Вече ще се бутат в пешеходните зони, а фирмите се задължават да ограничат скоростта им до 5 км./ч
Тротинетките в София ще се движат с до 25 км/ч. Тези промени в Наредбата за организация на движението бяха приети от Столичния общински съвет.
Те вече няма да могат да се движат по тротоари и зони за пешеходци. Докато управляват тротинетките водачите няма да могат да използват мобилен телефон.
Гражданите ще могат да бутат превозното си средство на собствен ход, като Столичният общински съвет ще задължи операторите да ограничат скоростта до 5 км/ч в зоните, където е забранено движението. Тези зони ще светят в червено. Забранява се паркирането по широки пространства, като паркове, градини, детски и спортни площадки, зелени площи, спирка на градския транспорт.
Водачите под 18 г. трябва да са задължително с каска. За нарушителите са предвидени глоби. За гражданите нарушители санкцията е 50 лв., ако паркират неправилно или карат в забранени пространства.
В Барселона, когато карате колело пиян ви спират и ви взимат книжката, аз в София не съм видял такова нещо, каза Симеон Ставрев от ДБ. Той е категоричен, че трябва да има достатъчно велоалеи и работата на парче само влошават нещата. От ДБ са категорични, че въвеждането на санкции е вид рекет и трябва да се развиват велоалеите. Те заедно с независимия Борис Бонев гласуваха "въздържал се".
Аз не съм против въвеждането на ред, защото хаотичното придвижване. Методът с въвеждането на забрани е ней-лесният и първият ви вариант, когато трябва да се справите с проблеми, вместо да се строи веломрежа. Сегашната е опасна, несвързана и в голямата си част неизползваема. И вместо да се всички заявки за екологичен транспорт, вие просто забранявате. Абсурдно е ограничението от 5 км/ч, защото това било толкова ниска скорост, че човек нямало как да се движи с нея и щял да слезе и да си я бута. Ами по-добре просто забранете човек да се движи с нея, отколкото да слагате подобен тип ограничения. В Париж преди референдума е имало 15 хил. тротинетки срещу 2 хил. в София и нормално там да са по-крути мерките, каза независимият общински съветник Борис Бонев. И попита защото не се вземе пример от френската столица за въвеждането на повече пешеходни зони и велоалеи.
Това е много тежък проблем, а по него работим няколко месеца. В София има 2 хил. тротинетки под наем - това е флотилията из града, които са разхвърляни и изоставени. Поканихме собствениците на трите компании, които ги отдават под наем и разговорите с тях не бяха никак лесни, каза председателят на СОС Георги Георгиев. И обясни, че 10 хил. са общо тротинетките, които се движат в София, а санкционираните нарушения от КАТ са 1600 за две години.
И сега движението в парковете им извън велоалеите е забранено, припомни още той.
Само с добро не става, а необходим и ред, каза още той. Имаме десетки инциденти с ударени деца. Знаете ли какво се случва, когато една 25 кг. тротинетка със 70 килограмов човек удари дете или възрастен човек, каза още Георгиев.