Българските шофьори се оценяват по-критично в SDIndex тази година

03.07.2019 | 17:00
по статията работи: econ.bg
Основните рискови ситуации за водачите на леки автомобили остават сходни с тези от 2018 г. – поне веднъж през последните 12 месеца се е случвало неволно превишаване на скоростта на 9 от всеки 10 души
Българските шофьори се оценяват по-критично в SDIndex тази година

Стойността на националния Индекс за безопасно шофиране SDIndex - Safe Drive Index, за българските водачи на леки и лекотоварни автомобили e 88,0 по скала от 0 до 100, където 100 означава възможно най-нискорисково поведение на пътя. Индексът е с 1,6 пункта по-нисък от миналогодишния (89,6). Шофьорите на камиони и автобуси се оказват по-рискови - стойността на техния първи национален SDIndex е 83.3.

Резултатите от новото издание на проучването бяха представени пред представители на медиите и отговорните институции днес на специално събитие в присъствието на партньори и организатори, сред които заместник министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов, председателя на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова, изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Бойко Рановски, инспектора в Отдел „Пътна полиция“ Мария Ботева и управителя на SDI Застрахователен брокер Ясен Христов.

Основните рискови ситуации за водачите на леки автомобили остават сходни с тези от 2018 г. – поне веднъж през последните 12 месеца се е случвало неволно превишаване на скоростта на 9 от всеки 10 души (91%), разсейване зад волана, по-известно от проучването като “каране с половин око” (73%) и късно забелязване на спиращо отпред превозно средство с риск от удар (71%). 

При шофьорите на камиони и автобуси основните рискови действия включват разговор с пътници и колеги по време на шофиране (поне веднъж през последните 12 месеца при 92% от водачите), съзнателно превишаване на скоростта при неинтензивен трафик (85%) и превишаване на скоростта, за да се навакса или избегне закъснение (80%). 89% от професионалните шофьори твърдят, че са готови да отстъпят на пътя пред колеги-шофьори, независимо от превозното средство.

За пръв път данните и за двата индикатора се набират онлайн и Индекс за безопасно шофиране - SDIdnex е изчислен въз основа на отговорите на над 35 хиляди шофьори на леки автомобили и над 1000 шофьори на камиони и автобуси. Между двете групи водачи се наблюдава сериозно напрежение на пътя - 90% от шофьорите на камиони и автобуси считат, че техните колеги с леки автомобили проявяват целенасочена агресия спрямо тях, а 65% са били участници в рискова ситуация с проявена агресия. Почти 2/3 считат, че колегите им също са склонни на агресия спрямо шофьорите на леки автомобили. Резултатите отново показват, че българските водачи са склонни да обясняват рисковете по пътищата с поведението на “другите на пътя”.

SDIndex е първото национално представително изследване за самооценка на рисковете в шофьорското поведение. Организатор на проекта е SDI брокер, а партньори са МВР, МТИТС, МОН, Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" и Дружеството на психолозите в България.

Въпросниците от проучването остават активни и всички желаещи шофьори могат да се включат, попълвайки въпросника, който е достъпен на сайта на проекта www.sdindex.bg.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...