През последните 10 години, близо 70 000 българи са избрали круизите за своята почивка. Броят им нараства, като само през последната година са пътували около 11 000 наши сънародници, което е ръст от 9% спрямо 2017 година. През настоящата 2019 година се предвижда ново увеличение на броя пътуващи българи на круиз с между 8 и 10%.
Според статистиката направена сред българи, които са били на круиз 95,2% от тях, 1 биха избрали отново тази форма на пътуване.
С кого се пътува? Близо 40% от българите, които ходят на круизи пътуват със своя съпруг/съпруга, 26% с цялото си семейство, 18% с приятел/приятелка, 12% с група приятели, 4% сами.
Причините за увеличението на интереса от страна на родните туристи са няколко. Все повече от тях осъзнават, че круизните почивки са със сходни цени с дадена стандартна почивка в чужбина, но имат и много допълнителни преимущества. Круизите са преди всичко вид почивка, една добра възможност да се изкара седмица или две далеч от града, работата и повтарящото се ежедневие. Но круизите са една от най-завладяващите почивки, защото същността им съчетава и почивка, и екскурзия, и пътуване до нови места. Комбинацията от развлечения на кораба, опознаването на няколко нови места и техните забележителности, история и култура, при това без да се налага да се сменя “хотелската” стая, правят круизите все по-популярна форма на ваканция.
През последните години се наблюдава спад във възрастовата граница на пасажерите, както в световен, така и в национален мащаб. Все по-често се наблюдават пътуващи на круиз млади хора на възраст под или около 30 год., често с децата си. Това се дължи основно на усилията на круизните компании, чиито нови кораби са изпълнени разнообразни забавления и екстри, насочени към цялото семейство – от най-малките членове на фамилията до техните родители. Круизните компании се надпреварват в предлагането на все по-атрактивни забавления за младите си пасажери – аквапаркове с водни пързалки, басейни, 4D кино, зала за боулинг, спортни зали, аниматори, които са на целодневно разположение на малчуганите докато техните родители се наслаждават на пълноценна почивка.
След като пътуването в чужбина стана по-достъпно от всякога с масовото навлизане на нискотарифните авиокомпании у нас, все повече хора избират круизите като един различен, не толкова разпространен, а изключително интересен тип пътуване.
За повечето круизни региони има периоди на върхово потребление (висок сезон), на умерено търсене (среден сезон) и на ниско търсене (нисък сезон).
Не е изненадващо, че лятото е най-високият сезон, независимо от метеорологичните условия на дестинациите. Все още най-популярните дестинации сред българите продължават да бъдат круизите сред Гръцки острови, Средиземно море и Северна Европа като най-достъпни, удобни и изгодни за нашия пазар. През последната година обаче се наблюдава ръст в резервирането на по-далечни и екзотични места, като все по-често избирани дестинации са Близкия изток и Карибския басейн.
Една от безспорно печелившите стратегии на круизните компании e в честите промоционални оферти, даващи възможност и на по-бюджетно ориентираните клиенти да се докоснат до качество на почивка, пътуване и обслужване, превъзхождащи с класи това, което са преживявали до момента.
От началото на годината традиционно в целия свят започна т.нар. "wave season" – време на промоции за резервации на круиз ваканции. Този период продължава до края на март и осигурява около половината от пасажерите за отплаванията на корабите през 2019-а година. В момента, този период е в своя разгар, а промоциите включват круизи на специална цена, като много от предложенията предлагат и бонус пакети с напитки.
В световен мащаб малко под 28 милиона души са били на круиз през 2018 година, 5,5% повече спрямо 2017 и с очаквания числото да достигне до близо 30 милиона през настоящата.