На европейците им се пътува, но по-малко, отколкото преди година, а най-малко им се пътува на младите. С отшумяването на пандемията от COVID-19 освен това се наблюдава засилен интерес към пътуванията по работа и за различни събития, отсядането в хотел/курорт става все по-непопулярно, а всеки шести казва, че предпочита времето извън туристически сезон.
До тези заключения е стигнала Европейската туристическа комисия в свой анализ публикуван в началото на юли. Той обхваща отговори на разнообразни въпроси, а интервютата са проведени в периода 8 май - 4 юни 2023 г. в Германия, Обединеното кралство, Франция, Нидерландия, Италия, Белгия, Швейцария, Испания, Полша и Австрия.
Данните сочат, че най-младите европейци (между 18 и 24 години) са възрастовата група, която в най-малка степен (62.6%) казва, че е вероятно или много вероятно да пътува в следващите шест месеца и освен това по-често от другите (22.9%) заявява, че е малко вероятно това да стане.
Основните изводи в анализа като цяло са:
Наблюдава се спад от 4% в намеренията за пътуване в Европа спрямо предходната година, но те все пак остават силни.
Повече туристи (+5% спрямо 2022 г.) избират да пътуват през "непиковите" месеци октомври и ноември.
Пътуванията за събитие (10%) или по работа (9%) се увеличават.
Делът на европейците, които планират да пътуват между юни и ноември 2023 г., е намалял с 4% в сравнение с миналата година, но все още остава висок - 69%.
Австрийците, швейцарците и германците се открояват като най-колебливите летовници, като съответно 45%, 56% и 62% от анкетираните имат планове за пътуване през следващите месеци. За разлика от тях французите (80%), белгийците (79%) и британците (75%) имат най-голямо желание да пътуват през същия период.
Въпреки че спадът в намеренията за пътуване в Европа може да се обясни със забавяне на натрупаното търсене след COVID-19, изследването показва, че финансовият натиск също оказва влияние.
Коментирайки констатациите, Мигел Санс, президент на комисията, заяви: "Последните ни данни показват, че загрижеността за инфлацията и личните финанси продължава да съществува сред европейските пътници. Въпреки това европейците все още искат да пътуват през следващите месеци. Мнозина търсят алтернативни варианти за пътуване, търсят по-достъпни изживявания или обмислят пътуване извън сезона."
Близо една четвърт (24%) от европейските туристи се притесняват от цялостното увеличение на разходите за пътуване (с 6% спрямо 2022 г.), докато 17% са загрижени за икономическата ситуация и финансите си.
За да се справят с нарастващите пътни разходи, европейците адаптират поведението си, преди да стигнат до дестинацията и след пристигането:
17% се стремят да пътуват извън сезона, за да получат по-добри цени;
14% планират да почиват на дестинации, които смятат за по-достъпни;
европейските туристи също така търсят по-евтини самолетни билети, като 13% се стремят да резервират полети по-рано от обикновено, за да получат най-добрата цена, а 12% планират да летят с нискотарифни авиокомпании.
17% ще намалят разходите за пазаруване;
15% ще търсят по-евтини ресторанти;
15% ще изберат по-евтини места за настаняване.
Други фактори, предизвикващи притеснения сред европейските летовници, са продължаващата война на Русия в Украйна (12%), пренаселените туристически дестинации (9%), политиките за резервации и анулирането им (9%) и възможните екстремни климатични условия (8%).
Европа остава първият избор на респондентите, като 59% планират почивка в региона, докато 12% възнамеряват да пътуват извън Европа (увеличение с 3% от 2022 г.). Междувременно популярността на вътрешните пътувания е спаднала с 6%, като само 26% от туристите избират почивка в собствената си страна през следващите месеци.
Посещението на несъседна европейска държава привлича 29% от интереса, най-високото ниво от август 2020 г.
Испания остава най-популярната дестинация за пътуващите, 8% планират ваканция там, следвана от Франция (7%), Италия (7%), Гърция (5%) и Хърватия (5%). Все пак средиземноморските дестинации са отбелязали 10% спад на посетителите спрямо миналата година.
Обратно, страни като Чехия, България, Ирландия и Дания отбелязват скок на популярността. Причината може да е, че пътниците търсят по-малко пренаселени дестинации и по-поносими температури.
Въпреки нарастващите разходи за живот европейските пътници планират многократни пътувания, като 33% възнамеряват да пътуват два пъти, преди да настъпи коледно-новогодишният сезон. Други 30% от анкетираните обмислят да предприемат само едно пътуване (4% по-малко от миналата година).
Значителните 12% възнамеряват да се насочат към четири или повече пътувания (увеличение от 5% в сравнение с преди година).
Що се отнася до продължителността, повечето европейски туристи (36%) избират да прекарат по-малко от седмица (четири-шест нощувки) в дестинацията си, докато 27% планират да останат за седем-девет нощувки.
Пътуването за определено събитие става все по-популярно, като 10% от анкетираните европейци планират да направят това между юни и ноември 2023 г. спрямо 4% през 2022 г. Освен това има 4% увеличение на бизнес пътуванията - 9% от респондентите възнамеряват да тръгнат на служебно пътуване. Въпреки спада от 6% спрямо същия период на 2022 г. пътуването за почивка остава топ изборът за 68% от европейците.