Обезщетенията мотивират работещите да са на светло, а кампанията "Заплата в плик" е изсветлила 33 млн. лв. от възнаграждения. Убеждението, че недекларираният труд не ги касае пряко, е основен мотив да са готови да работят на черно за около 1/3 от работещите и за повече от 40% от работодателите. Това показват данните от анкета, попълнена от над 3750 работещи и 1050 работодатели.
Тя беше създадена от ИА "Главна инспекция по труда" при старта на Европейската кампания за деклариран труд" в началото на март, с цел да се проверят мотивите на работещи и работодатели да работят на светло, съответно да работят недекларирано. Данните от анкетата бяха представени на конференция, в която участваха над 40 представители на институции – Министерството на труда и социалната политика, ИА "Главна инспекция по труда", Националната агенция за приходите, Националния осигурителен институт, Агенцията по заетостта, на социалните партньори – КНСБ, КТ "Подкрепа", БСК, КРИБ, БТПП, ССИ.
Основен мотив за работа на светло за работещите е възможността да получат заместващ доход от обезщетения, когато изпаднат в нужда. За работодателите един от сериозните мотиви е да избегнат санкции от контролните органи. И за двете категории анкетирани лица една от най-силните мотивации да бъдат на светло е убеждението, че правилата трябва да се спазват, като при работодателите така смятат около 2/3 от попълнилите анкетата. И двете страни в трудовия процес биха били по-мотивирани да са на светло, ако са сигурни, че с техните данъци и осигуровки се подобряват обществено значими системи като здравеопазване, образование, социална, осигурителна.
От Националната агенция за приходите представи данни от стартиралата през 2017 г. кампания "Заплата в плик", която също се осъществява в партньорство с ИА ГИТ, НОИ и социалните партньори. През 2018 г. е отчетено изсветляване на доходите с 13 млн. лв., а през 2019 г. сумата вече е 33 млн. лв. Все още обаче остават около 440 млн. лв., за изсветляването на които трябва да продължат общите усилия, отбелязват от НАП.