрежение и съответните признати разходи за групата. Разходите за допълнително оборудване за присъединяване по желание на потребителя се включват в съответната цена за присъединяване за съответната група.
(3) Цените за присъединяване на мрежа на разпределително предприятие към мрежата на преносното предприятие са индивидуални и включват действителните разходи за изграждане на съоръженията за присъединяване към мрежата на преносното предприятие.
Чл. 26. (Изм., отм., ДВ, бр. 62 от 2007 г. - в сила от 01.07.2007 г.) Цената за продажба на електрическа енергия между съседни обществени/крайни снабдители е равна на продажната цена на обществения доставчик.
Глава трета
РЕД ЗА УТВЪРЖДАВАНЕ, ОПРЕДЕЛЯНЕ И ИЗМЕНЕНИЕ НА ЦЕНИ
(ЗАГЛ. ИЗМ., ДВ, БР. 62 ОТ 2007 Г.)
Чл. 27. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) Енергийните предприятия подават заявления в комисията по утвърдени от нея образци за утвърждаване на:
1. необходими приходи и цени, както и всички свързани с тях показатели и коефициенти за изменението им по време на регулаторния период;
2. промяна в тарифната структура;
3. изменение на действащи цени;
4. друго, свързано с правомощията на комисията по ценовото регулиране.
(2) Заявленията по ал. 1 се подават не по-късно от 3 месеца преди изтичането на стария ценови период или влизането в сила на предлаганото изменение на действащи цени и/или тарифни структури.
Чл. 27а. (Нов, ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) Заявленията се проверяват за съответствие с изискванията на наредбата в 7-дневен срок от постъпването им.
(2) Когато се установи нередовност на заявлението, на заявителя се изпраща писмено съобщение за отстраняване на нередовностите в указан от комисията срок.
Чл. 28. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) За извършване на регулаторен преглед по чл. 3, ал. 3 лицензиантите - производители, обществен доставчик, преносно предприятие, електроенергиен системен оператор, обществени снабдители/крайни снабдители и разпределителни предприятия, към заявлението за утвърждаване на необходими приходи, цени и тарифни структури представят в комисията информация за 12-месечен отчетен период, наречен базисна година.
(2) Към заявлението по ал. 1 се прилагат:
1. годишен финансов отчет с приложения към него, изготвен в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството и приложимите счетоводни стандарти;
2. финансово-счетоводна информация в съответствие с чл. 5, ал. 5, 7 и 8 за базисната година;
3. технико-икономически данни, включително месечни отчети за продажбите през базисната година, както и всяка друга информация, свързана с предлаганите за утвърждаване цени, изисквана в съответствие с указанията на комисията по чл. 5, ал. 8;
4. информация по групи потребители за базисната година, включително брой на потребителите, продажби на енергия, приходи и данни за фактурирането;
5. други данни, които енергийното предприятие счита за необходимо да представи в подкрепа на подаденото заявление или изискани от комисията;
6. документ за платена такса за разглеждане на заявлението.
(3) Документите по ал. 2 се представят в комисията на електронен и на хартиен носител, заверени с подпис и печат на енергийното предприятие.
(4) Енергийните предприятия представят необходимите доказателства за достоверността на данните за информацията по ал. 2 в съответствие с указанията на комисията за образуването на цените по чл. 5, ал. 8.
(5) Със заявленията за утвърждаване на цени енергийните предприятия могат да предявяват искания за признаване и компенсиране на невъзстановяеми разходи и на разходи, произтичащи от наложени задължения към обществото, като прилагат съответните доказателства, обосноваващи искането им.
Чл. 28а. (Нов, ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) Енергийните предприятия, спрямо които комисията прилага метод на регулиране "норма на възвръщаемост на капитала", могат да подават заявления за изменение на утвърдените цени преди изтичането на ценовия период при наличие на обстоятелства, чието настъпване не е могло да бъде предвидено при утвърждаването на цените и води до съществено изменение на утвърдените им ценообразуващи елементи и на финансовото състояние на енергийното предприятие.
(2) Към заявленията за изменение на утвърдените цени се прилага необходимата информация за доказване на обстоятелствата по ал. 1.
(3) В случай че изменените по ал. 1 цени оказват влияние върху цени на други енергийни предприятия, комисията може да даде указания на тези предприятия да подадат заявление за изменение на утвърдените им цени. При неизпълнение на указанията комисията може служебно да измени тези цени.
(4) Решението за изменение на цените по ал. 3 не прекъсва регулаторния период.
Чл. 28б. (Нов, ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) Енергийните предприятия, спрямо които комисията прилага методи на регулиране чрез стимули, подават заявление за утвърждаване на коригирани необходими приходи и цени за втория или следващите ценови периоди от регулаторния период.
(2) Заявлението по ал. 1 се подава не по-късно от 3 месеца преди изтичането на предходния ценови период.
(3) Към заявлението по ал. 1 се прилага информация в съответствие с указанията на комисията по чл. 5, ал. 8..
Чл. 29. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) В едномесечен срок преди подаване в комисията на заявленията за утвърждаване на нови цени или за изменение на действащи цени общественият доставчик на електрическа енергия и обществените снабдители/крайните снабдители с електрическа енергия оповестяват в средствата за масово осведомяване предложението си за утвърждаване на нови цени или за изменение на действащите цени.
Чл. 30. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) Комисията в срок до два месеца след представяне на заявленията за утвърждаване и/или изменение на утвърдените цени, съответно за отстраняване на констатираните нередовности, на закрито заседание приема доклад на съответните длъжностни лица, насрочва дата и час за провеждане на открито заседание за обсъждане на приетия доклад.
(2) Комисията оповестява доклада, датата и часа за провеждане на открито заседание на страницата си в интернет.
(3) На откритото заседание комисията обсъжда с енергийните предприятия доклада по ал. 1 и определя срок за представяне на становища и писмена обосновка на направените на откритото заседание възражения до 5 дни от датата на откритото заседание.
Чл. 31. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) В 7-дневен срок от датата на откритото заседание комисията провежда закрито заседание, на което приема проект на решение и насрочва дата за обществено обсъждане по чл. 14 от Закона за енергетиката.
Чл. 32. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) За енергийните предприятия, спрямо които се прилага методът "норма на възвръщаемост на капитала", проектът на решение, съответно решението по чл. 34, ал. 1, съдържа:
1. прогнозните и/или изменените необходими приходи на енергийните предприятия, включващи икономически обосновани разходи за дейностите по съответните лицензии, регулаторната база на активите и нормата на възвръщаемост на капитала и съответните цени;
2. прогнозните количества електрическа енергия и/или разполагаемост за следващия ценови период.
(2) В случай че извършените анализ и оценка на представената информация от енергийното предприятие по чл. 28а, ал. 1 и 2 не дават основание за изменение на утвърдените цени, комисията приема проект на решение, съответно решение по чл. 34, ал. 1, с което отказва да измени действащите цени.
(3) В случай че резултатите от текущото наблюдение върху дейността на енергийните предприятия не дават основание за промяна на утвърдените ценообразуващи елементи, комисията приема проект на решение, съответно решение по чл. 34, ал. 1, с което запазва действащите цени.
Чл. 32а. (Нов, ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) За енергийните предприятия, спрямо които се прилагат методите чрез стимули, проектът на решение, съответно решението по чл. 34, ал. 1, съдържа:
1. при започване на нов регулаторен период:
а) продължителността на следващия регулаторен период и нормата на възвръщаемост на капитала;
б) прогнозните необходими приходи на енергийните предприятия за първия ценови период;
в) прогнозните количества електрическа енергия и/или разполагаемост за първия ценови период;
г) цени за първия ценови период, включително по групи потребители и тарифна структура;
2. за всеки следващ ценови период в рамките на регулаторния период:
а) стойностите на показателите за корекции в съответствие с изискванията по чл. 4, ал. 1, т. 2;
б) прогнозните необходими приходи на енергийните предприятия за ценовия период в съответствие със стойностите по буква "а"; в) прогнозните количества електрическа енергия и/или разполагаемост за ценовия период;
г) цени за ценовия период, включително по групи потребители и тарифна структура.
(2) В случай че енергийно предприятие е направило искане за утвърждаване на групи потребители и тарифни структури, но не е обосновало искането си в представеното проучване за стойността на услугата по чл. 16, комисията може да откаже утвърждаването им.
(3) В случай че енергийното предприятие не е подало заявление и/или не е представило информацията по чл. 28б, комисията може служебно да утвърди коригирани необходими приходи и цени за следващия ценови период от регулаторния период въз основа на данните, с които разполага.
Чл. 33. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) Провеждането на процедура за обществено обсъждане по чл. 14 от Закона за енергетиката започва с оповестяване проекта на решение на страницата на комисията в интернет.
(2) Комисията обсъжда със заинтересуваните лица по смисъла на чл. 14, ал. 2 от Закона за енергетиката проекта на решение и определя срок за представяне на становища по него не по-кратък от 14 дни от датата на общественото обсъждане.
Чл. 34. (Изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) След приключване на процедурата за обществено обсъждане на закрито заседание комисията приема решение.
(2) С решението си по ал. 1 комисията определя и преференциалните цени по чл. 33, ал. 2 от Закона за енергетиката.
(3) По преписки, които представляват фактическа и правна сложност, мотивите към решенията могат да бъдат приети до 10 дни от приемането на съответното решение.
(4) Комисията публикува решенията по ал. 1, съответно мотивите по ал. 3, на страницата си в интернет в 3-дневен срок от приемането им.
Чл. 35. (Нов, ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
(1) В срок до 7 дни след получаването на решенията за утвърждаване на нови цени общественият доставчик и обществените снабдители/крайните снабдители публикуват в средствата за масово осведомяване утвърдените им пределни цени, включително цените по тарифните структури, и цените, които ще прилагат по договорите с потребителите през следващия ценови период. В същия срок преносното предприятие, електроенергийният системен оператор и разпределителните предприятия публикуват в средствата за масово осведомяване утвърдените им цени.
(2) Новите цени се прилагат от 1-во число на месеца, следващ публикуването по ал. 1.
Чл. 36. (Нов, ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Лица, чиято дейност не подлежи на лицензиране съгласно Закона за енергетиката, но извършват сделки по регулирани цени, подават заявления по чл. 27, ал. 1, които се разглеждат от комисията по реда на тази глава.
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 1. По смисъла на наредбата:1. "Базисна година" е предходната календарна година или 12-месечен период, предхождащ внасянето на предложението, за която енергийното предприятие предоставя информация за лицензираната услуга, използвана като основа за определяне на цени.
2. "Електрическа енергия" е активната електрическа енергия.
3. "Реактивна електрическа енергия" е енергията, произведена и доставена от генераторите за определен период от време, способна да поддържа напрежението и електроматнитното поле, измервана във варчас и неговите производни.
4. (изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) "Коефициент за подобряване на ефективността" е целева величина, изразяваща относителното намаляване на разходите на енергийните предприятия за осъществяване на съответната лицензионна дейност.
5. (изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) "Необходими приходи" са икономически обоснованите приходи, необходими на енергийното предприятие за предоставяне на услугата по лицензията с определено качество и постигане на определената възвръщаемост.
6. "Норма на възвръщаемост на капитала" е възвръщаемост на инвестирания капитал, изразена като процент от този капитал.
7. (изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) "Проучване на стойността за услугата" е проучване на разходите на енергийното предприятие за предоставяне на услугата по лицензията по групи потребители и съпоставка с действителните или прогнозните приходи, получени от всяка група потребители при съществуващите или предлаганите цени.
8. (изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) "Регулаторна база на активите" е стойността на материалните и нематериалните активи, които едновременно се използват и имат полезен живот за предоставянето на услугата по лицензията.
9. "Полезен живот" е срокът, за който комисията приема, че даден актив може да бъде амортизиран.
10. "Регулаторен период" е периодът между два регулаторни прегледа.
11. (изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) "Структура на капитала" се характеризира от относителните дялове на собствения и на привлечения капитал в общия размер на капитала на енергийното предприятие.
12. (изм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.) Средна продажна цена за обществените/крайните снабдители е средната цена на електрическата енергия при продажба на стопански и битови потребители за определен период от време, претеглено според относителния дял на потреблението им по съответните тарифни цени в общото потребление.
13. "Тарифна структура" е система от цени при продажба на електрическа енергия или предоставяне на услуга, приходите от които съответстват на необходимите приходи за съответната дейност.
14. "Тарифна цена" е всяка отделна цена от тарифната структура.
15. "Цена за енергия" е цената, чрез която се покриват променливите (зависещи от обема на производството, преноса, разпределението, снабдяването или доставката на електрическа енергия) разходи на енергийното предприятие.
16. "Цена за мощност/разполагаемост" е цената, чрез която се покриват постоянните (независещи от обема на производството, преноса, разпределението, снабдяването или доставката на електрическа енергия) разходи на енергийното предприятие и възвръщаемост на капитала.
17. (отм., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
18. "Ценови период" е период, през който цените остават непроменени от комисията - обикновено календарна година.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 2. С влизането в сила на наредбата се прилага методът "норма на възвръщаемост на капитала" за цените на всички енергийни предприятия с изключение на преференциалните цени.
§ 3. До 31 декември 2004 г. цените на електрическата енергия за потребителите се привеждат в съответствие с разходите за производство, пренос и разпределение на електрическата енергия, като се прилагат следните разпоредби:
1. Цените при продажба на електрическа енергия от обществения доставчик на непривилегировани потребители, присъединени към преносната мрежа, и цените при продажба на електрическа енергия от обществените снабдители на потребители за стопански нужди, присъединени към разпределителните мрежи, са действащите цени.
2. Комисията определя цени на електрическата енергия за битови нужди от обществените снабдители в съответствие с приетия от комисията примерен тригодишен график за изменение на цените за битови нужди.
3. Общественият доставчик продава електрическа енергия на обществените снабдители по индивидуални цени по следната формула:
ПП - РД - В - РПР | ||
ЦИ = | ------------------- | , |
ЕОД |
4. Цената при продажба на електрическа енергия между съседни обществени снабдители е равна на средната продажната цена на обществения доставчик, определена по следната формула:
РЕ - РПП - ПП - ПИЗНОС | ||
ЦСР = | ------------------------ | , |
ЕОС |
§ 4. От 1 януари 2005 г. се прилага методът на регулиране "Горна граница на приходи" за енергийните предприятия, получили лицензия за разпределение на електрическа енергия и за снабдяване с електрическа енергия на потребители, присъединени към разпределителните мрежи на съответната територия.
§ 5. За останалите енергийни предприятия комисията взема решение за прилагане на методи на регулиране чрез стимули.
§ 6. Комисията приема правилата за счетоводно отчитане по чл. 5 в срок до 6 месеца от влизането в сила на наредбата.
§ 7. Наредбата се приема на основание чл.36, ал. 3 на Закона за енергетиката.
ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 167 ОТ 19 ЮЛИ 2007 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБАТА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА ЦЕНИТЕ НА ЕЛЕКТРИЧЕСКАТА ЕНЕРГИЯ, ПРИЕТА С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 35 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2004 Г.
(Обн., ДВ, бр. 62 от 2007 г.)
Преходни и Заключителни разпоредби
§ 47.
(1) Когато през ценови период от първия регулаторен период, определен от комисията за дружествата, чиито цени се регулират чрез метода "горна граница на приходи", е извършена промяна на утвърдените им цени, изменение на необходимите им годишни приходи и цени за следващия ценови период не се извършва. В тези случаи следващият ценови период започва да тече от датата на промяната.
(2) Алинея 1 се прилага и в случаите, когато промяната в утвърдените цени е извършена преди влизането в сила на този параграф.
§ 48. Параграф 2 относно чл. 2, т. 1, 2 и 5 и § 32 се отменят от 1 юли 2007 г.
§ 49. Параграф 2 относно чл. 2, т. 3, 4 и 6 влиза в сила от 1 юли 2007 г.