Наредба за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда

МС

Държавен вестник брой: 3

Година: 2006

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 10.01.2006

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С наредбата се определят условията и редът за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на инвестиционните предложения по чл.81, ал. 1, т. 2 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и чл.31, ал. 2 от Закона за биологичното разнообразие.

Чл. 2.
(1) Оценка на въздействието върху околната среда се извършва в следната последователност:
1. уведомяване на компетентните органи и засегнатото население;
2. преценяване на необходимостта от ОВОС;
3. извършване на консултации; определяне на обхвата, съдържанието и формата на доклада за ОВОС;
4. оценяване качеството на доклада за ОВОС;
5. организиране на обществено обсъждане на доклада за ОВОС;
6. вземане на решение по ОВОС;
7. осъществяване на контрол по изпълнението на условията от решението по ОВОС;
8. (нова, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) презаверяване на решение по ОВОС, загубило правно действие.
(2) За случаите на инвестиционни предложения с трансгранично въздействие се прилагат изискванията на глава осма.

Чл. 3.
(1) Министърът на околната среда и водите със заповед създава публичен регистър по чл.102 ЗООС и определя правилата за неговото водене.
(2) Регистърът по ал. 1 съдържа данни за извършване на процедурите по ОВОС и се поддържа като единна електронна база данни, като за всяка процедура по ОВОС се открива отделно досие, което съдържа най-малко информацията по приложение № 1
(3) Достъпът за преглеждане на информацията, въведена в регистъра, се осигурява чрез страницата на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) в Интернет.
(4) Към регистъра се води списък на документите по процедурата по ОВОС.
(5) Достъпът до наличните документи по ал. 4 е по реда на ЗООС.
(6) Със заповедта по ал. 1 се определят:
1. отговорните лица за водене на регистъра;
2. редът за актуализация на данните в регистъра;
3. редът за обмяна на информация между МОСВ и регионалните инспекции по околната среда и водите (РИОСВ).

Глава втора
УВЕДОМЯВАНЕ. ПРЕЦЕНЯВАНЕ НА НЕОБХОДИМОСТТА ОТ ИЗВЪРШВАНЕ НА ОВОС

Чл. 4.
(1) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Възложителят е длъжен да информира писмено компетентните органи - МОСВ/РИОСВ, за своето инвестиционно предложение по време на прединвестиционните проучвания.
(2) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Едновременно с уведомяването на компетентния орган по ал. 1 възложителят уведомява писмено кмета на съответната/съответните община/общини, район/райони и кметство или кметства, а засегнатото население - чрез средствата за масово осведомяване и/или по друг подходящ начин.
(3) (Нова, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Информацията по ал. 1 и 2 съдържа най-малко:
1. данни за възложителя;
2. резюме на предложението, в т.ч. описание на основните процеси, капацитет, обща използвана площ; посочва се дали е за ново инвестиционно предложение и/или за разширение, и/или за промяна на производствената дейност;
3. връзка с други съществуващи и одобрени с устройствен или друг план дейности в обхвата на въздействие на обекта на инвестиционното предложение;
4. местоположение на площадката - населено място, община, квартал, поземлен имот, собственост, близост до или засягане на защитени територии, очаквано трансгранично въздействие, схема на нова или промяна на съществуваща пътна инфраструктура;
5. природни ресурси, предвидени за използване по време на строителството и експлоатацията;
6. отпадъци, които се очаква да се генерират.

Чл. 5.
(1) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Въз основа на уведомлението по чл. 4 компетентният орган определя дали инвестиционното предложение е включено в приложение № 1 или в приложение № 2 към чл.81, ал. 1, т. 2 ЗООС, в т.ч. за издаване на комплексно разрешително, когато такова се изисква. Компетентният орган в срок до 14 дни информира писмено възложителя за необходимите действия, които трябва да предприеме.
(2) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Компетентният орган изпраща копие от писмото по ал. 1 до кмета на съответната/съответните община/общини, район/райони и кметство/кметства, а засегнатата общественост уведомява чрез съобщение на страницата си в интернет.
(3) (Нова, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) В случаите по чл.91, ал. 2 ЗООС, когато за инвестиционно предложение, включено в приложение № 1 или в приложение № 2 от ЗООС, се изисква и изготвянето на самостоятелен план или програма по чл.85, ал. 1 и 2 ЗООС, компетентният орган по околна среда с писмото по ал. 1 може по искане на възложителя или по своя преценка да допусне извършването само на ОВОС.

Чл. 6. (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.)
(1) За преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС за предложенията по чл.93, ал. 1 ЗООС възложителят внася писмено искане до компетентния орган по чл.93, ал. 2 или 3 ЗООС, към което прилага информацията по приложение № 2 и информация относно обществения интерес към инвестиционното предложение, ако такъв е бил проявен.
(2) При установени непълноти, пропуски и неточност в искането или в представената документация по ал. 1 компетентният орган изисква от възложителя да отстрани допуснатите неточности и/или да предостави допълнителна информация и определя срок за това.
(3) В случай че неточностите не бъдат отстранени и/или не бъде предоставена допълнителна информация в срока по ал. 2, процедурата по разглеждане на искането се прекратява.
(4) Срокът, определен за отстраняване на непълнотите и неточностите в документацията, не се включва в срока за произнасяне по чл.93, ал. 5 ЗООС.

Чл. 7.
(1) Компетентният орган по чл. 6 преценява необходимостта от извършване на ОВОС, като определя степента на значимост на въздействието върху околната среда, въз основа на:
1. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) представената от възложителя информация по чл. 6;
2. критериите по чл.93, ал. 4 ЗООС.
(2) При необходимост компетентният орган:
1. организира посещение на място за проверка на информацията по чл. 6;
2. провежда консултации със специализираните компетентни органи на Министерството на здравеопазването във връзка с определяне степента на значимост на въздействието и риска за човешкото здраве.

Чл. 8.
(1) В срок до един месец от внасяне на искането по чл. 6 компетентният орган се произнася с решение по необходимостта от извършване на ОВОС, което съдържа:
1. наименование на органа, който го издава;
2. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) името на възложителя, местожителството/седалището;
3. кратко описание на инвестиционното предложение;
4. правните и фактическите основания за постановяване на решението;
5. подробни мотиви, основани на преценяването по чл. 7;
6. разпоредителна част;
7. дата на издаване, подпис.
(2) В срок до 3 дни от постановяване на решението по ал. 1 компетентният орган:
1. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) предоставя решението на възложителя;
2. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) обявява мотивите за своята преценка чрез съобщение в продължение на 14 дни на обществено достъпно място в сградата на МОСВ и/или РИОСВ;
3. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) информира писмено за взетото решение съответната община/общини, район/райони и кметство/кметства, на чиято територия е предвидено да се реализира инвестиционното предложение.
(3) (Нова, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Съответната община или общини, район или райони и кметство или кметства поставя съобщение за получената информация по ал. 2, т. 3 в продължение на 14 дни на обществено достъпно място и на страницата си в интернет.

Глава трета
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА КОНСУЛТАЦИИ. ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ОБХВАТА, СЪДЪРЖАНИЕТО И ФОРМАТА НА ДОКЛАДА ЗА ОВОС

Чл. 9.
(1) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Съобразно характеристиките на инвестиционното предложение възложителят определя с кои специализирани ведомства и представители на засегнатата общественост да извърши консултациите по чл.95, ал. 3 ЗООС.
(2) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) При заявен писмен интерес към процедурата по ОВОС от лица или организации извън определените по ал. 1 възложителят осигурява извършване на консултации с интересуващите се.
(3) Консултациите по ал. 2 могат да се организират по някои от следните начини:
1. обявяване в средствата за масово осведомяване;
2. изпращане на съобщения до местните власти;
3. изготвяне и разпространение на проспект или брошура с кратка информация за инвестиционното предложение;
4. разпространяване на писма или въпросници до заинтересувани организации или лица, живеещи в непосредствена близост, с молба за информация и коментар по инвестиционното предложение;
5. поставяне на информационни табла или постери;
6. организиране на експертни или обществени групи по обхвата на оценката;
7. организиране на срещи със засегнатото население.
(4) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) При консултациите възложителят предоставя достатъчна информация и време за изясняване на намеренията си и за изразяване на мнение на компетентните органи за вземане на решение по ОВОС, на специализираните ведомства и засегнатата общественост.
(5) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Възложителят изготвя справка за извършените консултации и за мотивите за приетите и неприетите бележки и препоръки.

Чл. 10.
(1) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Възложител на предложение, включено в приложение № 1 към чл.92, т. 1 ЗООС, или възложител, получил решение по чл. 8, че е необходимо извършване на ОВОС, възлага изработването на задание за обхват на ОВОС по чл.95, ал. 2 ЗООС.
(2) Информацията, получена при консултациите по чл. 9, се използва при изработване на заданието по ал. 1.
(3) Заданието по ал. 1 съдържа:
1. характеристика на инвестиционното предложение, включващо:
а) описание на физичните характеристики на инвестиционното предложение и необходими площи (като усвоени терени, земеделска земя, горски площи, други) по време на фазата на строителство и фазата на експлоатация;
б) описание на основните характеристики на производствения процес, например вид и количество на ползваните суровини и материали;
в) определяне на вида и количеството на очакваните отпадъци и емисии (замърсяване на води, въздух и почви; шум; вибрации; лъчения - светлинни, топлинни; радиация и др.) в резултат на експлоатацията на инвестиционното предложение;
2. алтернативи за осъществяване на инвестиционното предложение;
3. характеристика на околната среда, в която ще се реализира инвестиционното предложение, и прогноза на въздействието;
4. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) значимост на въздействията върху околната среда, определяне на неизбежните и трайните въздействия върху околната среда от строителството и експлоатацията на обекта на инвестиционното предложение, които могат да се окажат значителни и които трябва да се разгледат подробно в доклада за ОВОС;
5. структура на доклада за ОВОС с описание на очаквано съдържание на включените в него точки;
6. списък на необходимите приложения, списъци и други;
7. етапи, фази и срокове за разработване на доклада за ОВОС;
8. други условия или изисквания.
(4) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) За инвестиционни предложения, за които се изисква издаване на комплексно разрешително за предотвратяване и контрол на замърсяването, заданието по ал. 1 да включва изискването за сравнение в доклада за ОВОС на предлаганите технологии или инсталации, или съоръжения със заключенията, представени в сравнителните документи с насоки за най-добри налични техники.
(5) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) При необходимост възложителят провежда консултации със специализираните компетентни органи на Министерството на здравеопазването във връзка с ал. 3, т. 5 относно съдържанието и обхвата на оценката на здравно-хигиенните аспекти на околната среда и риска за човешкото здраве.

Чл. 11.
(1) (Изм. и доп., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Възложителят възлага изготвянето на доклад за ОВОС в съответствие със заданието по чл. 10, ал. 3 и изискванията на чл.91, ал. 3 и чл.96, ал. 1 ЗООС, като се ползват актуални данни, съвременни познания и методи на оценка.
(2) Докладът за ОВОС се изготвя от колектив от експерти с ръководител, които:
1. притежават удостоверение за вписване в публичния регистър по чл.83, ал. 4 ЗООС;
2. не са лично заинтересувани от реализацията на инвестиционните предложения.
(3) Не се считат за лично заинтересувани експертите, когато:
1. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) не са собственици или членове на управителен или контролен орган на юридическото лице - възложител;
2. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) не са свързани лица по смисъла на Търговския закон и не са в трудови правоотношения с възложителя;
3. (доп., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) не са в трудови и служебни правоотношения с компетентните органи по чл.10 ЗООС;
4. не са членове на експертните екологични съвети по чл.12, ал. 1, т. 1 и ал. 2 ЗООС;
5. не са участвали в изготвянето и одобряването на съответното инвестиционно предложение.
(4) Ръководителят на колектива от експерти е отговорен за:
1. определянето на състава от експерти, необходими за извършването на ОВОС, предвид спецификата на предмета на оценката и условията на средата;
2. пълнотата и достоверността на представената информация в доклада за ОВОС;
3. отразяването на становищата и мнението на засегнатата общественост;
4. обективността на заключението по чл.96, ал. 1, т. 8 ЗООС.
(5) Регистрираните експерти отговарят за пълнотата, достоверността и обективността на разработените от тях раздели на доклада за ОВОС по чл. 12, ал. 1, т. 4 и на даденото от тях заключение по смисъла на чл.83, ал. 3 ЗООС.
(6) Ако поради неизпълнение на задълженията по ал. 4 и 5 настъпят вреди, регистрираните експерти носят отговорност в пълния им размер.

Чл. 12.
(1) Докладът за ОВОС се оформя като единен документ, който включва:
1. съдържателната част съобразно чл. 11, ал. 1;
2. списък на източниците на информация, които авторите са използвали в доклада за ОВОС;
3. справката по чл. 9, ал. 5
4. списък на регистрираните експерти и ръководител на колектива, изготвили доклада за ОВОС, в който всеки се подписва срещу разработените от него раздели на доклада;
5. писмени декларации по чл. 11, ал. 3, подписани лично от експертите;
6. копия от удостоверенията за вписване в регистъра на МОСВ.
(2) Нетехническото резюме на доклада за ОВОС по чл.96, ал. 1, т. 9 ЗООС се оформя като отделно самостоятелно приложение към доклада за ОВОС.

Глава четвърта
ОЦЕНЯВАНЕ НА КАЧЕСТВОТО НА ДОКЛАДА ЗА ОВОС

Чл. 13. (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) За оценяване качеството на доклада за ОВОС възложителят представя на компетентния орган по един екземпляр от доклада по чл. 12 на хартиен и на електронен носител, заданието по чл. 10 и копие от документ за платена такса.

Чл. 14.
(1) Компетентният орган оценява качеството на доклада за ОВОС в срок до 14 дни от внасянето му въз основа на следните критерии:
1. съответствие с изработеното задание по чл. 10;
2. отразяване на резултатите от проведените консултации;
3. равностойно описание, анализ и съпоставка на алтернативите;
4. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) оценка на значимостта на въздействията; описание на: преки и непреки; кумулативни; кратко-, средно- и дълготрайни; постоянни и временни; положителни и отрицателни въздействия върху човека и околната среда от строителството и експлоатацията на инвестиционното предложение;
5. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) предлагане на мерки за предотвратяване или намаляване на значителните вредни въздействия за осигуряване на съответствие с нормативната уредба по околна среда и разработен в табличен вид план за изпълнение на мерките съгласно образец, даден в приложение № 2а;
6. наличие на графични материали - карти, схеми, скици, диаграми и др.;
7. нетехническото резюме да не съдържа технически термини.
(2) Компетентният орган прилага следната степенна система на оценяване качеството на доклада:
1. степен А - предоставена е пълна информация без пропуски и слабости;
2. степен Б - предоставена е информация с незначителни пропуски, които не са важни при вземането на решение;
3. степен В - предоставена е информация с пропуски, които не са от съществено значение при вземането на решение;
4. степен Г - предоставена е недостатъчна информация за вземане на решение, но изискваща сравнително малка допълнителна работа;
5. степен Д - крайно недостатъчна информация с много пропуски и слабости, което не позволява вземането на решение.
(3) Оценките по ал. 2, т. 1, 2 и 3 се считат за положителни.

Чл. 15.
(1) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) При положителна оценка по чл. 14, ал. 3 компетентният орган с писмо уведомява възложителя и изисква допълнително не по-малко от три копия от доклада за МОСВ и не по-малко от две за РИОСВ.
(2) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) При оценка по чл. 14, ал. 2, т. 4 компетентният орган уведомява с писмо възложителя и връща доклада за допълване, като дава конкретни указания за това.
(3) (Изм. и доп., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) При оценка по чл. 14, ал. 2, т. 5 компетентният орган уведомява с писмо възложителя и връща доклада за преработване, като дава конкретни указания за това.
(4) В случаите по ал. 2 и 3 компетентният орган определя срок за представяне на допълнения/преработения доклад.

Глава пета
ОРГАНИЗИРАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНО ОБСЪЖДАНЕ НА ДОКЛАДА ЗА ОВОС

Чл. 16. (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) С писмото по чл. 15, ал. 1 компетентният орган определя и засегнатите общини, райони и/или кметства, с които възложителят да организира обществено обсъждане на доклада за ОВОС.

Чл. 17.
(1) Общественото обсъждане на доклада за ОВОС се извършва в следния ред:
1. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) възложителят предоставя по един екземпляр от доклада за ОВОС на определените органи по чл. 16;
2. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) засегнатите общини, райони и/или кметства по чл. 16 съвместно с възложителя определят мястото, датата и часа за провеждане на среща/срещи за обществено обсъждане, мястото и времето за обществен достъп до доклада за ОВОС, както и мястото за предоставяне на писмени становища; възложителят ги обявява в средствата за масово осведомяване и/или по друг подходящ начин най-малко 30 дни преди срещата/срещите за общественото обсъждане; обявата се изготвя по образец съгласно приложение № 3;
3. (изм. и доп., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) възложителят уведомява писмено компетентния орган за мястото, датата и часа за провеждане на срещата/срещите за общественото обсъждане и представя доказателства за изпълнението по т. 2 в срок 7 дни след това;
4. (изм. и доп., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) по своя преценка възложителят може да уведоми писмено и други специализирани лица, органи и организации за срещата/срещите за обществено обсъждане;
5. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) срещата/срещите за общественото обсъждане се ръководи от възложителя или от упълномощено от него лице;
6. (изм. и доп., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) възложителят осигурява присъствието на ръководителя и на представители на колектива от независими експерти на срещата/срещите, като те запознават присъстващите накратко с инвестиционното предложение и съответно с резултатите от извършената ОВОС като използват и карти, схеми и др. нагледни материали.
(2) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) За общественото обсъждане се води протокол от длъжностно лице, определено от кмета на общината (района, кметството), на чиято територия се провежда срещата. Протоколът се подписва от възложителя и от протоколчика и към него се прилагат писмените становища, предоставени предварително или по време на обсъждането.
(3) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Длъжностното лице по ал. 2 предоставя материалите с резултатите от общественото обсъждане на възложителя в срок до 3 дни от датата на срещата.
(4) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) В срок до 7 дни след срещата/срещите за обществено обсъждане възложителят представя на компетентния орган протокола/протоколите и всички предоставени писмени становища.
(5) (Изм. и доп., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) В срок до 14 дни след срещата/последната среща за обществено обсъждане възложителят представя на компетентния орган писмено становище по предложенията, препоръките, мненията и възраженията в резултат на общественото обсъждане. Компетентният орган осигурява достъп до становището по реда на Закона за достъп до обществена информация.
(6) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Когато в резултат на общественото обсъждане са предложени писмено други възможни начини за осъществяване на инвестиционното предложение, възложителят по своя преценка възлага допълване на доклада за ОВОС и организира ново обществено обсъждане по реда на ал. 1.
(7) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) В случаите на допълване на доклада за ОВОС по ал. 6 възложителят уведомява писмено компетентния орган и посочва срока за представяне на допълнението.

Глава шеста
ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЕ ПО ОВОС

Чл. 18.
(1) Компетентният орган взема решение по ОВОС въз основа на:
1. доклада за ОВОС като основен документ;
2. документацията, представена в хода на процедурата, в т.ч. допълнението по чл. 17, ал. 6;
3. (нова, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) становища на други специализирани лица, органи и организации, които имат предоставени компетенции с нормативен акт в областта на компоненти и фактори на околната среда;
4. (предишна т. 3, изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) резултатите от общественото обсъждане, в т.ч. становището на възложителя по чл. 17, ал. 5;
5. (предишна т. 5, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) решението на Висшия експертен екологичен съвет (ВЕЕС) при МОСВ или на експертния екологичен съвет (ЕЕС) при съответната РИОСВ.
(2) Експертните екологични съвети по ал. 1, т. 4 вземат решения в съответствие с правилника по чл.12, ал. 3 ЗООС.

Чл. 19.
(1) С решението по чл. 18, ал. 1 компетентният орган одобрява осъществяването на инвестиционното предложение в случаите, когато:
1. с плана за изпълнение на мерките за предотвратяване, намаляване или ликвидиране на значителни отрицателни въздействия се осигурява спазването на нормите за качество на околната среда;
2. липсват мотивирани възражения по законосъобразност срещу осъществяването на инвестиционното предложение.
(2) С решението по чл. 18, ал. 1 компетентният орган не одобрява осъществяването на инвестиционното предложение в случаите, когато:
1. с плана за изпълнение на мерките за предотвратяване, намаляване или ликвидиране на значителни отрицателни въздействия не се гарантира спазването на нормите за качество на околната среда;
2. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) не са предложени или приети от възложителя или не съществуват други възможни начини за осъществяване на инвестиционното предложение, с които се гарантира спазването на нормите за качество на околната среда;
3. депозирани са мотивирани възражения по законосъобразност срещу осъществяването на инвестиционното предложение.
(3) Решението се съставя в съответствие с изискванията на чл.99, ал. 3 ЗООС по образец съгласно приложение № 4.
(4) Условията в решението се основават на:
1. плана за изпълнение на мерките в доклада за ОВОС;
2. законосъобразните предложения по чл. 17, ал. 4, 5 и 6.

Чл. 20.
(1) Компетентният орган взема решение по ОВОС в срока по чл.99, ал. 2 ЗООС в зависимост от спецификата и сложността на инвестиционното предложение.
(2) В срока по ал. 1 не се включва времето за допълване на доклада за ОВОС по чл. 17, ал. 7.

Чл. 21. (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Решението по ОВОС по чл. 19, ал. 1 е елемент от фактическия състав от процедурата за:
1. издаване на акта за най-ранно одобряване на инвестиционното предложение по реда на специален закон съгласно чл.82, ал. 2 ЗООС;
2. одобряване на плана/програмата в случаите на чл. 5, ал. 3.

Глава седма
ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА КОНТРОЛ ПО ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА УСЛОВИЯТА ОТ РЕШЕНИЕТО ПО ОВОС

Чл. 22.
(1) Компетентните органи осъществяват контрол по изпълнението на условията от решението по ОВОС:
1. при одобряване и съгласуване на инвестиционните проекти;
2. по време на строителството;
3. при издаване на разрешение за ползване на строежа;
4. по време на експлоатацията на обекта.
(2) Контролът по ал. 1 включва проверка по документи и чрез посещение на място на резултатите от изпълнението на плана за мерките за предотвратяване, намаляване или ликвидиране на значителните вредни въздействия върху околната среда и оценка на тяхната ефективност и се извършва по реда на глава девета от ЗООС.
(3) В случаите, когато решението по ОВОС е издадено от МОСВ, контролът по изпълнението на условията може да се възлага на съответната РИОСВ, басейнова дирекция или дирекция на национален парк.
(4) (Нова, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) В случаите по чл.99, ал. 8 ЗООС проверката относно незапочването на осъществяване на инвестиционното предложение се извършва от съответната РИОСВ, като в срок 7 дни след проверката се уведомяват възложителят и МОСВ за резултатите, когато решението е издадено от министъра на околната среда и водите.

Чл. 22а. (Нов, ДВ, бр. 3 от 2006 г.)
(1) В случаите по чл.99, ал. 9 ЗООС за презаверяване на решение по ОВОС, загубило правно действие, възложителят внася писмено искане до компетентния орган, издал решението.
(2) Искането по ал. 1 съдържа доказателства за липса на изменение на инвестиционното предложение и в условията на околната среда.
(3) Към искането се прилага становище на регистрирани експерти по ОВОС.
(4) В срок 14 дни от внасяне на искането по ал. 1 компетентният орган, издал решението, го презаверява с решение въз основа на информацията в искането и становището по ал. 3.
(5) Компетентният орган взема решение за презаверяване, без да е необходимо да има решение на Висшия експертен екологичен съвет (ВЕЕС) при МОСВ или на експертния екологичен съвет (ЕЕС) при съответната РИОСВ.
(6) Решението за презаверяване се предоставя на възложителя и се оповестява по реда на чл.99, ал. 4 ЗООС.

Глава осма
ПРОЦЕДУРА ЗА ОВОС В ТРАНСГРАНИЧЕН КОНТЕКСТ

Чл. 23. Оценката на въздействието върху околната среда за инвестиционни предложения с трансгранично въздействие се извършва съгласно изискванията на ЗООС, на наредбата и на Конвенцията за оценка на въздействие върху околната среда в трансграничен контекст, ратифицирана със закон - ДВ, бр. 28 от 1995 г., в сила от 10 септември 1997 г., освен ако международен договор между Република България и засегната държава или държави предвижда друго.

Чл. 24. (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Компетентен орган за процедурата по ОВОС в трансграничен контекст е МОСВ. Останалите органи по чл.10 ЗООС са длъжни своевременно да предоставят постъпилата информация по провежданите процедури и да оказват необходимото съдействие на МОСВ и на възложителите.

Чл. 25.
Оценката на въздействие върху околната среда за инвестиционни предложения с трансгранично въздействие, за които Република България е държава на произход, се извършва в следната последователност:
1. уведомяване на компетентните органи и засегнатата общественост по глава втора;
2. при решение за необходимост от ОВОС за предложение с потенциално трансгранично въздействие министърът на околната среда и водите уведомява засегнатата държава или държави за своето решение и определя срок за отговор дали съответната (засегнатата) държава ще участва в процедурата; към уведомлението се прилага описание на инвестиционното предложение и наличната информация (която не представлява тайна съгласно Закона за защита на класифицираната информация) за евентуално трансгранично въздействие върху околната среда, както и информация за характера на решението, което се предполага, че ще бъде взето:
а) при отрицателен отговор от страна на засегнатата държава по-нататъшната процедура следва изцяло последователността по чл. 2, ал. 1;
б) (доп., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) при положителен отговор от страна на засегнатата държава и заявяване нейното желание за участие в процедурата по-нататъшната последователност на процедурата по чл. 2 се видоизменя и приспособява с оглед отчитане на трансграничните аспекти, като се предвижда и уведомяване на обществеността за прилагане на процедура в трансграничен контекст;
3. консултации между двете държави: дали ще се следва процедурата, установена от националното законодателство; ако предложението не е включено в приложение № I към Конвенцията по ОВОС в трансграничен контекст, но е включено в приложение № 2 към ЗООС; предоставяне на информация за основните изисквания на законодателството; времето за консултации се определя между държавите случай по случай;
4. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) определяне обхвата на информацията, която възложителят следва да включи в доклада за ОВОС, като се обърне особено внимание на аспектите с трансгранично въздействие и на мерките за тяхното предотвратяване и ограничаване;
5. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) изготвяне на доклад за ОВОС; възложителят е длъжен да представи на компетентия орган допълнително копие от доклада, превод на целия или на част от доклада, ако това е договорено между компетентните органи на двете държави, както и превод на нетехническото резюме;
6. оценка на качеството на доклада за ОВОС; освен всички изисквания по глава четвърта компетентният орган отделя особено внимание на трансграничните въздействия и на мерките за тяхното предотвратяване и ограничаване;
7. изпращане на доклада за ОВОС (неговия превод, ако е договорено) и превода на нетехническото резюме на компетентния орган на засегнатата държава и предоставяне на възможност за провеждане на консултации относно: потенциалните трансгранични въздействия и мерките за предотвратяване или намаляване на въздействието; възможните предлагани алтернативи на инвестиционното предложение; други въпроси от взаимен интерес;
8. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) предоставяне на възложителя на постъпилата документация от проведените консултации;
9. обществено обсъждане на доклада за ОВОС с възможност за пряко участие на представител на компетентния орган на засегнатата държава и нейната общественост;
10. вземане на решение по ОВОС с отчитане на забележките и предложенията, направени от засегнатата държава, участваща в процедурата по ОВОС;
11. обявяване на решението по ОВОС и съобщаване на решението на засегнатата държава;
12. контрол на изпълнението на решението; при изрична предварителна договореност компетентният орган на държавата на произход уведомява компетентния орган на засегнатата държава за осъществените контролни мерки и за направените констатации.

Чл. 26.
Оценката на въздействието върху околната среда за инвестиционни предложения с трансгранично въздействие, които ще се осъществят на територията на други държави, при които Република България е засегната държава, се извършва в следната последователност:
1. при получаване на уведомление за инвестиционно предложение, което ще се осъществи на територията на друга държава и което може да се очаква, че ще има значително въздействие на територията на Република България, в посочения в уведомлението срок МОСВ уведомява държавата по произход за своето решение да участва или да не участва в процедурата по ОВОС:
а) при изразено съгласие за участие се следва националната процедура на държавата на произход, ако друго не е предвидено в международен договор;
б) министърът на околната среда и водите осигурява обществен достъп до предоставената информация за ОВОС и своевременно изпраща всички становища по документацията преди вземането на решения от компетентния орган на другата държава;
2. в случай че не е постъпило уведомление от държавата на произход за инвестиционно предложение по приложение № I към Конвенцията по ОВОС в трансграничен контекст, което може да окаже съществено въздействие на територията на Република България, МОСВ прави необходимите постъпки пред компетентния орган на държавата по произход за провеждане на консултации за участие в процедурата.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1.
По смисъла на наредбата:
1. "Държава на произход" е договаряща се страна или страна по Конвенцията по ОВОС в трансграничен контекст, както и всяка друга държава, под чиято юрисдикция се предвижда да се осъществи предлаганото инвестиционно намерение, при строителството и реализацията на което се предполага трансгранично въздействие.
2. "Засегната държава" е договаряща се страна или страна по Конвенцията по ОВОС в трансграничен контекст, както и всяка друга държава, която може да бъде засегната от трансгранично въздействие от инвестиционното предложение.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. Наредбата се приема на основание чл.101, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда и чл.31 от Закона за биологичното разнообразие и отменя Наредба № 4 от 1998 г. за оценка на въздействието върху околната среда.

§ 3. Заповедта по чл. 3, ал. 1 се издава в срок до 6 месеца от влизането в сила на наредбата.

§ 4. За всички доклади за ОВОС, възложени с договор, подписан до влизането в сила на наредбата, не се прилагат чл. 9 и 10.

§ 5. Министърът на околната среда и водите дава указания за прилагането на наредбата.

Приложение № 1
към чл. 3, ал. 2
(Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.)

Информация, съдържаща се в досието на всяка процедура по ОВОС

1. Досие №
2. Възложител:
Име/фирма:
Адрес:
3. Лице за контакти:
телефон
4. Инвестиционно предложение
4.1. Уведомление за инвестиционното предложение, дата
4.2. (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Отговор на компетентния орган:
- дата;
- приложима процедура по глава шеста от ЗООС
5. Компетентен орган: МОСВ/РИОСВ
6. Лице за контакти от компетентния орган:
7. Искане за преценяване на необходимостта от ОВОС, дата
8. Издадено решение за преценяване на необходимостта от ОВОС, дата
9. Справка за проведени консултации от възложителя
10. Представяне на доклада за ОВОС на компетентния орган, дата, платена такса
11. Списък на регистрираните експерти, автори на доклада за ОВОС, в т.ч.:
- трите имена на експерта
- № и дата на издаденото удостоверение/удостоверения
- декларации по чл. 12, ал. 1, т. 5 от наредбата
12. Оценка на качеството на ДОВОС, резултати
13. Обществено обсъждане; дата, място, час, достъп до документацията, място за предоставяне на писмени становища, лице и телефон за контакти
14. Резултати от общественото обсъждане; протокол; постъпили становища и предложения по ДОВОС; други депозирани документи
15. Заседание на ВЕЕС/РЕЕС, дата
16. Решение по ОВОС, №, дата
17. Оповестяване на решението - дата, място
18. Обжалване на решението по ОВОС - дата, жалбоподател; решение/определение на съда
19. Контрол по изпълнение на решението по ОВОС; представени данни от възложителя; извършени проверки по изпълнението; наложени глоби

Приложение № 2
към
чл. 6
(Изм. и доп., ДВ, бр. 3 от 2006 г.)

Информация за преценяване на необходимостта от ОВОС

I. Информация за контакт с възложителя:
1. Име, ЕГН, местожителство, гражданство на възложителя - физическо лице, седалище и единен идентификационен номер на юридическото лице.
2. Пълен пощенски адрес.
3. Телефон, факс и e-mail.
4. Лице за контакти.

II. Характеристики на инвестиционното предложение:
1. Резюме на предложението.
2. Доказване на необходимостта от инвестиционното предложение.
3. Връзка с други съществуващи и одобрени с устройствен или друг план дейности.
4. Подробна информация за разгледани алтернативи.
5. Местоположение на площадката, включително необходима площ за временни дейности по време на строителството.
6. Описание на основните процеси (по проспектни данни), капацитет.
7. Схема на нова или промяна на съществуваща пътна инфраструктура.
8. Програма за дейностите, включително за строителство, експлоатация и фазите на закриване, възстановяване и последващо използване.
9. Предлагани методи за строителство.
10. Природни ресурси, предвидени за използване по време на строителството и експлоатацията.
11. Отпадъци, които се очаква да се генерират - видове, количества и начин на третиране.
12. Информация за разгледани мерки за намаляване на отрицателните въздействия върху околната среда.
13. Други дейности, свързани с инвестиционното предложение (например добив на строителни материали, нов водопровод, добив или пренасяне на енергия, жилищно строителство, третиране на отпадъчните води).
14. Необходимост от други разрешителни, свързани с инвестиционното предложение.
15. (Нова, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Замърсяване и дискомфорт на околната среда.
16. (Нова, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Риск от инциденти.

III. Местоположение на инвестиционното предложение
1. План, карти и снимки, показващи границите на инвестиционното предложение, даващи информация за физическите, природните и антропогенните характеристики, както и за разположените в близост елементи от Националната екологична мрежа.
2. Съществуващите ползватели на земи и приспособяването им към площадката или трасето на обекта на инвестиционното предложение и бъдещи планирани ползватели на земи.
3. Зониране или земеползване съобразно одобрени планове.
4. Чувствителни територии, в т.ч. чувствителни зони, уязвими зони, защитени зони, санитарно-охранителни зони и др.; Национална екологична мрежа.
4а. (Нова, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Качеството и регенеративната способност на природните ресурси.
5. Подробна информация за всички разгледани алтернативи за местоположение.

IV. Характеристики на потенциалното въздействие (кратко описание на възможните въздействия вследствие на реализацията на инвестиционното предложение):
1. Въздействие върху хората и тяхното здраве, земеползването, материалните активи, атмосферния въздух, атмосферата, водите, почвата, земните недра, ландшафта, природните обекти, минералното разнообразие, биологичното разнообразие и неговите елементи и защитените територии на единични и групови паметници на културата, както и очакваното въздействие от естествени и антропогенни вещества и процеси, различните видове отпадъци и техните местонахождения, рисковите енергийни източници - шумове, вибрации, радиации, както и някои генетично модифицирани организми.
2. Въздействие върху елементи от Националната екологична мрежа, включително на разположените в близост до обекта на инвестиционното предложение.
3. Вид на въздействието (пряко, непряко, вторично, кумулативно, краткотрайно, средно- и дълготрайно, постоянно и временно, положително и отрицателно).
4. Обхват на въздействието - географски район; засегнато население; населени места (наименование, вид - град, село, курортно селище, брой жители и др.).
5. Вероятност на поява на въздействието.
6. Продължителност, честота и обратимост на въздействието.
7. Мерки, които е необходимо да се включат в инвестиционното предложение, свързани с предотвратяване, намаляване или компенсиране на значителните отрицателни въздействия върху околната среда.
8. Трансграничен характер на въздействията.

Приложение № 2а
към
чл. 11, ал. 1, т. 4
(Ново, ДВ, бр. 3 от 2006 г.)

Образец на план за изпълнение на мерките

№ по
ред

Мерки

Период/фаза

Резултат на изпълнение

Приложение № 3
към
чл. 17, ал. 1, т. 2
(Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.)

Образец на обява за среща за обществено обсъждане
...............................................,
(име на възложителя, седалище)

на основание чл.97, ал. 3 във връзка с чл.81, ал. 1, т. 2 от Закона за
опазване на околната среда УВЕДОМЯВА всички заинтересувани физически и
юридически лица, че е организирана среща/срещи за обществено обсъждане на
доклад за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) за
инвестиционно предложение:
..........................................................................
Срещата/срещите ще се проведе/проведат на ....... (дата), от .........часа,
в ......................................................... (място, адрес).
Докладът за ОВОС е на разположение на интересуващите се всеки работен
ден от .......... до .......... часа в община (район, кметство) .........,
МОСВ/РИОСВ и ....................... (при осигурено място от възложителя).
Писмени становища могат да се предоставят ...........................
(място, посочено от възложителя) или на срещата/срещите за обществено
обсъждане. З
а контакти по общественото обсъждане от страна на възложителя:

...........................
(име, телефон за връзка)

Приложение № 4
към чл. 19, ал. 3
(Изм. и доп., ДВ, бр. 3 от 2006 г.)

Образци на решение по ОВОС
А. Образец на решение по ОВОС за одобряване
на инвестиционно предложение по чл. 19, ал. 1

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
МИНИСТЕРСТВО НА ОКОЛНАТА
СРЕДА И ВОДИТЕ/
РЕГИОНАЛНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ОКОЛНАТА
СРЕДА И ВОДИТЕ - ГР. ...................
адрес:......................................

Р Е Ш Е Н И Е
№ .......-......./200... г.
по оценка на въздействието върху околната среда

На основание чл.99, ал. 2 от Закона за опазване на околната среда и чл.19, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда

О Д О Б Р Я В А М

Осъществяването на инвестиционно предложение: …………………………………….
………………………………………………………………………………………………..
възложител: …………………………………………………………………………………
местожителство/седалище: ………………………………………….……………………,
поради следните мотиви: ……………………………….…………………………………

и при следните условия:
I. За фазата на проектиране: ……………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
II. По време на строителството: …………………………………………….…………
………………………………………………………………………………………………
III. По време на експлоатация и извеждане от експлоатация: ……………………… ………………………………………………………………………………………………
IV. Приложение: План за изпълнение на мерките по чл.96, ал. 1, т. 6 ЗООС.

На основание чл.99, ал. 8 от Закона за опазване на околната среда решението по ОВОС губи правно действие, ако в срок 5 години от датата на издаването му не е започнало осъществяването на инвестиционното предложение.
Заинтересуваните лица могат да обжалват решението по реда на Закона за административното производство и Закона за Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му по чл.99, ал. 4 от Закона за опазване на околната среда.
При промяна на възложителя новият възложител съгласно чл.99, ал. 7 от Закона за опазване на околната среда задължително трябва да уведоми МОСВ/РИОСВ - гр. ................
При констатиране неизпълнение на условията в решението по ОВОС виновните лица носят отговорност по чл.166, т. 2 от Закона за опазване на околната среда.

Дата: .............

Министър/Директор:

Б. Образец на решение по ОВОС за неодобряване
на инвестиционно предложение по чл. 19, ал. 2

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
МИНИСТЕРСТВО НА ОКОЛНАТА
СРЕДА И ВОДИТЕ/
РЕГИОНАЛНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ОКОЛНАТА
СРЕДА И ВОДИТЕ - ГР. ...................
адрес:......................................

Р Е Ш Е Н И Е
№ .......-......./200... г.
по оценка на въздействието върху околната среда

На основание чл.99, ал. 2 от Закона за опазване на околната среда и чл.19, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда

Н Е О Д О Б Р Я В А М

Осъществяването на инвестиционно предложение: …………………………………….
………………………………………………………………………………………………..
възложител: …………………………………………………………………………………
местожителство/седалище: ………………………………………….……………………,
поради следните мотиви: ……………………………….…………………………………
………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………..

Заинтересуваните лица могат да обжалват решението по реда на Закона за административното производство и Закона за Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му по чл.99, ал. 4 от Закона за опазване на околната среда.

Дата: .............

Министър/Директор:

Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив