Увеличените разходи за живот заради сравнително високата инфлация биха свили бюджета за пазаруване за предстоящите коледни и новогодишни празници.
Това е изводът от проучване на платформата за разплащания Paysafe. То е проведено сред потребители в Обединеното кралство, САЩ, Канада, Германия, Австрия, България, Италия, Перу, Чили, Бразилия, Мексико, Колумбия, Аржентина и Еквадор, като изследва промяната на потребителското поведение и отношение към плащанията.
За предстоящите празници 81% от хората се очаква да оптимизират разходите си. За България например 22% от потребителите планират да харчат по-малко за подаръци, 19% - да намалят парите за храна и напитки, а 17% ще харчат по-малко за забавления.
В останалите европейски държави този процент е по-малък, като например в Италия и Австрия се движи между 14 и 17 на сто.
Едновременно с това 21% от анкетираните посочват, че планират да се възползват от сезонните оферти и намаления, за да оптимизират портфейла си. 20% споделят, че благодарение на по-големите спестявания, които са успели да направят през годината, влизат подготвени в празничния сезон и по-високите цени на продуктите и услугите не ги притесняват.
Сравнително високият дял на хората, които ще пестят пари за празници, показва обръщане на тенденцията от предишни години. В края на 2022-а например проучване на Colliers в България, Чехия, Унгария, Полша, Румъния и Словакия показа, че хората се готвят да похарчат по-големи суми в сравнение с предпандемичната 2019 г. Само за храна например приготвените пари бяха с 50% повече. Статистиката на различни оператори на платежни системи показва, че в предишните две години за празниците българите са харчели над 2 млрд. лева.
По-песимистичните нагласи се потвърждават и от данни на НСИ. Според тях в момента потребителското доверие на българина е паднало с над 10 пункта и на практика е почти равно на това, което е имал в началото на 2011 г., т.е. в разгара на световната финансова криза.
Хората в селата са по-песимистично настроени дори в сравнение с преди десетина години, но и при градското население няма много добри очаквания за близкото бъдеще.
В момента хората дават по-ниска оценка за общото икономическо състояние на страната, отколкото са имали преди десетина години, а очакванията им за близките 12 месеца са по-негативни от тези, които са имали непосредствено след като кризата се разрази и засегна и България.
От началото на пандемията досега е имало две вълни на ентусиазъм по отношение на предстоящото закупуване на по-скъпи стоки като коли и жилища или харчове за ремонти и подобрения на дома. Едната е била през есента на 2020 г., а другата - това лято.
Последното проучване от октомври показва, че тези планове са се изпарили, макар че намеренията за такива харчове все още не са толкова ниски, колкото са били преди десетина години.
Една от причините за отлагане на плановете за големи покупки са инфлационните очаквания - те са много високи и се засилва делът на хората, които смятат, че инфлацията ще е толкова висока, колкото е сега, поне още 12 месеца. Съответно и очакванията за подобряване на финансовото състояние на домакинствата вървят надолу.
Очакванията за повишаване на безработицата през идната година са почти толкова високи, колкото са били преди десетина години, и са двойно по-високи, отколкото са били в навечерието на пандемията. Това става на фона на доста ниски нива на безработицата, тя е почти равна на това, което беше и в навечерието на пандемията, но общият потребителски песимизъм очевидно влияе и на тези нагласи.
Наблюдаваме продължаваща промяна в навиците на потребителите при пазаруване онлайн, обусловена от редица фактори, твърдят още от Paysafe въз основа на проучването си. Тя можела да послужи като стимул за онлайн търговците
да преосмислят методите за плащане, които предлагат на своите клиенти. Проучването показало, че 62% от хората биха се отказали от покупка, ако се сблъскат с усложнения при плащането на стоката. Този дял в България е 55%.
Поради това предлагането на повече опции за плащане е била важно за онлайн търговците. Въпреки продължаващата популярност при празничното пазаруване да се използват традиционните методи като дебитни и кредитни карти, резултатите сочели все по-голям интерес към алтернативните методи на плащане. Например 48% от потребителите биха предпочели дигиталните си портфейли, когато пазаруват онлайн по време на празничния сезон, 41% редовно използват банкови преводи, а 25% се доверяват на онлайн решенията за плащане в брой.
“Наблюдаваме по-голяма конкуренция между търговците за крайни клиенти. Тези, които предлагат много и разнообразни методи за плащане и безпроблемно изживяване на потребителите, правят впечатление. Именно те ще привлекат нови клиенти и ще увеличат продажбите си”, коментира Роб Гато, главен директор по приходите в Paysafe.