"На прага сме на нулева година за розопроизводството. Голяма част от дестилериите в страната заявяват, че не възнамеряват да правят изкупна кампания тази пролет. Нямат финансов ресурс да закупят и преработят розов цвят, а и нямат и нуждата да го преработват, защото имат залежали количества от предходни кампании, които не могат да реализират", коментира пред БНР Христо Николов, председател на Професионалната асоциация на розопроизводителите в България (ПАРБ).
От край време у нас има свръхпроизводство на розов цвят и розово масло, като всяка година стопаните се оплакват от ниските изкупни цени, които са на ръба на себестойността. В последната кампания са били преработени 15 000 тона розов цвят, като от това количество са произведени приблизително 4000 килограма розово масло. В същото време българските търговци продават между 2000 - 2500 кг розово масло на световните пазари средногодишно. Част от розовия цвят е останал неприбран миналата пролет.
Коронавирусната пандемия допълнително влошава бизнеса с розово масло. Заради ограничителните мерки рязко е намаляло потреблението на козметични и парфюмерийни продукти, производни на розата и розовото масло в световен мащаб. Cпopeд маркетинговата кoмпaния Nуеlюеn по време на първата COVID-вълна пpeз пролетта на 2020 г. пpoдaжбитe нa козметика в cвeтa ca нaмaлeли c 50%, през лятото е имало леко възстановяване, но на 30% от нивата преди пандемията.
"Затварянето на търговските центрове и значителният спад на пасажери по международните летища, където традиционно се купува луксозна парфюмерия и козметика на добри цени, удари сериозно бизнеса. От друга страна, намалелите доходи на голяма част от потребителите доведоха до отказ от покупката на луксозни стоки", заяви Христо Николов. Асоциацията на розопроизводителите заедно със сдружението на розопреработвателите са поискали от земеделския министър Десислава Танева да свика Консултативен съвет по маслодайната роза, на който да се обсъдят мерки за подкрепа на сектора. Още миналата пролет от ПАРБ поставиха въпроса да се завишат критериите и контролът при производството на розово масло, за да възвърне то имиджа си на световните пазари.