Какви са правата на пътниците при пътуване с автобус и самолет

26.08.2019 | 12:55
по статията работи: econ.bg
Какви са правата на пътниците при проблем с автобусна компания или авиокомпания по време на лятното пътуване, разясни Комисията за защита на потребителите
Какви са правата на пътниците при пътуване с автобус и самолет
Снимка: под лиценза на creative commons

Какви са правата на пътниците при проблем с автобусна компания или авиокомпания по време на лятното пътуване, разясни Комисията за защита на потребителите.

В случай че автобусът закъснее

При закъснение над 2 часа имате право да получите обратно парите си за билета или на алтернативен транспорт до крайната дестинация. Ако закъснението е повече от 90 минути или се стигне до отмяна на пътуване с продължителност над 3 часа, компанията следва да Ви осигури храна или напитки. При необходимост - и настаняване за две нощувки в хотел на цена до 80 евро на нощувка. Имайте предвид, че това обезщетение отпада, ако превозвачът може да докаже, че отмяната/закъснението се дължат на непреодолима сила - тежки атмосферни условия или сериозни природни бедствия.

Ако автобусната компания загуби багажа

Имате право на обезщетение. Ако щетите са в резултат на пътно-транспортно произшествие, размерът на обезщетението на единица багаж не може да бъде по-малък от 1200 евро.

Как да защитя правата си пред автобусния превозвач

Свържете се с него и предявете рекламация. Пазете всички документи, свързани с пътуването и доказващи Вашите претенции, за да приложите копия от тях към жалбата си. В случай че отговорът на превозвача не ви удовлетворява, можете да се обърнете към специализирания контролен орган - Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" или към Европейския потребителски център - когато превозвачът е регистриран в друга европейска държава.

При отменен полет

Авиокомпанията следва да предложи нов маршрут до крайната точка на пътуването при сравними транспортни условия на първата възможна дата или на по-късна дата, удобна за пътника в зависимост от наличието на свободни места. Другата възможност е да възстанови стойността на билета в срок до 7 дни. Може да имате право на обезщетение от 125 до 600 евро, като размерът му зависи от дължината на полета. Това обезщетение обаче може да отпадне в случай, че превозвачът е уведомил клиентите си за отмяната най- малко 14 дни преди полета или пък успее да докаже, че тя се дължи на извънредни обстоятелства.

Ако полетът закъснее

При закъснение над 2 часа пътниците имат право на храна и напитки, а при необходимост - и на настаняване и транспорт от летището до хотела и обратно. Ако закъснението на полета е повече от 5 часа, клиентът може да поиска възстановяване на стойността на билета. В случай че часът на пристигане е над 3 часа по-късно от планираното, може да се претендира обезщетение, като размерът му зависи от големината на закъснението. Това право е валидно само ако забавянето не се дължи на извънредни обстоятелства.

Какво е обезщетението за багажа при пътуване със самолет

Ако багажът бъде повреден, забавен или изгубен, собственикът му има право на обезщетение с максимален размер до 1220 евро.

Как се получава обезщетение за загубен или повреден багаж

Още при пристигането на летището собственикът попълва протокол за загубен, съответно - повреден багаж. Подайте жалба към авиокомпанията, като към нея приложите протокола и електронните билети. Срокът за подаване на жалбата е до 7 дни от получаването на багажа, в случай че е бил повреден, и до 21 дни, когато е забавен. Добре е да разполагате с касови бележки за доказване стойността на липсващите вещи, тъй като в противен случай превозвачът може да определи обезщетението за загубения багаж според неговото тегло.

Кой може да окаже съдействие при проблем с авиокомпания

Първо се обърнете към самия превозвач, а впоследствие помощ можете да потърсите и от Мрежата Европейски потребителски центрове, както и от специализирания контролен орган в съответната страна, който за България е Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация".

На интернет страницата на функциониращия към Комисията за защита на потребителите Европейски потребителски център има калкулатор за полети, чрез който може да се провери имаме ли право на обезщетение и да пресметнем точния му размер в конкретната ситуация.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 21.11   695 г. – Свети Вилиброрд е ръкоположен за пръв епископ на фризийците. 1344 г. – Започва строежът на сегашната катедрала "Свети Вит", когато епископът...