Сдружението за модерна търговия апелира нехранителните магазини да бъдат отворени от 12 април

07.04.2021 | 11:05
по статията работи: econ.bg
Така ще бъде избегнато усложняване на финансовата ситуация за някои компании и ще бъде ограничена задълбочаващата се криза в нехранителния ритейл сектор, предизвикана от затварянето на обектите с площ над 300 кв. м.
Сдружението за модерна търговия апелира нехранителните магазини да бъдат отворени от 12 април
Снимка: под лиценза на creative commons

Сдружението за модерна търговия (СМТ) апелира мерките за ограничаване на дейността на големите нехранителни магазини да не бъдат удължавани след 11 април 2021 година както и големите търговски центрове, тип „мол“ и „ритейл парк“ да бъдат отворени от 12 април, а не от 01 май.

Така ще бъде избегнато усложняване на финансовата ситуация за някои компании и ще бъде ограничена задълбочаващата се криза в нехранителния ритейл сектор, предизвикана от затварянето на обектите с площ над 300 кв. м. и на търговските центрове. Отварянето на магазините ще има спасителен ефект върху цялата екосистема от свързани с ритейла бизнеси и за приходите в държавния бюджет. Тази мярка няма да доведе и до ръст на заболеваемостта, тъй като големите търговци и мениджмънта на търговските центрове доказаха, че могат да спазват стриктно противоепидемичните мерки.

Мерките водят до задълбочаваща се криза в нехранителния ритейл сектор

Ограниченията, които бяха наложени на 18 март и удължени на 30 март водят до изключително тежки икономически последствия не само за търговците, но и за всички компании, свързани с ритейл сектора – доставчици на стоки, логистични, охранителни и фасилити мениджмънт фирми и т.н. Всички те са поставени в шокова ситуация, тъй като при затваряне, на каквото сме свидетели в момента, разходите на компаниите остават в почти пълния си размер, а в същото време приходите им са редуцирани почти до нула. Нещо повече – заради пандемията се наложиха и допълнителни разноски за дезинфекция и осигуряване на всички предпазни мерки, така че магазините и търговските центрове да представляват безопасно място за пазаруване и работа. Това значително финансово перо е изцяло за сметка на работодателите и по никакъв начин не се компенсира от държавата.

Положението е особено тежко за ритейлърите, които имат магазини в големите търговски центрове тип „мол“ и „ритейл парк“ и най-вече за тези с обекти единствено в тях. През последната година тези търговски центрове бяха затворени за приблизително 100 дни, включително и в периодите, в които се реализират най-големи обороти като Коледа. В резултат на това търговците в тях регистрираха огромни спадове на приходите и бяха принудени да освобождават служители.

Ново удължаване на затварянето на големите нехранителни магазини и на търговските центрове неминуемо ще доведе до верижно влошаване на финансовото състояние на много компании в сектора, до ръст на междуфирмената задлъжнялост и на безработицата, тъй като евентуално освобождаване на служители би осигурило възможност за запазване на функционирането на бизнеса и на положителни резултати. Не трябва да забравяме, че само в този сегмент от ритейл сектора са заети над 10 000 човека и мерките засягат техните повече от 10 000 домакинства. 

Ще се стигне и до негативни ефекти и за държавния бюджет. Първият е, че ще намалеят приходите в него, тъй като компаниите в този бранш работят напълно „на светло“ и плащат данъци и осигуровки върху реалните си приходи и възнаграждения на служителите. Вторият е, че се увеличат бюджетните разходи, тъй като когато бизнесът на тези компании е на практика затворен и не генерират оборот, те са принудени да освобождават служители или да ги пускат в неплатен отпуск и затова е нормално да очакват компенсации от страна на държавата.

Държавата трябва да компенсира и подкрепи компаниите от сектора

За разлика от малките и средни предприятия, големите търговци могат да се възползват само от мерките „60:40“, „Заетост за теб“ и „Запази ме“, през които е предвидена компенсация и подкрепа по отношение на разходите за труд и запазване на екипите. В същото време, при почти нулеви приходи, всички останали техни разходи продължават да текат, което води до много тежки последици за бизнеса. Ето защо СМТ призовава за справедливо третиране на всички търговски компании, независимо дали са малки или големи, като се осигури подпомагането им равнопоставено. Конкретните предложения на сдружението са: 

• Обхватът на мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП“ през НАП, която предвижда подкрепа за затворени малки и средни предприятия в размер на 10% от оборота без ДДС, да бъде разширен и към големите компании.

• Обхватът на мярка „Подкрепа за средни предприятия по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ също да бъде разширен към големи предприятия.

• Да се разшири обхватът на програма „Запази ме“ като в нея да могат да бъдат включени и служители на затворени обекти, които към момента нямат право на компенсации по мярката. Това са юристи, финансисти, служители за дистанционно обслужване на клиенти, охрана, поддръжка и така нататък. 

• Редуциране на данък сгради и такса смет за периода на затваряне на обектите;

• Замразяване на данъчните плащания за периода на затваряне на обектите.

• Освобождаване на засегнатите компании от данък печалба за 2021 година.

Тежките икономически последствия не са оправдани от здравна гледна точка

Възстановяването на дейността на големите магазини ще има положителен здравен ефект, тъй като в тях е възможно да бъде осигурена необходимата дистанция между пазаруващите и пропускателен режим. Водещите ритейлъри вече показаха през над тримесечния локдаун, който беше въведен през ноември, че имат капацитета и мотивацията да спазват стриктно предписанията на здравните власти и да осигурят безопасна среда за работа и пазаруване.

Отварянето на нехранителните магазини и на търговските центрове, не само ще допринесе за справяне с пандемията, но и ще даде достъп на хората до широк спектър от продукти, включително и такива от първа необходимост като специални бебешки храни и пелени, продукти за лична хигиена, за дезинфекция на дома, за пречистване на въздуха, материали за спешни ремонти, продукти за грижа за бебето като стерилизатори, затоплители на храна, шишета и биберони; специални облекла и много други. Тези стоки се предлагат от големите търговци, при строго спазване на дистанция на достатъчно големи площи и при прилагане на противоепидемичните мерки в пълния им размер.

В заключение, Сдружението за модерна търговия още веднъж подчертава, че затварянето на големите магазини за нехранителни стоки и на търговските центрове е неефективна мярка от икономическа и от здравна гледна точка. Нейното допълнително удължаване ще бъде негативно за редица големи бизнеси, за българската икономика и за държавния бюджет. Затова водещите компании в сектора на търговията с нехранителни стоки настояват мярката да бъде отменена, което не само ще помогне за избягването на пагубния икономически ефект, но и ще допринесе за справяне с пандемията.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 25.11   1120 г. – Белия кораб потъва близо до Нормандския бряг. 1667 г. – Опустошително земетресение в Кавказ причинява смъртта на 80 хил. души. 1741 г. – С...