Изменения в договора за тол-системата и електронната винетка предвиждат отпадане на редица съществени дейности от проекта на обща стойност близо 180 млн. лева, но без промяна на стойността за данъкоплатците.
Този и други факти, свързани с ключовата обществена поръчка, администрирана от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), са обосновали решението на фондация "Антикорупционен фонд" (АКФ) да провери цялата налична документация по случая. Това съобщи фондът, който е установил съмнения за нередности и подал сигнал до Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ).
Първите съмнения за нередности са свързани със сключването на допълнително споразумение от 28 ноември 2018 г., с което са въведени редица изменения на договора. Налице са и съмнения дали договорът за милиони е изменен в съответствие със законовия ред, отбелязват от АФП.
С анекса част от първоначално предвидените дейности отпадат, други са изменени, променят се и сроковете на изпълнение, като някои от тях се удължават. Единствено непроменена е цената - 150 млн. лв., но начинът на плащане е коригиран в полза на изпълнителя - 50% през май тази година вместо 100% изцяло, след като системата заработи, се вижда от документа.
Сключеният анекс предвижда промяна в 18 от дейностите, като някои от основните - с голяма финансова тежест, отпадат. Между тях е отказът на държавата от преоборудването на 125 рамки за контрол в населени места, прокарването на 200 км оптични кабели до десетте най-натоварени гранични пункта, 7 вместо 30 офиса за плащане на граничните пунктове.
АПИ обосновава отпадането на изискването за изграждане на оптични връзки с писмо от Държавна агенция "Електронно управление", в което се твърди, че съществуващата вече комуникационна инфраструктура е напълно достатъчна и нe e необходимо изграждане на оптична мрежа. Пред АКФ от агенцията са отрекли твърдението на АПИ.
Липсата на промяна в цената АПИ обосновава и с доклади на независими оценители, които обаче не са публикувани на интернет страницата на агенцията. Антикорупционният фонд е поискал докладите по реда на Закона за достъп до обществена информация и очаква отговор от компетентните институции.
Поискани от АКФ са били и други документи, цитирани в допълнителното споразумение. "Голяма част от тях следва да са приложени към анекса и да са неразделна част от него, но и към настоящия момент не са публикувани на интернет страницата на АПИ", отбелязва съобщението.
Съмненията дали договорът е законно изменен са породени и заради изисквания на Закона за обществените поръчки, които не са спазени. Според разпоредбата договорите за обществени поръчки могат да се изменят само при едновременното наличие на две предпоставки: 1) измененията се дължат на обстоятелства, които са били непредвидими от възложителя при полагане на дължимата грижа, и 2) измененията не водят до промяна на предмета на договора.
Като причини за изменението на договора АПИ посочва и нужда от защита от неблагоприятни метеорологични влияния и срещу вандализъм. "Няма обаче никакви аргументи в подкрепа на твърдението, че описаните изменения на договора са резултат от обстоятелства, които не са могли да бъдат предвидени от възложителя на поръчката - АПИ", отбелязва екипът на антикорупционния фонд.