Според последното потребителско проучване на международния доставчик на финансови услуги EOS Груп, за 53% от европейците растящите темпове на инфлация водят до по-внимателно следене на цените, като 44% казват, че все повече се възползват от промоционални оферти, когато пазаруват. В този контекст, около три четвърти от анкетираните (73%) споделят притеснения за финансите си, а младите хора (групата на 18 до 34 години) все повече обръщат внимание на това как планират личния си бюджет.
„В проучването виждаме, че инфлацията оставя своя отпечатък върху нагласите на потребителите и това е съвсем нормално, но има и своята позитивна страна, тъй като води до повишаване на финансовата дисциплина при домакинствата“, коментира Райна Миткова, управител на EOS в България. „Последните данни на Европейската комисия са предпазливо оптимистични, като годината е започнала по-добре от очакваното. Виждаме го и по нивата на събираемост в нашия бизнес, които стандартно са ефективен индикатор за чувствителни икономически сътресения - в момента при тях не отбелязваме проблеми.”
Разплащането в брой прави по-лесно управлението на разходите при младите
Освен по-отговорното отношение към личните финанси, проучването разкрива и промени в предпочитаните методи на плащане. Въпреки че по време на пандемията дигиталните разплащания станаха по-популярни, 42% от европейците заявяват, че са използвали по-често пари в брой през последните шест месеца. Интересен е фактът, че тази тенденция касае и групата на младите, като половината от 18-34-годишните също по-често са използвали пари в брой, наред с традиционно по-широкия набор от методи на плащане, характерен за тази възрастова група. Над половината от по-младата възрастова група заявява нуждата си от повишаване на финансовата грамотност. Това е доста над средното ниво (43%) и надхвърля резултата за поколението на над 50 годишните (34%).
„Повишеното използване на пари в брой от младите хора е пряко свързано със споделяната от тях нужда от повишаване на финансовата им грамотност - те предпочитат да боравят с пари в брой, тъй като така по-лесно могат да разчетат разходите си”, казва Тихомир Вълчев, управител на EOS в България.
„В училище не се учим как да управляваме средствата си, а това е също толкова важно, колкото и предмети като литература и математика и би трябвало да се изучава още в началните класове”, допълва Райна Миткова, управител на EOS в България. „С потребителското си поведение младите хора дават ясна заявка, че този проблем трябва да бъде адресиран - това е и една от мисиите на EOS, за която активно работим.”
Агенциите за управление на вземанията – персонален подход за преодоляване на финансови затруднения
Като един от водещите международни експерти в управлението на вземания, с клонове в 25 държави, всяка година EOS работи с реномирани институти за провеждането на пазарни и потребителски проучвания. Те изследват въпроси като платежни практики при гражданите и бизнеса, методи на плащане, дигитализация и помагат на компанията най-ефективно да съдейства на клиентите си да намерят индивидуално решение за намаляване на задълженията им.
„За нас е много важно да бъдем ориентирани към клиентите, да ги изслушваме и да предлагаме персонализиран подход за изплащане на задълженията, като възможните решения включват постигане на взаимни договорки за размера на вноските и еднократните плащания, както и предпочитанията им за това кога и как биха искали да се свързват с тях. Това им помага лично, но помага и на икономиката, в която се връщат парите“, казва Светла Петрова, търговски директор на EOS в България.
За потребителското проучване на EOS “Европейци във финансово затруднение?” 2023
В партньорство с Dynata, специалист в онлайн проучванията, EOS проведе онлайн анкета сред 7700 потребители в 13 европейски страни между 3 и 9 февруари 2023 г. Проучването се фокусира върху въпроса как последните шест месеца са се отразили на моделите на потребление и финансовото положение на респондентите.