Все повече потребители планират краткосрочно да харчат по-малко за храна и забавления извън дома, но също да пестят повече и да пътуват за сметка на материални придобивки. Това показва данните от проучване на платформата за разплащания Paysafe сред 14 500 респонденти в Европа, Северна Америка и Латинска Америка.
След предизвикателната 2023 г. близо половината (49%) от потребителите по света са убедени, че финансовото им състояние ще се подобри през следващата година. Данните показват, че те очакват позитивна потребителска среда през 2024 г., но и намерение за адаптиране на нови навици при пазаруване.
Оптимизмът за по-добра година е особено изразен сред поколението на т.нар. милениъли - родените от началото на 80-те до средата на 90-те години от XX век, и поколението Z (Gen Z) - родените от средата на 90-те години до средата на първото десетилетие от XXI век. По 57% и в двете групи изразяват увереност във финансовото си бъдеще в краткосрочен план.
Потребителите обаче признават, че това ще изисква проактивност, тъй като те управляват разходите си за живот и парите си по различен начин - като всеки втори (50%) възнамерява да промени навиците си за харчене. За България този процент е 38.
Все повече потребители - 23%, слагат приоритет на забавленията вкъщи, а 32% казват, че ще харчат по-малко за облекло.
Обратно, над една трета от потребителите (37%) признават, че спестяват по-малко поради нарастващите разходи за живот или изобщо не спестяват (18%). Въпреки това 47% смятат, че ще могат да заделят повече през следващата година. Ситуацията за България е малко по-различна, като тук процентът е 32.
В отговор на променящия се финансов пейзаж все повече хора се обръщат за помощ към приложенията за съставяне на бюджети и финансово управление на личните средства. Тези приложения се използват предимно за планиране на спестяванията и балансиране на различните разходи. Половината респонденти - 55%, споделят, че вече използват такива решения, а 38% планират да го направят през 2024 г.
Освен това изследването разкрива промяна в начина, по който потребителите възнамеряват да разпределят разполагаемия си доход. Почти половината - 42%, избират да харчат по-малко за физически стоки за сметка на повече разходи за изживявания. За България това казват 46% от респондентите, а за Австрия и Германия е сравнително по-нисък - 29%.
Тази промяна към увеличаване на разходите за забавления се вижда в желанието и готовността за повече реализирани пътувания през 2024 г., като 43% планират да изхарчат повече за пакетни ваканции, а 41% за полети.
По отношение на онлайн покупките през последните шест месеца 31% не са изразили конкретно предпочитание да купуват стоки и услуги от по-големи или по-малки търговци. Докато потребителите се ориентират в постоянно променящата се икономическа среда, бизнесите, независимо дали са малки или големи, трябва да обърнат внимание на тенденциите и да адаптират своите онлайн магазини така, че да отговорят на променящите се нужди и очаквания на клиентите.
Сигурността продължава да бъде от водещо значение при онлайн пазаруването. Има ясно нежелание сред мнозина да споделят финансовите си данни онлайн. Малките бизнеси трябва да се справят с предизвикателствата пред сигурността, за да се възползват максимално от потенциала следващата година, като се има предвид, че около 42% от потребителите възнамеряват да пазаруват по-често от малки онлайн магазини през 2024 г., сочат авторите на изследването.
Изследването "Изгубени в трансакциите 2023: Как потребителите променят навиците си при пазаруване" е реализирано от Sapio Research по поръчка на Paysafe през октомври 2023 г. сред 14 500 потребители в Обединеното кралство, САЩ, Канада, Германия, Австрия, България, Италия, Перу, Чили, Бразилия, Мексико, Колумбия, Аржентина и Еквадор, като изследва промяната на потребителското поведение и отношение към плащанията.
Най-големият офис на Paysafe в света е в София с над 1400 служители, работещи в различни направления - продуктови и софтуерни разработки, обслужване на клиенти, риск мениджмънт, счетоводство и контрол, ИТ обслужване и други.