Наредба за условията и реда за издаване на комплексни разрешителни

МС

Държавен вестник брой: 4

Година: 2006

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 13.01.2006

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1.
(1) (Доп., ДВ, бр. 105 от 2005 г.) С наредбата се регламентират условията и редът за издаване на комплексни разрешителни за изграждането и експлоатацията на нови и експлоатацията на действащи инсталации и съоръжения, както и при съществената им промяна за категориите промишлени дейности по приложение № 4 към Закона за опазване на околната среда (ЗООС).
(2) С наредбата се определят и:
1. (изм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.) съдържанието и формата на заявленията за комплексни разрешителни;
2. редът и начинът за определяне на най-добрите налични техники (НДНТ);
3. (изм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.) редът и начинът за преразглеждане, изменение и актуализиране на издадени комплексни разрешителни;
4. редът и начинът на отчитане на емисиите на вредни вещества;
5. съдържанието на мониторинга по чл.123, ал. 1, т. 3 ЗООС, включително към процедурите за мониторинг и задължението за предоставяне на съответната информация за органите, отговорни за налагане на съответствието по чл.128 ЗООС.
(3) Наредбата се прилага и по отношение на инсталации и съоръжения извън обхвата на приложение № 4 към ЗООС в случай на постъпило писмено заявление за издаване на комплексно разрешително от съответния оператор.

Чл. 2.
(1) Комплексно разрешително се издава по следния начин:
1. подаване на заявление за издаване на комплексно разрешително;
2. разглеждане и проверка на постъпилото заявление, допълване на заявлението при необходимост и осигуряване достъп на заинтересуваните лица до заявлението, включително в държавите, засегнати от дейността на инсталациите в случай на трансграничен пренос;
3. издаване на комплексното разрешително и осигуряване достъп на заинтересуваните лица до разрешителното, включително в държавите, засегнати от дейността на инсталациите в случай на трансграничен пренос.
(2) При разглеждане на постъпилото заявление по ал. 1, т. 2 компетентният орган проверява дали операторът е планирал предприемането на необходимите мерки за предотвратяване и контрол на замърсяването съгласно изискванията на наредбата, като обръща внимание на следните критерии:
1. оценка на възможностите за намаляване потреблението на енергия и суровини;
2. оценка на мерките за оптимизиране на производствения процес;
3. оценка на мерките за предотвратяване образуването на отпадъци, а където това е невъзможно - на потенциала за тяхното оползотворяване.
(3) Компетентният орган по чл.120 ЗООС издава комплексното разрешително, след като установи, че:
1. операторът е планирал предприемането на необходимите мерки за предотвратяване и контрол на замърсяването чрез прилагане на най-добрите налични техники по смисъла на ЗООС;
2. след изпълнението на програмата за привеждане в съответствие на действащите инсталации и съоръжения експлоатацията им няма да предизвика нарушаване на нормите за качество на околната среда.

Глава втора
ОПРЕДЕЛЯНЕ НА НАЙ-ДОБРИ НАЛИЧНИ ТЕХНИКИ
(Загл. изм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.)

Чл. 3.
(1) (Нова, ДВ, бр. 105 от 2005 г.) Операторът на инсталация по приложение № 4 към ЗООС определя Най-добрите налични техники (НДНТ).
(2) (Предишна ал. 1, ДВ, бр. 105 от 2005 г.) При определяне на НДНТ за категории промишлени дейности или конкретна дейност трябва да се вземе предвид следното:
1. използването на нискоотпадъчна технология;
2. използването на по-малко опасни вещества;
3. оползотворяването на генерираните и използваните в процеса вещества и на отпадъци, където това е възможно;
4. сравнимите процеси, съоръжения или методи на експлоатация, прилагани успешно в промишлен мащаб; 5. технологичният напредък и промените в научните познания и разбирания;
6. видът, количеството и въздействието на изпусканите емисии;
7. датата за пускане в експлоатация на нови или действащи инсталации;
8. периодът, необходим за внедряване на най-добрите налични техники;
9. видът и ефективното потребление на използваните в процесите суровини (включително водата) и енергия;
10. необходимостта от предотвратяване или намаляване до минимум на общото въздействие на емисиите върху околната среда;
11. необходимостта от предотвратяване на аварии и свеждане до минимум на последствията за околната среда.
(3) (Предишна ал. 2, ДВ, бр. 105 от 2005 г.) При определяне на НДНТ съобразно принципите по ал. 1 се вземат предвид и вероятните разходи и ползи от въвеждането на дадена мярка, както и спазването на принципите по чл.3, т. 2 и 3 ЗООС.

Чл. 4. (Отм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.).

Чл. 5. (Отм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.).

Чл. 6. (Отм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.).

Чл. 7. (Отм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.).

Глава трета
ПОДАВАНЕ НА ЗАЯВЛЕНИЕ ЗА ИЗДАВАНЕ НА КОМПЛЕКСНО РАЗРЕШИТЕЛНО
(Загл. изм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.)

Чл. 8.
(1) (Доп., ДВ, бр. 105 от 2005 г.) Операторите на действащи инсталации и съоръжения, по отношение на които се прилага чл.117, ал. 1 ЗООС, подават в Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС) заявленията за издаване на комплексно разрешително в съответните срокове съгласно графика по приложение № 2.
(2) (Изм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.) Заявленията за издаване на комплексно разрешително за изграждане на нови или при съществена промяна на действащи инсталации и съоръжения по приложение № 4 към ЗООС се подават в ИАОС.
(3) За инсталациите и съоръженията извън приложение № 4 към ЗООС по чл.117, ал. 3 ЗООС заявлението за издаване на комплексно разрешително се подава в регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ), на чиято територия се намира съответната инсталация или съоръжение.
(4) Заявленията за издаване на комплексно разрешително се подават на електронен и хартиен носител, като заявленията на хартиен носител са в два еднообразни екземпляра, със съдържанието и формата, определени в приложение № 3, заедно със съответните документи и декларация за достоверност на данните, изискуеми съгласно същото приложение.
(5) При наличие на издадено решение по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) или на преценка за неизвършване на ОВОС те се представят заедно със заявлението. Резултатите от извършената ОВОС могат да се включат в него.
(6) Заявлението за издаване на комплексно разрешително за експлоатацията на действащи инсталации и съоръжения задължително съдържа и проект на програма за привеждане в съответствие със съдържанието и формата, определени в приложение № 4, както и план за собствен мониторинг в съответствие с нормативната уредба по околна среда.
(7) (Изм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.) Към заявлението се прилагат копия на актуално разрешително за водоползване и/или договор с водоснабдително дружество и документ за платена такса за издаване на комплексно разрешително.

Чл. 9.
(1) (Доп., ДВ, бр. 105 от 2005 г.) При наличие на държавна, служебна или друга защитена от закона тайна операторът я представя на компетентния орган при условията и по реда на Закона за защита на класифицираната информация (ЗЗКИ).
(2) (Изм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.) Компетентният орган взема необходимите мерки за запазване на тайната съгласно изискванията на ЗЗКИ.

Глава четвърта
РАЗГЛЕЖДАНЕ И ПРОВЕРКА НА ЗАЯВЛЕНИЕТО ЗА ИЗДАВАНЕ НА КОМПЛЕКСНО РАЗРЕШИТЕЛНО

Чл. 10.
(1) В случаите по чл.117, ал. 1 и 2 ЗООС в срок 45 дни след приемането на заявлението за разглеждане ИАОС съвместно със съответните РИОСВ и басейновата дирекция проверява доколко съдържанието и формата му отговарят на изискванията по приложение № 3, както и дали е подадено в срок.
(2) В случаите по чл.117, ал. 3 ЗООС в срок 30 дни след приемането на заявлението за разглеждане РИОСВ съвместно със съответната басейнова дирекция проверява спазването на изискванията по приложение № 3.
(3) (Доп., ДВ, бр. 105 от 2005 г.) В срок 30 дни след проверката по ал. 1 и 2 упълномощените със заповед длъжностни лица от Министерството на околната среда и водите (МОСВ), ИАОС или съответната РИОСВ и/или басейновата дирекция могат да извършват проверка на място за съответствие с изложените в заявлението данни и информация. За извършената проверка се съставя протокол, който се прилага към заявлението.
(4) (Попр., ДВ, бр. 29 от 2003 г.; изм., бр. 105 от 2005 г.) Когато в резултат на проверката по ал. 1 и 2 се установи, че заявлението е непълно и не отговаря на изискванията на приложение № 3, или в резултат на проверката по ал. 3 се установят несъответствия, компетентният орган по разглеждане на заявлението изисква от оператора допълнено заявление, като изпраща указания за допълнително необходимата информация, която да бъде включена в него, както и основанието за изискваната информация. Допълненото заявление трябва да се подаде отново на съответния компетентен орган в срок 30 дни след връщането му.

Чл. 11.
(1) В срок 7 дни от подаване на заявлението, което отговаря на изискванията на наредбата, или от отстраняването на непълнотите в случаите по чл. 10, ал. 4 компетентният орган по разглеждане на заявлението уведомява писмено оператора на инсталацията или съоръжението за този факт. С писмото се изисква операторът да представи заявлението в два еднообразни екземпляра в писмена форма и един на електронен носител. Операторът предоставя екземпляр (екземпляри) и на общината (общините) по местонахождението на инсталацията.
(2) (Изм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.) В срок 14 дни от получаване на екземплярите по ал. 1 компетентният орган по разглеждане на заявлението и общината го предоставят на обществен достъп при условията на равнопоставеност. Процедурата и условията за достъп до заявлението се публикуват в един национален ежедневник, в един местен вестник и на страницата на МОСВ в Интернет. Общественият достъп до заявлението се предоставя в продължение на един месец.
(3) (Доп., ДВ, бр. 105 от 2005 г.) При подадено заявление за издаване на комплексно разрешително от оператор на инсталация или съоръжение, които могат да предизвикат трансграничен пренос на замърсяване, министърът на околната среда и водите предоставя заявлението по дипломатически път или по друг договорен или приет между държавите начин за осигуряване на обществен достъп в засегнатата страна.
(4) (Изм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.; попр., бр. 4 от 2006 г.) В случай че срокът по чл. 10, ал. 4 не бъде спазен или представеното допълнено заявление не отговаря на изискванията на наредбата, компетентният орган по разглеждане на заявлението предлага на органа по чл. 120 ЗООС да не издаде комплексно разрешително по смисъла на чл.123, ал. 4 ЗООС.

Глава пета
ИЗДАВАНЕ НА КОМПЛЕКСНО РАЗРЕШИТЕЛНО

Чл. 12.
(1) Компетентният орган по разглеждане на заявлението изготвя техническа оценка, която обосновава приложимите условия за изграждане и експлоатация на дадена инсталация или съоръжение с посочване на съответните НДНТ.
(2) В техническата оценка се включва информация за приетите и неприетите забележки, разясняване и възражения на представители на обществеността в страната или извън нея в случаите на трансграничен пренос. Посочва се и кои от тях са послужили за определяне на условията, при които да се издаде комплексното разрешително.

Чл. 13.
(1) Комплексното разрешително по чл.117 ЗООС се издава от органа по чл.120 ЗООС със съдържанието и формата съгласно приложение № 5.
(2) Основните групи замърсяващи вещества, които трябва да се вземат предвид при определянето на норми за допустими емисионни стойности и/или индивидуални емисионни ограничения, се определят в списък-приложение № 6.
(3) (Нова, ДВ, бр. 105 от 2005 г.) Комплексното разрешително отразява съответно резултатите от извършена ОВОС, в т.ч. заключенията от доклада за ОВОС и условията в решението по ОВОС.

Чл. 14. Проектът за комплексното разрешително се изготвя от ИАОС в случаите по чл.117, ал. 1 и 2 ЗООС и от РИОСВ - в случаите по чл.117, ал. 3 ЗООС.

Чл. 15.
(1) Изготвеният проект на комплексно разрешително в срок 30 дни се съгласува:
1. в случаите по чл.117, ал. 1 и 2 - с МОСВ и съответните РИОСВ и басейнова дирекция;
2. в случаите по чл.117, ал. 3 - със съответната басейнова дирекция.
(2) След съгласуване на проекта по ал. 1 компетентният орган в срок 7 дни писмено уведомява оператора за изготвения проект, като му изпраща екземпляр от него.
(3) Едновременно с уведомяването на оператора компетентният орган публикува съобщение на страницата си в Интернет, че е изготвен проект на комплексно разрешително за инсталация или съоръжение. В публикацията се посочва начинът за осигуряване на обществен достъп и за предоставяне на забележки, разяснения и възражения.
(4) В срока по ал. 2 компетентният орган уведомява съответната община по местонахождението на инсталацията или съоръжението, като й изпраща екземпляр от проекта на комплексното разрешително. Общината оповестява и осигурява при равнопоставеност в срока по чл.126 ЗООС обществен достъп до проекта на комплексното разрешително.
(5) (Изм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.) В срок един месец от получаването на съобщението, че е изготвен проектът на комплексното разрешително, операторът има право да направи забележки, разяснения и възражения по него до компетентния орган.
(6) Когато в срока по ал. 4 и 5 не постъпят забележки, разяснения и възражения по предложения проект за комплексно разрешително, компетентният орган издава комплексно разрешително за дейността на инсталацията или съоръжението на името на оператора.
(7) Когато в срока по ал. 4 и 5 постъпят забележки, разяснения и възражения по предложения проект за комплексно разрешително, те се разглеждат от ИАОС, съответно от РИОСВ, като могат да бъдат насрочени и проведени консултации за обсъждане и оценка на забележките, разясненията и възраженията със заинтересуваните страни.
(8) След приключване на разглеждането на постъпилите забележки, разяснения и възражения по ал. 7 ИАОС, съответно РИОСВ, изисква от оператора да представи актуализирана програма за привеждане в съответствие, като писмено посочва мерките, които да бъдат включени в нея, и сроковете за тяхното изпълнение. В писмото се указва и срокът за представянето на програмата.

Чл. 16.
(1) В случай че са спазени изискванията на глава седма, раздел II от ЗООС и на наредбата, в срок 7 дни органът по разглеждане на заявлението предлага на органа по чл.120 ЗООС да издаде комплексно разрешително по чл.117 ЗООС.
(2) В случай че операторът не може да осигури необходимите условия, които да гарантират съответствието на инсталацията с изискванията на закона, компетентният орган отказва с решение издаването на комплексно разрешително съгласно чл.123, ал. 4 ЗООС, за което уведомява органа, компетентен по издаване на разрешение за строеж.
(3) Гарантиране на съответствието по ал. 2 за действащи инсталации и съоръжения се осъществява по и доказва чрез програмата за привеждане в съответствие във вида и формата, определени в приложение № 4. Програмата съдържа дейности за изпълнение на условията и сроковете в комплексното разрешително.
(4) В случаите по ал. 2, когато несъответствието с изискванията по чл.123, ал. 3 ЗООС бъде отстранено, операторът има право да подаде до компетентния орган ново заявление за издаването на комплексно разрешително по чл.117 ЗООС.

Чл. 17.
(1) Министърът на околната среда и водите, съответно директорът на РИОСВ, издава комплексното разрешително по чл.117 в 3 екземпляра на хартиен носител и един екземпляр се записва на електронен носител.
(2) В срок 14 дни от издаването на комплексното разрешително на оператора се предава един оригинал на хартиен носител. От оригиналните екземпляри на комплексното разрешително могат да бъдат издавани преписи по съответния ред.
(3) (Изм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.) В срока по ал. 2 екземпляр от комплексното разрешително на хартиен и електронен носител се предава в ИАОС, съответната РИОСВ и/или басейнова дирекция за контрол по изпълнението на условията и сроковете в издадените комплексни разрешителни.

Глава шеста
ПРЕРАЗГЛЕЖДАНЕ, ИЗМЕНЕНИЕ И АКТУАЛИЗИРАНЕ НА КОМПЛЕКСНИ РАЗРЕШИТЕЛНИ
(Изм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.)

Чл. 18.
(1) Министърът на околната среда и водите, съответно директорът на РИОСВ, започва преразглеждане на комплексно разрешително, като писмено уведомява оператора на инсталацията:
1. (попр., ДВ, бр. 4 от 2006 г.) в случаите по чл.124, ал. 2 ЗООС - периодично, в срока по ал. 2, въз основа на изискана от оператора информация съгласно образец - приложение № 7;
2. в случаите по чл.124, ал. 3, т. 1 ЗООС - незабавно, въз основа на констатирано значително замърсяване на околната среда, включително при регистрирано нарушаване на установените норми за качество на околната среда, причинено от дейността на инсталацията;
3. в случаите по чл.124, ал. 3, т. 2 ЗООС - до 30 дни от представяне на информацията по приложение № 7 и доказателства за прилагането на НДНТ;
4. в останалите случаи по чл.124, ал. 3 ЗООС - съобразно график на МОСВ, въз основа на писмени доказателства за наличие на обстоятелствата в тези случаи.
(2) При преразглеждането компетентният орган по чл. 120 ЗООС въз основа на протокол от проведена среща за консултации с оператора преценява необходимостта от:
1. изменение на условията в разрешителното - в случаите по чл.124, ал. 3, т. 1 ЗООС;
2. актуализиране на комплексното разрешително - в случаите по чл.124, ал. 2 и ал. 3, т. 2, 3, 4 и 5 ЗООС.
(3) Протоколът по ал. 2 се съставя от представител на компетентния орган по чл.120 ЗООС.
(4) При необходимост компетентният орган организира проверка на място на упълномощени със заповед длъжностни лица от ИАОС, съответната РИОСВ и басейнова дирекция.
(5) В срок 20 дни от срещата за консултации по ал. 2 компетентният орган приключва преразглеждането и уведомява писмено оператора за своята преценка.

Чл. 19.
(1) В срок един месец от уведомяването по чл. 18, ал. 5 операторът на инсталацията подава в ИАОС или РИОСВ заявление за изменение на комплексно разрешително, което съдържа:
1. информация за причините, довели до замърсяването, в случаите по чл. 18, ал. 1, т. 2;
2. предложение за мерки за преустановяване на замърсяването;
3. оценка на съответствието на предлаганите мерки с НДНТ.
(2) Заявлението за изменение на комплексно разрешително се подава на хартиен и електронен носител, като заявлението на хартиен носител е в два еднообразни екземпляра.
(3) При наличие на държавна, служебна или друга защитена от закона тайна операторът я представя на компетентния орган при условията и по реда на ЗЗКИ.
(4) Компетентният орган взема необходимите мерки за запазване на тайната съгласно изискванията на ЗЗКИ.
(5) Компетентният орган предоставя заявлението на обществен достъп едновременно с проекта за изменение на комплексното разрешително.

Чл. 19а.
(1) До два месеца от уведомяването по чл. 18, ал. 5 компетентният орган по разглеждане на заявлението изготвя проект за изменение на комплексното разрешително, в т.ч. техническа оценка, обосноваваща приложимите условия за преустановяване на замърсяването.
(2) Проектът по ал. 1 се съобразява със заявлението на оператора в случаите, когато заявлението е представено в срока по чл. 19, ал. 1.
(3) Измененото комплексно разрешително се издава от органа по чл.120 ЗООС със съдържанието и формата съгласно приложение № 5, като задължително съдържа условия за преустановяване на замърсяването.
(4) Съгласуването на проекта по ал. 1 и осигуряването на обществен достъп се извършват по реда на чл. 15.
(5) В срок 14 дни от приключване на обществения достъп изпълнителният директор на ИАОС предлага на органа по чл.120 ЗООС да измени комплексното разрешително.
(6) Министърът на околната среда и водите, съответно директорът на РИОСВ, издава измененото комплексно разрешително под същия номер, под който е издадено първото комплексно разрешително, с датата, на която е завършило изменението му, в 3 екземпляра на хартиен носител и един екземпляр - на електронен носител.
(7) Предаването на измененото комплексно разрешително на оператора, ИАОС и съответните РИОСВ и басейнова дирекция се извършва по реда на чл. 17, ал. 2 и 3.

Чл. 19б.
(1) В срок един месец от уведомяването по чл. 18, ал. 5 ИАОС или РИОСВ изготвя проект за актуализиране на комплексното разрешително.
(2) При необходимост ИАОС или РИОСВ провежда консултации по проекта по ал. 1 с оператора на инсталацията.
(3) В срок 45 дни от уведомяването по чл. 18, ал. 5 изпълнителният директор на ИАОС предлага на органа по чл.120 ЗООС да актуализира комплексното разрешително.
(4) Компетентният орган актуализира комплексното разрешително в срок два месеца от уведомяването по чл. 18, ал. 5.
(5) Министърът на околната среда и водите, съответно директорът на РИОСВ, издава актуализираното комплексно разрешително под същия номер, под който е издадено първото комплексно разрешително, с датата, на която е завършило актуализирането му, в 3 екземпляра на хартиен носител и един екземпляр - на електронен носител.
(6) Предаването на актуализираното комплексно разрешително на оператора, ИАОС и съответните РИОСВ и басейнова дирекция се извършва по реда на чл. 17, ал. 2 и 3.

Глава седма
ПРИЛАГАНЕ И КОНТРОЛ НА КОМПЛЕКСНОТО РАЗРЕШИТЕЛНО

Чл. 20.
(1) Условията за извършване на мониторинг по чл.123, ал. 1, т. 3 ЗООС, както и редът и начинът за отчитане на емисиите на вредни вещества се записват и в текста на комплексното разрешително.
(2) Редът и начинът за извършване на собствен мониторинг от оператора на инсталацията или съоръжението се определят в комплексното разрешително във връзка с условията, залегнали в него, като се посочват параметрите, подлежащи на контрол, местата, от които се вземат проби, честотата и методите на извършване на съответните измервания, както и изискванията за съхраняване на събраните данни.

Чл. 21. (Доп., ДВ, бр. 105 от 2005 г.) Операторът на инсталацията или съоръжението представя на РИОСВ и басейновата дирекция, на чиято територия осъществява дейността си, годишния доклад по чл.125, т. 5 ЗООС в срок до 31 март на съответната година, следваща годината, за която се отнася докладът, на хартиен и електронен носител.

Чл. 22.
(1) Министърът на околната среда и водите утвърждава методика за реда и начина за контрол на комплексното разрешително. Методиката съдържа образец на годишен доклад по чл.125, т. 5 ЗООС.
(2) Проверките във връзка с осъществяването на контрола по ал. 1 се извършват съвместно от РИОСВ и басейновата дирекция по местонахождението на дадената инсталация или съоръжение.

Глава осма
ПУБЛИЧНИ РЕГИСТРИ

Чл. 23.
(1) В публичния регистър по чл.129 ЗООС се създават поименни партиди на задължените по наредбата оператори, като в тези партиди се съхранява информация за издаването, преразглеждането и изменението на комплексното разрешително.
(2) Достъпът за преглеждане на информацията, въведена в регистъра, се осигурява чрез страницата на МОСВ в Интернет.
(3) (Изм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.) Към регистъра се води списък на документите, свързани с издаването, преразглеждането, актуализирането и изменението на комплексните разрешителни, включително техническата оценка.
(4) Достъпът до наличните документи по ал. 3 е по реда на ЗООС.

Чл. 24.
(1) Данни за създаването и поддържането на регистъра по чл.130 ЗООС се събират от годишните доклади по чл.125, т. 5 ЗООС.
(2) Районните инспекции по околната среда и водите изпращат ежегодно по електронен път в ИАОС екземплярите от годишните доклади по чл.125, т. 5 ЗООС, изготвяни от операторите на инсталации.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 1. Наредбата се приема на основание чл.119, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда.

§ 2.
(1) В срок до един месец от влизането в сила на наредбата операторите, на които е издадено пилотно комплексно разрешително, или операторите, подали заявление за издаване до 31 декември 2002 г., могат писмено да потвърдят готовността си за издаване на комплексно разрешително по чл.117 ЗООС преди срока, посочен в графика по приложение № 2.
(2) Срокът за разглеждане на заявлението за издаване на комплексно разрешително по ал. 1 се определя от министъра на околната среда и водите.

§ 3. (Изм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.) . Министърът на околната среда и водите утвърждава методики за подпомагане на операторите на действащи и на нови инсталации и дава указания по прилагането на наредбата.

Приложение № 1
към
чл. 4, ал. 2
(Отм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.)

Приложение № 2
към
чл. 8, ал. 1 и § 2, ал. 1
(Изм., ДВ, бр. 105 от 2005 г.)

График за подаване на заявления за издаване на комплексни разрешителни

Дейности Срок
ден/месец/година
1. Енергийно стопанство
1.1. Горивни инсталации с номинална топлинна мощност, превишаваща 50 MW от 1.I.2004 г. до 31.III.2004 г.
1.2. Рафинерии за суров нефт и газ от 1.VII.2003 г. до 30.IХ.2003 г.
1.3. Коксови пещи от 1.I.2005 г. до 31.III.2005 г.
1.4. Заводи за газифициране и втечняване на въглища от 1.I.2007 г. до 31.I.2007 г.
2. Производство и обработване на метали
2.1. Инсталации за пържене и агломериране на метални руди
(включително серосъдържащи руди)
от 1.I.2005 г. до 31.III.2005 г.
2.2. Инсталации за производство на чугун и стомана (първично или вторично топене), включително непрекъснато леене, с капацитет над 2,5 тона за час 1.I.2005 г. до 31.III.2005 г.
2.3. Инсталации за обработване на черни метали: от 1.I.2005 г. до 31.III.2005 г.
a) станове за горещо валцуване с капацитет над 20 тона нерафинирана стомана за час;
б) ковашки цехове с преси, чиято енергия превишава 50 килоджаула на преса, където използваната топлинна мощност превишава 20 MW;
в) защитни покрития от разтопен метал с консумация над 2 тона нерафинирана стомана за час
2.4. Леярни за черни метали с производствен капацитет над 20 тона дневно от 1.III.2005 г. до 31.V.2005 г.
2.5. Инсталации:
a) за производство на цветни нерафинирани метали от руди, обогатени продукти или отпадъци от метали чрез металургични, химични и електролитни процеси
от 1.I.2005 г. до 31.III.2005 г.
б) претопяване, включително сплавяване на цветни метали (рафи- ниране, леене в леярски цехове и др.), с топилен капацитет над 4 тона дневно за олово и за кадмий и 20 тона дневно - за всички останали метали
2.6. Инсталации за повърхностна обработка на метали и пластмаси чрез електролитни или химични процеси, при които обемът на ваните за обработка е над 30 м3 от 1.Х.2003 г. до 31.ХII.2003 г.
3. Производство на продукти от нерудни минерални суровини
3.1. Инсталации за производство на циментен клинкер в ротационни пещи с производствен капацитет над 500 тона дневно и за вар в рота- ционни пещи с производствен капацитет над 50 тона дневно или в други пещи с производствен капацитет над 50 тона дневно от 1.VII.2004 г. до 30.IХ.2004 г.
3.2. Инсталации за производство на азбест и производство на продукти на азбестова основа от 1.I.2004 г. до 31.III.2004 г.
3.3. Инсталации за производство на стъкло, включително стъклени влакна, с топилен капацитет над 20 тона дневно от 1.I.2004 г. до 31.III.2004 г.
3.4. Инсталации за разтопяване на минерални вещества, включително производство на минерални влакна, с топилен капацитет над 20 тона дневно 1.I.2004 г. до 31.III.2004 г.
3.5. Инсталации за изработване на керамични продукти чрез изпичане, по-конкретно покривни керемиди, тухли, огнеупорни тухли, плочи, каменинови или порцеланови изделия, с производствен капацитет над
75 тона дневно и/или с капацитет на пещта за изпичане над 4 м3 и с плътност на подреждане за една пещ над 300 кг/куб. м
от 1.IV.2004 г. до 30.VI.2004 г.
4. Химическа промишленост
4.1. Химически инсталации за производство на основни органични химически вещества, като:
а) въглеводороди (ациклични и циклични; наситени и ненаситени; алифатни и ароматни) от 1.VII.2003 г. до 30.IХ.2003 г.
б) кислородосъдържащи въглеводороди, като: алкохоли, алдехиди, кетони, карбоксилни киселини, естери, ацетати, етери, пероксиди, епоксидни смоли
в) серосъдържащи въглеводороди
г) азотосъдържащи въглеводороди, като: амини, амиди, съединения на тривалентния азот, нитрати, нитрити, нитрили, цианати, изоцианати
д) фосфоросъдържащи въглеводороди
е) халогеносъдържащи въглеводороди
ж) органометални съединения
з) пластмаси, полимерни синтетични влакна и влакна на целулозна основа
и) синтетичен каучук
к) багрила и пигменти
л) повърхностноактивни средства и повърхностноактивни вещества
4.2. Химически инсталации за производство на основни неорганични химически вещества, като:
а) газове: амоняк, хлор, хлороводород, флуор, флуороводород, въглеродни оксиди, съединения на сярата, азотни оксиди, водород, карбонилхлорид от 1.IV.2004 г. до 30.VI.2004 г.
б) киселини: хромова киселина, флуороводородна киселина, фосфорна киселина, азотна киселина, хлороводородна киселина, сярна киселина, олеум, сернисти киселини
в) основи: амониев хидроксид, калиев хидроксид, натриев хидроксид;
г) соли: амониев хлорид, калиев хлорат, калиев карбонат, натриев карбонат, перборати, сребърен нитрат
д) неметали, метални оксиди и други неорганични съединения, като: калциев карбид, силиций, силициев карбид
4.3. Химически инсталации за производство на фосфорни, азотни и калиеви торове (прости или смесени торове) от 1.VII.2003 г. до 30.IХ.2003 г.
4.4. Химически инсталации за производство на биоциди и основни продукти за защита на растенията от 1.VIII.2003 г. до 31.ХII.2003 г.
4.5. Инсталации, които използват химични и/или биологични процеси за производство на основни фармацевтични продукти от 1.VIII.2003 г. до 31.ХII.2003 г.
4.6. Химически инсталации за производство на експлозиви от 1.VIII.2004 г. до 31.ХII.2004 г.
5. Управление на отпадъците
5.1. Инсталации за обезвреждане или оползотворяване на опасни отпадъци по смисъла на § 1, т. 4 от допълнителните разпоредби на Закона за управление на отпадъците, включително за регенериране, преработка или обезвреждане на отработени масла, с капацитет над 10 тона отпадъци на денонощие и извършващи една или повече от следните дейности: от 1.I.2007 г. до 31.I.2007 г.
5.1.1. всяка от дейностите по обезвреждане на опасни отпадъци
5.1.2. една или повече от следните дейности по оползотворяване на опасни отпадъци:
а) пречистване или регенериране на разтворители
б) регенериране на киселини и основи
в) възстановяване на компоненти, използвани за намаляване на замърсявания
г) повторно рафиниране или друга повторна употреба на масла и нефтопродукти
д) използване като гориво или по друг начин за получаване на енергия
5.2. Инсталации за изгаряне на битови отпадъци по смисъла на § 1, т. 2 от допълнителните разпоредби на Закона за управление на отпадъците с капацитет над 3 тона на час от 1.I.2007 г. до 31.I.2007 г.
5.3. Инсталации за обезвреждане на неопасни отпадъци, включително производствени и битови, с капацитет над 50 тона на денонощие, извършващи дейностите: от 1.I.2007 г. до 31.I.2007 г.
5.3.1. биологично третиране, при което се образуват крайни съедине- ния или смеси, които подлежат на обезвреждане
5.3.2. физико-химично третиране (например изпарение, сушене, калциниране и други), при което се образуват крайни съединения или смеси, които подлежат на обезвреждане
5.4. Депа, приемащи над 10 тона отпадъци на денонощие или с общ капацитет над 25 000 тона, с изключение на депата за инертни отпадъци от 1.Х.2006 г. до 31.ХII.2006 г.
6. Други дейности
6.1. Промишлени инсталации за производство на: от 1.I.2005 г. до 31.III.2005 г.
а) целулоза от дървесина или други влакнести материали
б) хартия и картон с производствен капацитет над 20 тона дневно
6.2. Инсталации за предварителна обработка (дейности, като измиване, избелване, мерсеризиране) или багрене на влакна и/или текстил с капацитет над 10 тона дневно от 1.IV.2005 г. до 31.V.2005 г.
6.3. Инсталации за дъбене на необработени и сурови кожи с капацитет над 12 тона готова продукция дневно от 1.VII.2005 г. до 30.IХ.2005 г.
6.4. а) Кланици с производствен капацитет над 50 тона трупно месо дневно от 1.IV.2006 г. до 30.VI.2006 г.
6.4. б) Инсталации за обработване и преработване на суровини за производство на хранителни продукти: от 1.IV.2006 г. до 30.VI.2006 г.
ТМ животински суровини (без мляко) с производствен капацитет над 75 тона готова продукция дневно ТМ зеленчукови суровини с производствен капацитет над 300 тона готова продукция дневно (средна стойност за тримесечие)
6.4. в) Инсталации за обработване и преработване на мляко с количество постъпващо мляко над 200 тона дневно (средна стойност за година) от 1.IV.2006 г. до 30.VI.2006 г.
6.5. Инсталации за обезвреждане или оползотворяване на животински трупове и животински отпадъци с капацитет над 10 тона дневно от 1.IV.2006 г. до 30.VI.2006 г.
6.6. Инсталации за интензивно отглеждане на птици или свине с повече от: от 1.IV.2006 г. до 30.VI.2006 г.
а) 40 000 места за птици
б) 2000 места за свине за угояване (над 30 кг), или
в) 750 места за свине майки
6.7. Инсталации за повърхностно третиране на вещества, предмети или продукти с използване на органични разтворители, по-конкретно за апретиране, щамповане, грундиране, обезмасляване, придаване на водонепромокаемост, оразмеряване, боядисване, почистване или импрегниране, с консумация на органични разтворители над 150 кг на час или над 200 тона годишно от 1.VII.2003 г. до 30.IХ.2003 г.
6.8. Инсталации за производство на въглерод или електрографит чрез изгаряне или графитизиране от 1.I.2007 г. до 31.I.2007 г.

Приложение № 3
към
чл. 8, ал. 4 и чл. 10

Заявление за издаване на комплексно разрешително

(Образец)

I. Нетехническо резюме на заявление за издаване на комплексно разрешително.
A. Обща информация.
1. По заявлението.
2. По дейността, за която се подава заявление.
2.1.1. Наименование, адрес, телефон, факс, e-mail на собственика на дейността.
2.1.2. Адрес за кореспонденция.
2.1.3. Адрес на централното управление.
2.1.4. Регистрационен номер.
2.1.5. Наименование и адрес на собственика (собствениците) на поземления имот, върху който са изградени или ще се изградят инсталациите и съоръженията.
2.1.6. Наименование и адрес на собственика (собствениците) на сградите в поземления имот, в който се осъществява или ще се осъществява дейността.
2.1.7. Име на оператора.
2.2. Категория на промишлената дейност съгласно приложение № 4 към ЗООС.
2.3. Служители (Капиталови разходи).
2.3.1. Брой на служителите, съществуващи съоръжения.
2.3.2. Общи капиталови разходи.
Б. Резюме и разрешителни.
1. Кратко описание на дейността, за която се подава заявление.
1.1. Кратко описание на дейността.
1.2. Посочва се броят на работните часове и дни в рамките на една седмица за дейността.
1.3. Планирана дата за начало на строителните работи.
1.4. Производствен капацитет и планиран обем на годишно производство.
1.5. Планирана дата на пускане в експлоатация.
1.6. Транспортиране на суровини, спомагателни материали, продукти и персонал от и до предприятието. 1.7. Обобщени схеми, представящи планираната употреба на суровини, спомагателни материали, вода и енергия.
1.8. Информация, описваща използването на НДНТ и/или планираните действия, за достигане нивото на НДНТ.
1.9. Основание за подаване на заявление за издаване на комплексно разрешително.
1.10. Справка за нормативните актове, инструкциите, изчислителните програми (за оценка на приноса към концентрациите в околната среда), които са използвани при попълване на заявлението.
2. Разрешителни.
2.1. Компетентен орган по издаване на виза (скица) за проектиране и за издаване на разрешение за строеж.
2.1.1. Наименование, адрес, телефон, факс и e-mail на компетентния орган по издаване на виза (скица) за проектиране, на чиято територия се извършва или ще се извършва дейността.
2.1.2. Виза (скица) за проектиране.
2.1.3. Скица на поземления имот (по действащ кадастрален план) или извадка от действащ подробен устройствен план.
2.2. Пречиствателна станция, в която ще се третират отпадъчните води от дейността - в случай, че подателят на заявлението за издаване на комплексно разрешително предава отпадъчни води от работата на инсталациите за пречистване от друга фирма.
2.2.1. Наименование, адрес, факс, телефон, e-mail на дружеството, в чиято пречиствателна станция постъпват отпадъчните води.
2.2.2. Копие от схемата на канализацията с мястото/местата на включване на отпадъчните води към канализационната система на приемника им и копие от договора между подателя и съответната фирма. 2.3. Компетентен орган за речния басейн.
2.3.1. Наименование, адрес, телефон, факс, e-mail на Басейновата дирекция.
2.3.2. Копие от разрешителното за заустване на отпадъчните води със схема на канализацията и мястото/местата на заустване.
2.3.3. Копие от разрешителното за водоползване.
2.4. Решение за утвърждаване на окончателна площадка.
3. Кратък преглед на основното замърсяване на околната среда по отношение на:
3.1. Въздух.
3.2. Отпадъци.
3.3. Отпадъчни води.
3.4. Шум.
3.5. Риск.
4. Становища на заинтересуваните юридически лица към датата на подаване на заявлението.
II. Информация от заявлението за издаване на комплексно разрешително, която ще се оценява от компетентния орган, издаващ разрешителното.
1. Местоположение на площадката, за която се подава заявление за издаване на комплексно разрешително.
1.1. Наименование, пълен адрес, телефон, факс.
1.2. Лице за контакт.
1.3. Длъжност на лицето за контакти.
1.4. Скица на поземления имот (площадката) с регистър на координатите на характерните гранични точки в утвърдената в страната координатна система.
1.5. Извадка от устройствена схема или общ устройствен план, а когато такива не са изработвани - от топографска карта, на която да се нанесат границите на поземления имот (площадката).
1.6. Местоположение на всички сгради и дейности на територията, показани на извадка от действащ подробен устройствен план (застроително решение или генерален план).
1.7. Информация за връзките на площадката с инфраструктурата на областта и/или общината.
1.8. Информация за вида и начина на ползване на съседните площи.
2. Система за управление по околната среда.
3. Използване на най-добри налични техники.
3.1. Най-добрите налични техники, които са послужили за консултиране и са използвани за оценка на процеса.
3.2. Сравнение между прилаганото производство със съответната НДНТ.
3.2.1. Заместване на опасните вещества.
3.2.2. Технологичен процес.
4. Използвани ресурси.
4.1. Вода.
4.2. Енергия.
4.3. Суровини, спомагателни материали и горива.
4.3.1. Списък на резервоарите за съхранение.
5. Емисии във въздуха.
5.1. Съоръжения за пречистване на отпадъчни газове.
5.2. Емисии на отпадъчни газове от точкови източници.
5.3. Неорганизирани емисии.
5.4. Емисии на интензивно миришещи вещества във въздуха.
5.5. Въздействие на емисиите на вредни вещества върху качеството на атмосферния въздух.
5.6. Контрол и измервания.
6. Емисии на вредни и опасни вещества във водите.
6.1. Производствени отпадъчни води.
6.1.1. Пречиствателни съоръжения за производствени отпадъчни води.
6.1.2. Емисии.
6.1.3. Въздействие върху качеството на приемащите водни обекти.
6.1.4. Контрол и измерване.
6.2. Охлаждаща вода.
6.2.1. Пречиствателни съоръжения за охлаждащи води (след използването им за охлаждане).
6.2.2. Емисии.
6.2.3. Въздействие върху качеството на приемащите водни обекти.
6.2.4. Контрол и измерване.
6.3. Битово-фекални отпадъчни води.
6.3.1. Пречиствателни съоръжения за битово-фекални отпадъчни води.
6.3.2. Емисии.
6.3.3. Въздействие върху качеството на приемащите водни обекти. 6.3.4. Контрол и измерване.
6.4. Дъждовни води.
6.4.1. Разделяне на потоците на дъждовните води
6.4.2. Пречиствателни съоръжения за дъждовни води.
6.4.3. Емисии.
6.4.4. Въздействие върху качеството на приемащите водни обекти.
6.4.5. Контрол и измерване.
7. Дейности по управление на отпадъците.
7.1. Програма за управление на отпадъците.
7.2. Образуване на отпадъците.
7.3. Събиране и приемане на отпадъците.
7.4. Временно съхраняване на отпадъци.
7.5. Транспортиране на отпадъци.
7.6. Оползотворяване, преработване и рециклиране на отпадъците.
7.6.1. Инсталации, съоръжения и технологии.
7.7. Обезвреждане на отпадъците.
7.7.1. Инсталации, съоръжения и технологии.
7.8. Контрол и измерване.
7.9. Анализи.
7.10. Документиране и докладване на дейностите по управление на отпадъците.
8. Шум.
8.1. Шумоизолация или капсуловане на източниците на шум.
8.2. Емисии.
8.3. Контрол и измерване.
8.4. Докладване на нивата на шум.
9. Опазване на почвите и подземните води.
9.1. В случай че от площадката пряко се отвеждат отпадъчни води в подземни водни обекти.
9.2. В случай че от площадката пряко не се отвеждат отпадъчни води в подземни водни обекти.
10. Преходни и анормални режими на работа на инсталациите, за които се подава заявление.
11. Аварийни планове.
12. План за отстраняване на инсталации, съоръжения и вещества след прекратяване на дейността.
13. Декларация за достоверност на данните.

Приложение № 4
към
чл. 8, ал. 6

Инвестиционна програма за привеждане в съответствие с условията на комплексното разрешително

(Образец)

Таблица 1. Дейности за привеждане в съответствие с условията на комплексното разрешително


по
ред
Дейности Инвестиции
(в лв.)
Начало на дейността
(дата)
Край на дейността Резултати от дейността Метод за контрол
Дейности: Описание на дейността (дейностите), които трябва да се извършат, за да се приведат инсталациите в съответствие с нормативната уредба по околна среда.
Инвестиции: Инвестиции за дейността.
Начало: Дата (месец/година), когато се планира началото на дейността.
Приключване: Дата (месец/година), когато се планира приключването на дейността или въвеждането в експлоатация.
Резултат
от дейността:
Да се опише специфичният резултат (пример: намаляването на емисиите).
Метод за контрол: Описание на начина, по който може да се контролира извършената дейност.

Таблица 2. Срокове за изпълнение на дейностите от табл. 1 и годишни инвестиции


по
ред
Дейности Разходи по години, лв.
година* година* година* година* година*

*Финансова обосновка от страна на оператора на годишните разходи, необходими за изпълнение на всяка от дейностите по таблица 2.

Приложение № 5
към
чл. 13, ал. 1

Комплексно разрешително

(Образец)

Условие № 1.
Речник на използваните термини.
Условие № 2. Инсталации, обхванати от това разрешително.
Условие № 3. Обхват.
Условие № 4. Капацитет на инсталациите.
Условие № 5. Управление на околната среда.
Условие № 6. Тълкуване.
Условие № 7. Уведомяване.
Условие № 8. Използване на ресурси.
8.1. Използване на вода.
8.2. Използване на енергия.
8.3. Използване на суровини, спомагателни материали и горива.
Условие № 9. Емисии в атмосферата.
9.1. Работа на пречиствателното оборудване.
9.2. Емисии от точкови източници.
9.3. Неорганизирани емисии.
9.4. Миризми.
9.5. Въздействие на емисиите на вредни вещества върху качеството на атмосферния въздух.
9.6. Собствен мониторинг.
Условие № 10. Емисии на отпадъчни води.
10.1. Производствени отпадъчни води.
10.1.1. Работа на пречиствателните съоръжения.
10.1.2. Емисионни норми - индивидуални емисионни ограничения.
10.1.3. Принос към концентрациите на вредни и опасни вещества във водоприемниците - водните обекти, приемник на заустваните отпадъчни води.
10.1.4. Собствен мониторинг.
10.2. Охлаждащи води.
10.2.1. Работа на пречиствателните съоръжения.
10.2.2. Емисионни норми.
10.2.3. Принос към концентрациите на вредни и опасни вещества във водоприемниците - водните обекти, приемник на заустваните охлаждащи води.
10.2.4. Собствен мониторинг.
10.3. Битово-фекални води.
10.3.1. Работа на пречиствателните съоръжения.
10.3.2. Емисионни норми.
10.3.3. Принос към концентрациите на вредни и опасни вещества във водоприемниците - водните обекти, приемник на заустваните битово-фекални води.
10.3.4. Собствен мониторинг.
10.4. Дъждовни води.
10.4.1. Работа на пречиствателните съоръжения.
10.4.2. Емисионни норми.
10.4.3. Принос към концентрациите на вредни и опасни вещества във водоприемниците.
10.4.4. Собствен мониторинг.
Условие № 11. Управление на отпадъците.
11.1. Образуване на отпадъци.
11.2. Събиране и приемане на отпадъците.
11.3. Временно съхраняване на отпадъците.
11.4. Транспортиране на отпадъците.
11.5. Оползотворяване, преработване и рециклиране на отпадъци.
11.6. Обезвреждане на отпадъците.
11.7. Контрол и измерване на отпадъците.
11.8. Анализи на отпадъците.
11.9. Документиране и докладване.
Условие № 12. Шум.
Условие № 13. Опазване на почвата и подземните води от замърсяване.
Условие № 14. Предотвратяване и действия при аварии.
Условие № 15. Преходни и анормални режими на работа.
Условие № 16. Прекратяване на работата на инсталациите или на части от тях.

Приложение № 6
към
чл. 13, ал. 2

Списък на основните групи замърсяващи вещества, които трябва да се вземат предвид при определянето на допустими емисионни стойности и/или индивидуални емисионни ограничения

Емисии в атмосферния въздух:
1. Серен диоксид и други съединения на сярата.
2. Оксиди на азота и други азотни съединения.
3. Въглероден оксид.
4. Летливи органични съединения (ЛОС).
5. Метали и техните съединения.
6. Прах.
7. Азбест (суспендирани частици, влакна).
8. Хлор и неговите съединения.
9. Флуор и неговите съединения.
10. Арсен и неговите съединения.
11. Цианиди.
12. Вещества и препарати с доказани канцерогенни или мутагенни свойства или свойства, които могат да въздействат чрез въздуха върху възпроизводството.
13. Полихлорирани дибензодиоксини и полихлорирани дибензофурани.

Емисии във водите:
1. Органохалогенни съединения и вещества, които може да образуват такива съединения във водната среда.
2. Органофосфорни съединения.
3. Органокалаени съединения.
4. Вещества и препарати с доказани канцерогенни и мутагенни свойства или свойства, които могат да въздействат чрез водната среда върху възпроизводството.
5. Устойчиви въглеводороди и устойчиви и биоакумулируеми органични токсични вещества.
6. Цианиди.
7. Метали и техните съединения.
8. Арсен и неговите съединения.
9. Биоциди и други продукти за защита на растенията.
10. Материали в суспензия.
11. Вещества, които водят до еутрофикация (по-конкретно нитрати и фосфати).
12. Вещества, които имат неблагоприятно влияние върху кислородния баланс (и могат да бъдат измервани с параметри като БПК, ХПК и др.).

Приложение № 7
към
чл. 18, ал. 1, т. 1
(Ново ДВ, бр. 105 от 2005 г.)

Аспекти на работата на инсталацията

Промяна на използваните термини и съкращения
Изграждане на нови промишлени инсталации/промяна в действащите.
Промяна във вида (включително нови такива) или количеството на произвежданите продукти.
Капацитет на новите инсталации.
Промени в наличния капацитет на действащи инсталации след реализирането на инвестиционната мярка.
Промени в СУОС след изпълнение на инвестиционната мярка в действаща и/или изграждане на нова инсталация.
Промени в употребата на ресурси след изпълнението на инвестиционната мярка:
- консумацията на водата за производствени нужди - общо годишно и за единица продукт;
- консумацията на енергия (топло- и електроенергия) - общо годишно и за единица продукт;
- видът и/или консумацията на суровините, спомагателните материали и горивата - общо годишно и за единица продукт;
местата и начинът на съхранение на суровини, спомагателни материали, горива и продукти.
Емисии в атмосферата:
1. Промени в експлоатацията на пречиствателното оборудване след изпълнението на инвестиционната мярка:
- видът на пречиствателните съоръжения (изграждане на нови или реконструкция/извеждане от експлоатация на съществуващи съоръжения);
- ефективността на съществуващите след изпълнение на инвестиционната мярка пречиствателни съоръжения;
- изискванията за мониторинг на технологичните параметри - контролирани параметри, оптимални стойности, честота, оборудване за мониторинг и др.
2. Промени в емисиите от точкови източници след изпълнението на инвестиционната мярка:
- изпускащите устройства (изграждане на нови/извеждане от експлоатация на съществуващи, промяна във височината и др.);
- източниците на емисии (въвеждане на нови/преустановяване работата на съществуващи);
- количеството (дебит) на отпадъчните газове;
- видът и концентрациите на вредни вещества в отпадъчните газове;
- изискванията за мониторинг на отпадъчните газове.
3. Промени в неорганизираните емисии и интензивно миришещите вещества след изпълнението на инвестиционната мярка - източници и вид.
Емисии на отпадъчни води:
1. Промени в експлоатацията на пречиствателното оборудване след изпълнението на инвестиционната мярка:
- видът на пречиствателните съоръжения (изграждане на нови или реконструкция/извеждане от експлоатация на съществуващи съоръжения);
- ефективността на съществуващите пречиствателни съоръжения след изпълнението на инвестиционната мярка;
- изискванията за мониторинг на технологичните параметри - контролирани параметри, оптимални стойности, честота, оборудване за мониторинг и др.
2. Промени в емисиите на вредни и опасни вещества в отпадъчните води след изпълнението на инвестиционната мярка:
- източниците на емисии (въвеждане на нови/преустановяване работата на съществуващи);
- количеството (дебит) на отпадъчните води;
- показателите за качество на отпадъчните води (включително вид и концентрации);
- точките на заустване на отпадъчните води във водни обекти и/или канализационната система на населените места - изграждане на нови/извеждане от експлоатация на съществуващи;
- изискванията за мониторинг на показателите за качество и количество на отпадъчните води.
Промени в управлението на отпадъците след изпълнението на инвестиционната мярка:
- видът или количеството на образуваните на площадката отпадъци;
- видът или количеството на събираните/приеманите отпадъци;
- площадките за временно съхранение, включително максимално количество на отпадъците, които могат да бъдат съхранявани на площадките;
- транспортирането на отпадъците;
- оползотворяването, преработването и рециклирането на отпадъци;
- обезвреждането на отпадъци;
- Програмата за управление на дейностите по отпадъците.
Промени по отношение на шума след изпълнението на инвестиционната мярка:
- звуковата мощност и нивата на шумово натоварване по границата на площадката и в мястото на въздействие след изпълнението на инвестиционната мярка;
- изискванията за мониторинг (включително честота).
Промени в опазването на подземните води и почвите след изпълнението на инвестиционната мярка:
1. Подземни води:
- на пунктовете за мониторинг;
- на показателите за качество;
- на дейностите по опазване на подземните води;
- на показателите и честота на мониторинга.
2. Почви:
- на пунктовете за мониторинг;
- на показателите за качество;
- на дейностите по опазване на подземните води;
- на показателите и честота на мониторинга.
Промени в предотвратяването и действията при аварии след изпълнението на инвестиционната мярка:
- видът и количествата на класифицираните като опасни съгласно ЗЗВВХВП вещества и препарати;
- аварийния план.
Промени в работа на инсталацията при анормални режими (пускане, спиране и други), след изпълнението на инвестиционната мярка.
Промени, свързани със:
1. Прекратяване на експлоатацията на инсталации или на части от тях за определен период от време в резултат от изпълнението на инвестиционната мярка.
2. Извеждане от експлоатация на инсталацията, свързана с окончателното прекратяване на дейности, демонтиране на съоръжения или комуникации и почистване на терени в резултат от изпълнението на инвестиционната мярка.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив