В края на месец юли 49-тото Народно събрание одобри нормативни промени в Закона за корпоративното подоходно облагане (чл. 209а), които дават възможност за издаване на електронни ваучери за храна след 1 януари 2024 г. До 30 юни периодът ще бъде гратисен, като работодателите могат да избират дали да предоставят ваучери в хартиен или електронен вариант. След тази дата електронният формат става задължителен.
Това е голяма и дългоочаквана стъпка в посока дигитализация на икономиката у нас, която ще доведе до значителни спестявания за участниците в процеса, коментират от платежния и картов оператор БОРИКА. Само за 2023 г. в държавния бюджет са заложени 1.4 млрд. лева под формата на ваучери, а ползвателите им са около 700 000 служители в над 20 000 фирми в страната.
За плавната и бърза трансформация на текущия процес от ключово значение е добрият синхрон между всички участници – операторите на ваучери за храна, доставчиците на платежни услуги, търговците и работодателите. Важен момент е сертификацията от страна на Държавата на операторите на ваучери, която трябва да се случи в периода 1 - 15 ноември 2023 г. Доставчиците на платежни услуги от своя страна осигуряват приемането на трансакциите на ПОС терминалите в магазинната мрежа.
Като цяло, в търговските обекти, за потребителите няма да има разлика в поведението при плащане със стандартна платежна карта и плащане с карта-електронен ваучер.
Като финтех компания и оператор на платежната инфраструктура в страната, БОРИКА АД има готовност да предостави цялостно обслужване на процеса по издаване на електронни ваучери, стартиращ от доставката и персонализацията на платежния инструмент, преминаващ през необходимия контрол при извършване на трансакции и цялостно бизнес управление на продукта, до изготвяне и предоставяне на необходимите справки и отчети, в резултат от неговата употреба. Реализацията му се базира на модела Платформа като услуга (PaaS), разработена и адаптирана в съответствие с всички законови изисквания и регулации и при най-висока защита на данните.
„Нашето решение не изисква от участниците допълнителни инвестиции, свързани със закупуване на хардуер, софтуер и последващата им поддръжка, което го прави подходящо както за операторите на ваучери за храна на електронен носител, така и за платежните институции, участващи в процеса по издаване и обслужване на електронните ваучери“, коментира Радослав Димитров, директор „Карти и терминали“ в БОРИКА. „Имаме готовност да бъдем консултант и технологичен партньор на всяка една от страните в процеса“, допълва още Димитров.