От 1 юли влезе в сила по-високата ставка от 20% на данък добавена стойност (ДДС) върху маржа на печалбата за туроператорите и туристическите агенти. В края на миналата година Народното събрание гласува 9% диференцирана ставка за бранша, която да действа до 30 юни 2024 г. За ресторантите важи до края на тази година, а за хотелите отдавна е 9%. Оттогава насам редовното правителство, партиите в предизборната кампания и служебното правителство обещаваха, че ще внесат промени, за да удължат мярката до края на тази година. До момента това обаче не се случва. Министерството на туризма и служебният министър Евтим Милошев мълчат по въпроса въпреки че проблемът възниква в средата на летния сезон.
Председателят на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) Димитрина Горанова обяви пред TravelNews, че в рамките на предизборната кампания, по време на среща с ГЕРБ-СДС, от политическата формация са поели ангажимент да подкрепят искането на бранша за удължаване на по-ниското ДДС до края на 2024 г. До момента те не са предложили промени в закона за ДДС, каза Горанова и допълни, че са опитали и през други партии, но никой не е откликнал. От АБТТА са изпратили писмо и до министър Милошев, но няма обратна връзка. До момента са получили единствено писмо с отказ за удължаването на по-ниското ДДС от Министерството на финансите, защото се нарушавала европейската директива. От Министерството на туризма и министър Евтим Милошев се скриха и не отговориха на запитванията на TravelNews.
„Проблемът идва в средата не летния сезон, когато отдавна са договорени туристическите пакети с чуждите туроператори и хотелите. В момента е абсурдно да се променят договорите и да се вдигат цените“, коментира Иван Грошев, председател на Асоциацията на инкаминг агенциите, която обединява представителствата на големите европейски туроператори у нас. Договорите са сключени още през сезон 2023 г. и в тях е заложено 9% ДДС, а туристическите пакети отдавна са разпродадени. Разликата и сметката ще трябва да се платят от българските туроператори, които ще натрупат загуби, като икономиката и бъджетът нищо няма да спечелят. Но негативът ще е голям и ще падне върху имиджа на България, която за пореден път показва непредсказуемост сред чуждите партньори, подчерта Иван Грошев.
Същото се отнася и за туроператорите, които работят с български клиенти и ги водят в чужбина, защото пакетите за почивки са продадени при действаща ставка от 9%, обясни Димитрина Горанова. „Ние ще трябва да покрием разликата в ставките, защото в момента не можем да актуализираме цените“, посочи тя. Според нея няма гаранция, че ще има по-голяма събираемост в бюджета, още повече че когато туроператорите не генерират приходи от продажбите си, това после ще рефлектира и върху корпоративния данък, който ще плащат.