Министерството на транспорта очаква през 2040 година превозените пътници от железниците да са с около 5 млн. повече отколкото сега - 28 млн. срещу 23 млн. Това е записано в оценката на търсенето на пътническите железопътни услуги, публикувана на сайта на ведомството, съобщи "Капитал". От нея става ясно, че дори този ръст не е сигурен.
Оценката излиза на фона на събирането на оферти от пътнически жп оператори за заявяване на потенциален интерес за превоз на пътници. Той може да бъде заявен в срок до 15 декември 2023 г.
Потенциалните оферти се събират заради сключването на нов договор за извършване на обществени превозни услуги за жп транспорт за периода 2025 - 2040 г. Настоящият договор на държавата с "БДЖ - Пътнически превози" изтича в края на 2024 г.
Преди почти месец лиценз за извършване на пътнически железопътен транспорт в България получи частната компания "ПИМК рейл експрес", част от групата на пловдивската автомобилна компания ПИМК. Разбира се, интерес могат да заявят и компании от чужбина.
Прогнозираният скромен ръст на нарастване на ползването на влакове от пътниците е на база очаквания спад на населението.
През миналата година 6.6% от всички превозени пътници в страната са използвали железниците. На железопътния транспорт се падат и 19.2% от реализирани пътникокилометри от сухопътния транспорт.
В анализа се посочва, че в Южна България има жп път с дължина 2268 км, от които 1759 км са електрифицирани линии, а 470 км са двойни. В Северна България линиите са с обща дължина 1761 км, от които електрифицирани са 1246 км, а двойните - 525 км.