България като част от световната икономика няма да бъде подмината от забавянето на икономическия растеж през 2020 година. Около тази позиция се обединиха икономисти, интервюирани от БГНЕС.
Европейската централна банка се надява през 2020 г. ръстът на икономиката в еврозоната да достигне 1,1 %. За сравнение: през 2019 г. той беше 1,2 %, през 2018 г.- 1,8 %, а през 2017 г. – 2,4 %.
Финансовият експерт Мика Зайкова прогнозира, че като страна с отворена икономика забавянето в еврозоната ще окаже влияние върху България.“Изключително много зависим е от нашите партньори от ЕС, с които външният стокообмен е 67-70%“, посочва тя. Като пример тя дава Германия, където спадът в автомобилостроенето е съществен. Същевременно България произвежда за тази страна резервни части.
Зайкова отбелязва, че липсата на кадри в много сектори вече оказва влияние върху икономиката и то ще се задълбочава. Тази негативна тенденция може да се промени само с цялостни реформи в образованието.
„Така че имаме проблем с пазара на труда, с образованието и липсата на желание в чуждестранните инвеститори да си влагат парите у нас. Защо ли? Ами заради неизвършените реформи“, обобщава експертът.
Проф. Ганчо Ганчев също очаква известно забавяне на икономическото развитие, но не и драстично, свързано с криза. „Използването на еврофондовете, прекалено стриктната бюджетна дисциплина, т.е. реализирането на евентуален фискален излишък, също би могло да доведе до евентуално забавяне на икономическия растеж“, отчита той.
От гледна точка на нарастването на доходите и вътрешното търсене проф. Ганчев очаква да се запазят сегашните тенденции.
Според икономиста Румен Гълъбинов основните фактори, които ще предопределят забавянето са търговския спор САЩ-Китай, цената на петрола и Брекзит. „Петролът винаги е обичайният заподозрян и – в случай на политическа ситуация, в случая напрежението в Иран, може да се достигне до рязък скок в неговата цена. Някои анализатори допускат, че може да се стигне и до 90 долара за барел. Тогава със сигурност може да се говори за утежняващи обстоятелства на световния пазар и за горивата, и за крайните цени на стоки и услуги“, коментира той.
Според икономистите България трябва да се съобрази и с редица вътрешни фактори. Един от тях е транспортният сектор. Влияние върху него ще окаже въвеждането на тол системата, поскъпването на застраховките, промяната в цената на петрола (ако се задържи над 70 долара за барел), пакетът „Макрон“.
За очаквано забавяне в областта на пазара на труда в цялата еврозона прогнозираха и експерти пред „Файненшъл таймс“. Според 34 икономисти темповете на ръста през тази година ще паднат под 1 %, което е най-ниският показател за еврозоната през последните 7 години.