Европейският парламент е приел окончателно пакета "Мобилност", съобщи транспортната комисия в профила си в "Туитър". Според публикацията това ще даде "яснота за командироването на шофьори, ще подобри работните условия на шофьорите и ще помогне за борбата с незаконни практики".
Документът от гласуването на сайта на институцията сочи, че всички поправки, предложени на гласуване снощи, са били отхвърлени.
Това е удар за исканията на България, чиито евродепутати поискаха промени в някои от най-спорните за източноевропейските страни наредби.
През септември обаче се очаква еврокомисията да обяви оценка за въздействието му и евентуално да предложи нови правила. Пред България и другите недоволни от ЕС-27 остава и възможността да го оспорят в Съда на ЕС. Литва и Полша вече заявиха такова намерение.
Връщането на автомобилите на мястото на регистрация на всеки осем седмици и връщането на шофьорите по домовете им на всеки четири - това са мерките, които най-тежко ще засегнат българските превозвачи, единодушни са евродепутатите, с които "Дневник" разговаря.
Приетите правила ще влязат в сила след публикуването им в Официалния вестник на ЕС през следващите седмици, отбеляза Европарламентът в прессъобщение. Правилата за командироването ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правния акт. Правилата относно времето за почивка, което включва прибирането на превозвачите, ще се прилагат 20 дни след публикуването на акта. Правилата относно връщането на камионите и други промени в правилата за достъпа до пазара ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на акта относно достъпа до пазара.
Според Европарламента "ревизираните правила за командироването на водачи, времето на водачите за управление на превозното средство и за почивка, както и по-доброто прилагане на правилата за каботаж (т.е. за превоз на стоки, извършван временно в дадена приемаща държава членка от превозвачи, установени извън съответната държава членка) имат за цел да прекратят нарушаването на конкуренцията в сектора на автомобилния транспорт. Те също целят да осигурят по-добри условия за почивка на водачите."
Резултатът ще е "по-добри условия на труд", "по-справедлива конкуренция" и "ясни правила за командироване на водачи с цел гарантиране на еднакво заплащане". Например "предприятията ще трябва да организират разписанията си по такъв начин, че водачите в международния товарен транспорт да имат възможност да се прибират у дома на редовни интервали (на всеки три или четири седмици в зависимост от работния график)." Почивката не може да бъде ползвана в кабината, както досега. "За справяне с проблема с т. нар. фирми "пощенски кутии" транспортните дружества ще трябва да докажат, че извършват значителна част от дейностите си в държавата на регистрация. Новите правила също ще изискват връщането на камионите в държавата на оперативния център на компанията на всеки осем седмици."
Не на това мнение са българските евродепутати, правителството и превозвачите, според които поправките ще съсипят конкурентоспособността на Източна Европа. Освен България секторът е много важен в Румъния и Литва (където е една от най-големите транспортни фирми в Европа).
Може да не се вижда, но "си сътрудничим със страните от периферията, каза социалдемократът Исмаил Ертуг, евродепутат от Германия. На брифинг заедно с другите докладчици по пакета Мобилност той заяви, че позициите на колегите му в засегнатите страни са различни от публично заявяваните: "Винаги опитвам да обясня, че моделът не работи... Когато говоря с тях лице в лице, казват: "Вие сте прави". Но влиянието на транспортия сектор в политиката е толкова голямо, че не могат нищо да направят, казват, че ще имат проблеми с партията си, когато се приберат."
Ертуг отвърна и на критиките, че връщането на празни камиони противоречи на Зелената сделка - основен аргумент на българските евродепутати, който те се надяват да има тежест и при оценката на Еврокомисията за въздействието върху околната среда през септември. "И сега имаме празни камиони, 25%, заради свръхкапацитета, чакат на терминалите.
"Имаме ситуацията на централните пазари и периферията, която основно е транспортирала стоките към центъра. Видяхме, че тази система е създала сиви зони, в които трябва да признаем, че ситуацията е базирана основно на социален дъмпинг и основно на ниски цени," каза още той. "Като социалдемократ не мога да приема хора да работят на запад със заплати като на изток."
"Превозвачите ще имат ясни правила за бизнеса си," каза чешкият евродепутат Катерина Конечна. "Шофьорите пътуват из Европа месеци наред без време, за да си починат, сега те няма да са без контакт със седмици със семействата си. Безопасността е на първо място, а в безопасност са шофьорите, които са си починали". Същевременно по думите ѝ трети страни като Турция няма да имат конкурентно преимущество, тъй като правилата ще важат и за тях.