Пазарът на труда в България продължава да бъде динамичен, показва национално количествено изследване на маркетинговата агенция BluePoint, проведено през януари 2021 г. по поръчка на TELUS International Bulgaria.
Прави впечатление, че е налице сравнително висок дял от лица (около 70%), които споделят, че става все по-трудно човек да намери и започне работа. Когато говорим за специфики на пазара, една трета от анкетираните посочват и наличието на предразсъдъци. Двете възрастови групи, за които това е валидно в най-голяма степен, са кадрите без опит на възраст до 24 години и хората над 45-54 години (53,2%).
Въпреки положителната тенденция, която в голяма степен се дължи на навлизането на все по-големи компании у нас, прилагащи "политика на толерантност/приемане”, резултатите посочват, че има път, който предстои да бъде изминат. Всеки втори запитан споделя, че е усещал наличие на предразсъдъци по време на интервю за работа. В същото време на почти 30% от респондентите им се е налагало да скрият външен белег, етническа принадлежност, сексуална ориентация или друго поради страх от неприемане.
Толерантността към „различните хора“ на национално ниво все още не е толкова широко застъпена - само 2,3% смятат, че българите сме изключително толерантни, докато 49,5% твърдят, че обществото спада в графата „по-скоро нетолерантни“. Що се отнася до усещането колко толерантни са работодателите у нас, 34% споделят виждането, че те не са „отворени“ към различията в кандидати за работа.
Проучването проследява и кои според потребителите са неприемливите въпроси по време на интервю за работа. Сексуална ориентация – 73,3% и цвят на кожата – 69,3% са следвани от религиозна принадлежност – 57%, планове за деца – 55% и етническа принадлежност – 46%.
Усещането, че все пак започваме да узряваме като общество, ясно личи от факта, че всички от изследваните лица декларират, че напълно приемат свои колеги, които са много по-млади или по-възрастни, с различни политически убеждения, стил на обличане, религиозна принадлежност.
Освен на национално ниво, темите за предразсъдъците и приемането бяха проучени и сред служители на TELUS International Bulgaria. В анонимното изследване над 83% от служителите на компанията споделят, че никога не са усещали нетолерантност. Това се подкрепя и от факта, че 98,7% от тях смятат, че компанията попада в категориите „изключително толерантни“ и „по-скоро толерантни“ работодатели на българския пазар.
Вярвайки, че когато служителите се чувстват приемани на работното място, те запазват висока мотивация за развитие с пряк ефект върху бизнеса, TELUS International Bulgaria стартира национална кампания „Бъди себе си“. Тя цели да започне диалог за преодоляване на предразсъдъците в процеса на кандидатстване за работа и се подкрепя от редица известни личности, сред които Влади Ампов-Графа и Прея.
Като първа стъпка компанията представи част на корпоративните политики по наемане, които гарантират, че процесът по назначаване на нови служители е фокусиран изцяло върху професионалните качества на кандидата. Първата стъпка е изцяло онлайн - независим и обективен тест за оценка на нивото на владеене на чужд език и технически умения, едва след който се преминава към интервю на живо. За да се гарантира обективността, на кандидатите за работа в TELUS International не се задават въпроси от личен характер. Ставайки вече част от компанията, тя подкрепя тяхното развитие чрез структуриран план за израстване и надграждане на уменията на всеки служител спрямо индивидуалните му качества, знания и предпочитания.